Fem risikofaktorer som kan føre til depresjon

september 8, 2019
Depresjon er ikke bare forårsaket av traumatiske hendelser. Her er noen daglige vaner du kanskje ikke kjenner til som kan påvirke utviklingen av depresjon.

Kjenner du til risikofaktorene som kan føre til depresjon?

Depresjon er klassifisert som en humørsykdom. De som lider av depresjon har dype følelser av tristhet, i tillegg til irritabilitet, tap av interesse for livet og endringer i oppførsel.

Opprinnelsen til denne tilstanden kan være biologisk eller basert på omstendigheter. Eksperter sier at depresjon ofte er forårsaket av endringer i hjernens kjemi, enten det skyldes hormonell ubalanse, miljøfaktorer eller effekten av visse hendelser eller situasjoner.

Imidlertid kan depresjon også komme fra visse dårlige vaner.

Risikofaktorer som kan føre til depresjon

Det er viktig å huske på at ikke alle perioder med alvorlig tristhet er depresjon. En person kan gå gjennom triste og traumatiske opplevelser uten å ha symptomer som er alvorlige nok til å bli diagnostisert med depresjon.

Medisinske fagpersoner ser på denne lidelsen som en alvorlig medisinsk tilstand, da den kan ha fatale konsekvenser hvis den ikke blir behandlet på riktig måte.

Livskvaliteten til en person med depresjon er drastisk redusert, og de kan komme til det punktet hvor de ikke føler seg i stand til å fullføre sine hverdagslige aktiviteter. Noen ganger kan depresjon til og med føre til utvikling av andre helseproblemer.

Depresjon er en veldig kompleks lidelse. På grunn av dette er det ikke bare én årsak som forklarer utviklingen av denne sykdommen. Faktisk har forskere identifisert dusinvis av faktorer som kan lede til depresjon.

Det mest bekymringsfulle er at vi har en tendens til å overse mange av disse tingene siden de er en del av vår livsstil.

Finn ut hva disse risikofaktorene er i denne artikkelen.

Ikke gå glipp av: 5 sunne snacks for å behandle depresjon

1. Et dårlig kosthold kan forårsake depresjon

Deprimert kvinne med vann og mat

Å spise søppelmat har vært assosiert med utallige helseproblemer, inkludert høyere mottakelighet for stress og depresjon.

Dårlig ernæring er veldig knyttet til psykiske helseproblemer, inkludert depresjon. Selv om det er lett å ignorere behovet for å spise sunt, kan et dårlig kosthold føre til endringer i nervesystemet og hjernekjemien.

For eksempel er hyppig forbruk av fett og søppelmat forbundet med en større risiko for depresjon og stress. Selv om søppelmat kan gi deg midlertidig glede, kan det også føre til depresjon på grunn av endringer i hormonaktivitet.

Forsøk derfor å spise et sunt kosthold som er rikt på gode kilder til omega-3-fettsyrer, proteiner, antioksidanter, vitaminer og mineraler.

2. Å ikke få nok søvn kan forårsake depresjon

Hvis du ønsker en god livskvalitet, trenger du ideelt å sove mellom 7 og 8 timer om dagen uten avbrudd.

I løpet av denne perioden gjennomfører kroppen en rekke prosesser som den ikke kan gjøre på andre tider av døgnet. Derfor, hvis du har avbrudd i søvnen eller har problemer med å sovne, kan du oppleve flere negative effekter.

Det er viktig å merke seg at søvnløshet og andre søvnforstyrrelser er nært knyttet til depresjon. Noen studier antyder faktisk at personer som ikke sover godt om natten har opptil 10 ganger større risiko for å lide av depresjon sammenlignet med de som sover ordentlig.

Vi anbefaler: 6 remedier for å behandle depresjon naturlig

3. Å bruke sosiale nettverk for mye kan føre til depresjon

Sosiale nettverk kan føre til depresjon

Nylige studier har vist en sammenheng mellom overforbruk av sosiale nettverk og depressiv atferd.

De siste årene har det blitt gjort flere studier angående bruk av sosiale nettverk og psykiske lidelser.

En studie publisert i Journal of Social and Clinical Psychology konkluderte med at bruk av sosiale nettverk kan spille en rolle i negative følelser som depresjon og følelser av ensomhet. Faktorer som konstant sosial sammenligning eller mobbing kan forklare disse negative effektene.

Selv om det å bruke sosiale nettverk i moderasjon normalt ikke har stor innvirkning, kan det være negativt å være på disse plattformene i lengre perioder. Derfor er den generelle anbefalingen å sette grenser eller redusere bruken din.

4. Å drikke for mye alkohol kan føre til depresjon

Misbruk av alkohol kan forårsake endringer i hjerneaktiviteten, som kan forårsake eller forverre episoder med depresjon.

Alkoholikere kan vanligvis ikke oppfylle sine arbeids- og familieforpliktelser, noe som bidrar til de negative effektene. Det mest bekymringsfulle er at når noen lider av både alkoholisme og depresjon, blir det enda vanskeligere å avslutte avhengigheten.

Derfor trenger de som lider av depresjon og misbruker alkohol konstant profesjonell- og familiestøtte. Den lidende bør også delta i forskjellige typer terapi.

5. Et giftig arbeidsmiljø kan føre til depresjon

Stresset kvinne på jobb

Arbeidsmiljøet ditt har betydelig makt over humøret og kan derfor påvirke din mentale helse negativt.

Mange pasienter som lider av stress, angst og depresjon er også utsatt for anspente eller giftige arbeidsmiljøer.

Hva betyr det?

Dette kan innebære alt fra trakassering, overarbeidede ansatte, lav lønn og usunne forhold til kollegaer eller sjefer. Alle disse faktorene kan føre til depresjon fordi de bidrar til psykologisk forstyrrelse. For mye stress øker produksjonen av kortisol og andre hormoner.

Du kan bidra til å unngå dette ved å prøve noen enkle strategier.

Ta for eksempel pauser for å hvile, unngå å overarbeide deg selv, og forbedre arbeidsplassen din med avslappende musikk og aromaterapi.

Ta vare på helsen din

Kan du relatere deg til noen av disse fem risikofaktorene som kan føre til depresjon?

Hvis svaret er ja, begynn å ta steg for å prøve å endre livsstilen din slik at du kan forhindre negative konsekvenser.

Ikke glem at depresjon er en alvorlig sykdom som krever profesjonell behandling. Hvis du opplever symptomer på depresjon, må du umiddelbart søke profesjonell hjelp.

Husk at depresjon kan behandles, men ikke alltid forebygges. Prøv i alle fall å ha disse risikofaktorene i bakhodet for å redusere risikoen.

  • Tsuno, N., Besset, A., & Ritchie, K. (2005). Sleep and depression. Journal of Clinical Psychiatry. https://doi.org/10.4088/JCP.v66n1008
  • Benca, R. M., & Peterson, M. J. (2008). Insomnia and depression. Sleep Medicine. https://doi.org/10.1016/S1389-9457(08)70010-8
  • Woods, H. C., & Scott, H. (2016). #Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem. Journal of Adolescence. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.05.008
  • Hunt, M. G., Marx, R., Lipson, C., & Young, J. (2018). No More FOMO: Limiting Social Media Decreases Loneliness and Depression. Journal of Social and Clinical Psychology. https://doi.org/10.1521/jscp.2018.37.10.751
  • Taylor, D. J., Lichstein, K. L., Durrence, H. H., Reidel, B. W., & Bush, A. J. (2005). Epidemiology of insomnia, depression, and anxiety. Sleep. https://doi.org/10.1093/sleep/28.11.1457
  • Boden, J. M., & Fergusson, D. M. (2011). Alcohol and depression. Addiction. https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2010.03351.x
  • Bonde, J. P. E. (2008). Psychosocial factors at work and risk of depression: A systematic review of the epidemiological evidence. Occupational and Environmental Medicine. https://doi.org/10.1136/oem.2007.038430
  • Health and Safety Executive. (2018). Work related stress, anxiety and depression statistics in Great Britain, 2018. In Health and Safety Executive. https://doi.org/10.1083/jcb.201205106