Forebygging av hudinfeksjoner på treningsenteret

Treningssentre er steder hvor vi trener for velvære, men de kan også være steder hvor vi utsetter oss for bakterier og virus.
Forebygging av hudinfeksjoner på treningsenteret

Siste oppdatering: 25 juli, 2022

Treningssentre og treningsstudio er gode steder for å trene og holde seg i form. Vi må imidlertid være forsiktige, for det er også potensielle risikoer for å pådra seg hudinfeksjoner på treningssenteret.

Maskinene og treningsbenkene kommer i kontakt med menneskers hud, og etterlater spor av svette og andre elementer, som kan inneholde sopp og bakterier.

Fotsopp, ringorm og impetigo, blant annet, er blant de vanligste hudinfeksjonene som overføres på treningssentre. Her ser vi noen tiltak som kan iverksettes for å forhindre dem uten å måtte slutte å holde seg i form!

Hvorfor oppstår hudinfeksjoner på treningssenteret?

Et treningsstudio er et lukket rom, hvor mange mennesker oppholder seg i lengre perioder. Ulike typer infeksjoner kan overføres på slike steder. For eksempel en forkjølelse når noen nyser eller hoster uten å dekke til munnen.

Imidlertid er hudinfeksjoner på treningssenteret like vanlig, om ikke mer, enn luftveisinfeksjoner. Dette er fordi bakterier, sopp og andre patogener, sammen med svette, blir liggende på utstyr, håndklær eller på fuktige områder, som badstuer, dusjer og til og med boblebad.

I følge en studie fra 2014 er det funnet forskjellige typer bakterier på treningsapparater, håndtak i trapper og toaletthåndtak på treningssentre.

Dessuten bidrar flere faktorer til forekomsten av hudinfeksjoner på treningssenteret:

  • Råhet i kontaktsport (som boksing eller bryting).
  • Tilstedeværelsen av åpne sår.
  • Bruk av de samme håndklærne.
  • Deling av redskaper og utstyr.
  • Å gå barbeint på bad eller rundt svømmebassenger.

Du kan også være interessert i: 7 naturlige midler for å behandle sopp

De vanligste hudinfeksjonene på treningssentre

Det finnes flere typer hudinfeksjoner, som kan være forårsaket av sopp, bakterier, virus eller parasitter. Her er de som smitter oftest på treningssentre.

Stafylokokkinfeksjon

Blant patogenene som finnes i treningsrom er bakterier fra gruppen kjent som “stafylokokker”. Vi inkluderer de som er resistente mot meticillin (MRSA), som kan leve på maskiner, treningsbenker og matter i opptil flere dager.

Det er anslått at et høyt antall mennesker bærer på en rekke av disse bakteriene. Ifølge studier har MRSA blitt identifisert som et voksende problem blant idrettsutøvere.

Det er en vanlig kilde til hudinfeksjoner som kommer inn i kroppen gjennom sår eller kutt, som er grunnen til at de som driver med kontaktsport har økt risiko for å bli rammet.

Denne infeksjonen ser først ut som et stikk. Den blir deretter til en blemme som blir rød og betent, og forårsaker smerte. Det kan også fylles med puss.

Anbefalt behandling er med antibiotika. Det er viktig å merke seg at hvis du opplever symptomene ovenfor, spesielt når det er feber tilstede også, bør du oppsøke lege snart for å unngå sepsis.

Atletisk fot

Denne hudsykdommen er en av de vanligste hos personer som driver med sport. Det er forårsaket av en sopp som kan pådras ved å gå barbeint på våte gulv (i områder som bad eller svømmebasseng) eller ved å bruke våte sokker eller sko.

Det er preget av rødhet i huden mellom tærne og avflassing. Noen ganger kan det spre seg til andre områder av kroppen.

Behandling er med soppdrepende midler. Selv om noen hjemmemedisiner også ofte brukes til å behandle fotsopp.

Atletisk fot.
Fotsopp er vanlig blant folk som trener og de som regelmessig bruker felles svømmebasseng.

Ringorm

Ringorm er forårsaket av sopp som vokser i fuktige omgivelser. Dette inkluderer svette klær og våte håndklær. Symptomer ligner på en allergi og inkluderer rødhet, kløe, flassing og små blemmer.

Det er mer vanlig hos menn. Det kan også forekomme i andre områder, for eksempel armhulene. Og når det gjelder kvinner, under brystene. Behandling er også med soppdrepende midler.

Follikulitt

Follikulitt er forårsaket av en bakterie kjent som Pseudomonas aeruginosa. Den kan finnes i boblebad og svømmebassenger når klornivået er lavt.

Denne tilstanden kalles også badekarfollikulitt. Ifølge forskning er det en vanlig hudinfeksjon hos folk som går til svømmebassenger og badstuer.

Til å begynne med ser det ut som røde flekker. Kløe kan oppstå og blemmer kan dannes i folliklene (papulopustulære hudlesjoner). Det forsvinner ofte uten behandling, men hvis symptomene vedvarer brukes topiske antibiotika.

Impetigo

Dette er en annen infeksjon forårsaket av stafylokokker eller streptokokker som kan komme inn gjennom et sår eller insektbitt. I visse tilfeller reproduserer den seg også i sunn hud. Det anses å være mest utbredt hos barn.

Denne bakterien trives i fuktige omgivelser. Og det kan overføres ved å komme i kontakt med huden til noen som har infeksjonen eller ved å bruke forurensede håndklær og sportsutstyr.

Infeksjonen vises først som røde, akne-lignende kviser. De fylles med puss og brytes deretter og danner en brun skorpe. Behandling er med aktuelle eller orale antibiotika.

Fotvorter

Dette er forårsaket av humant papillomavirus (HPV) som infiserer huden. Det er assosiert med å gå barbeint i fellesområder på treningssentre, for eksempel dusjer eller garderober.

Fotvorter vises som hardføre flekker som er grove å ta på. De kan bli mørkere når blod er tilstede fra sprengte kar. De er også vonde å gå på. Behandling inkluderer lokal bruk av salisylsyre.

Hvis vortene vedvarer, eller er svært smertefulle, brukes andre prosedyrer, som laserfjerning, nitrogenfrysing og deretter fjerning.

De beste tipsene for å forhindre hudinfeksjoner på treningssenteret

Før, under og etter trening er det ulike tiltak vi bør ta for å forhindre hudinfeksjoner på treningssenteret. Vi skal nå fortelle deg hva de er.

1. Vask hendene

Vi må ta i betraktning at utstyret, vektene eller manualene har blitt berørt av mange mennesker. Og selv om noen bruker hansker, er disse ofte den fingerløse versjonen.

Det viktigste tiltaket er å vaske hendene før og etter trening for å unngå smitte og for å unngå overføring av sykdommer.

Hvis såpe og vann ikke er tilgjengelig, er det mulighet for å påføre hånddesinfeksjonsgel eller bruke kluter. Med sistnevnte kan du også rengjøre den delen av utstyret som kommer i kontakt med huden din.

2. Ta en dusj

Når du er ferdig med å trene, og spesielt etter bading i basseng, bør du ta en dusj og skifte ut svette klær. Vi må bruke egne håndklær. Ikke bruk felles håndklær. Og ikke glem å tørke føttene godt.

3. Vask klærne

Vi må skifte klærne vi har brukt til trening. Du bør aldri bruke de samme klærne igjen uten å ha vasket dem, og bruk selvfølgelig varmt vann.

Ved svømming bør badedrakter oppbevares i en separat pose og vaskes separat, unngå å blande dem med andre klær eller håndklær.

4. Bruk dine egne redskaper

Matter og hansker bør betraktes som personlige eiendeler. Vi bør ikke låne dem ut eller bruke andres.

Du kan også bruke en liten matte til å legge deg ned på treningsbenkene, og unngå direkte kontakt med huden.

5. Ikke gå barbeint

Verken i garderobene eller i dusjene bør du gå barbeint. Det anbefales å ha flipflops eller sandaler og kun bruke dem til disse formålene. De bør legges i en egen plastpose når de bringes hjem.

6. Dekk til sår

Hvis du har nylige sår, er det lurt å dekke dem med en bandasje eller palster når du skal trene. Dette er spesielt tilfellet hvis vi driver med kontaktsport eller hvis den delen av huden kan komme i kontakt med treningsutstyr.

7. Ha personlige eiendeler

Du bør ikke dele personlige gjenstander, som håndklær, barberhøvler, kammer, hårbørster eller andre som berører huden vår.

En kvinne på treningssenteret.
I treningsbagen din skal det være de personlige tingene som du ikke vil dele i løpet av tiden du oppholder deg på stedet.

Renholdet på treningsstudioet

Det er ikke vår oppgave å rengjøre stedet der vi skal trene, men det er viktig at vi observerer godt hvor rene de er, for å unngå å pådra oss hudinfeksjoner på treningssenteret. I denne forstand, før du registrerer deg, be om å ta en titt rundt fasilitetene.

Det er viktig å være oppmerksom på detaljer som følgende:

  • Rensligheten på badene.
  • Hvis utstyret er rustent eller hvis det er sprekker i de polstrede områdene.
  • Eksistensen av desinfeksjonsservietter eller spray for å rengjøre utstyr.
  • Hvis ledsagere henter vekter og utstyr uten å bruke hansker eller hvis de bruker benkene uten å legge på matter eller håndklær.

Vi kan også spørre treningsassistentene om rengjøringsrutiner (hvor ofte de er og hvilke rengjøringsmidler som brukes). Vi har all rett til å vite det fordi vi betaler kunder og det er helsen vår som står på spill.

Det kan interessere deg ...
5 tegn på at du gjør det bra hvis du er en nybegynner på treningssenteret
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
5 tegn på at du gjør det bra hvis du er en nybegynner på treningssenteret

Utover de mulige fysiske endringene, indikerer følgende tegn at du er på rett vei hvis du er en nybegynner på treningssenteret.



  • Baptista Pereira L. Impetigo. Review.  An. bras. dermatol. 2014; 89(2): https://doi.org/10.1590/abd1806-4841.20142283.
  • Enright M,  Robinson D,  Randle G. The evolutionary history of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA). PNAS. 2002; 99(11): 7687-7692. https://doi.org/10.1073/pnas.122108599.
  • González-González A, Barrientos-García J, Sierra-Silva G. Frecuencia de tiña inguinal y su asociación con tiña de los pies, ungueal de pies o ambas. Dermatol Rev Mex. 2019; 63(4): 361-366.
  • Lévano Vásquez J, García Sánchez-Montejo F, Campos Segovia A, Martínez-Villasante Alemán A, Arias Novas B. Foliculitis por Pseudomonas. Rev Pediatr Aten Primaria. 2016; 18(72): 355-357.
  • Rihn J,  Michaels M,  Harner C. Community-Acquired Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus: An Emerging Problem in the Athletic Population. The American Journal of sport medicine. 2005; 33(12): 1924-1929. https://doi.org/10.1177/0363546505283273.
  • Stefani S, Chung D, Lindsay J.  Meticillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA): global epidemiology and harmonisation of typing methods. International Journal of Antimicrobial Agents. 2012; 39(4): 273-282.