Formålet og kildene til kollagen i kroppen

I dag vil vi fortelle deg om formålet og kildene til kollagen, et av de viktigste proteinene i kroppen.
Formålet og kildene til kollagen i kroppen

Siste oppdatering: 19 juli, 2021

I denne artikkelen vil vi fortelle deg om formålet og kildene til kollagen, samt andre relevante fakta. Det er et av de rikeste proteinene i menneskekroppen, da det er et komponent i mange av vevene våre.

Hva er kollagen?

Kollagen er et grunnleggende komponent i menneskekroppen. Det er et protein og representerer omtrent en fjerdedel av de totale proteinene i kroppen. Dette er grunnen til at det er det viktigste proteinet av alle.

Det er tilstede i mange vev, hvorav noen er hud, brusk, bein, leddbånd, muskler og sener. Det danner svært motstandsdyktige og fleksible fibre, hvis funksjon er å gi vevets elastisitet, samt støtte og motstand.

Siden det er et så relevant stoff og finnes i så mange vev, er det veldig viktig å opprettholde et minimum og stabilt nivå av dette proteinet. Uten en tilstrekkelig mengde av dette stoffet, ville alt vevet det utgjør ikke være i stand til å utføre sin funksjon riktig.

Hva er kildene til kollagen?

Kildene til kollagen inkluderer mange matvarer, hovedsakelig av animalsk opprinnelse – først og fremst kjøtt. Det finnes andre matvarer som, selv om de ikke er kilder til kollagen, inneholder stoffer som bidrar til å fremme syntesen av dette proteinet i menneskekroppen. Noen av dem er:

  • Omega 3, 6 og 9 fettsyrer: Tilstede fremfor alt i nøtter og fisk som laks. Fettsyrer er involvert i den hormonelle reguleringen som gjør at kroppen kan produsere kollagen.
  • Vitamin A: Finnes i grønnsaker som gulrøtter og melon. En minimal mengde vitamin A er nødvendig slik at kroppen kan produsere kollagen uten problemer.
  • Vitamin C: Til stede i sitrusfrukter, jordbær og andre grønnsaker. De ødelegger forbindelsene som eliminerer dette proteinet.
Plante- og dyrekilder til kollagen.
Animalske produkter er rike på kollagen, og andre vegetabilske matvarer har stoffer som stimulerer produksjonen.

Du kan være interessert i å lese denne artikkelen: Fordelene med kardemomme ifølge vitenskapen

Hva skjer med alderen?

Fra vi er omtrent 30 år mister kroppen gradvis evnen til å produsere kollagen. Kollagenproduksjonen fortsetter, men i mindre og mindre mengder.

Det som skjer, er at alt vevet det utgjør begynner å miste funksjonalitet. Huden mister elastisiteten og rynker dukker opp. Hår og negler blir også mer skjøre. Dessuten kan leddsmerter med bevegelse og muskelsmerter også vises.

Kosttilskudd som en av kildene til kollagen

Som vi allerede har nevnt, er det nødvendig å opprettholde en minimumsmengde av dette proteinet i kroppen for at den skal fungere ordentlig. Imidlertid finnes det tider når dette ikke er mulig naturlig.

Med tap av produksjon i kroppen, og i noen andre situasjoner som eliteidrett, er ikke mengden kollagen tilstrekkelig. I disse tilfellene kan enkeltpersoner trenge å ta kollagentilskudd.

Dette er hydrolysert kollagen, og alle kan legge den hydrolyserte varianten til kostholdet. Likevel er det alltid best å konsultere en spesialist, da det ofte ikke er nødvendig å ta det.

Kollagen i pulverform.
Kollagen kan kunstig inkorporeres i dets hydrolyserte form.

Du kan være interessert i å lese denne artikkelen:7 kosttilskudd veganere bør ta

Konklusjon

Kollagen er et viktig stoff for normal funksjon av mange deler av kroppen. Med alderen reduseres produksjonen, og vi må ha et tilstrekkelig kosthold ledsaget av kollagentilskudd om nødvendig.

En medisinsk konsultasjon vil alltid være nødvendig for å vite om du trenger å innlemme den hydrolyserte formen av dette proteinet i kostholdet ditt eller ikke. Ikke all aldring er den samme, og det er derfor ikke nødvendig under alle omstendigheter.

Det kan interessere deg ...
Forskjellene mellom kollagen fra fisk og storfe
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Forskjellene mellom kollagen fra fisk og storfe

De siste årene har markedsføring av kollagenbaserte kosttilskudd fått folk til å lure på hvilken sort som er best, kollagen fra fisk og storfe.



  • Tuero, Beatriz Basabe. “Funciones de la vitamina C en el metabolismo del colágeno.” Rev Cubana Aliment Nutr 14.1 (2000): 46-54.
  • Silva, Tatiane Ferreira da, and Ana Lúcia Barretto Penna. “Colágeno: Características químicas e propriedades funcionais.” Revista do Instituto Adolfo Lutz (2012): 530-539.
  • Abad Expósito, Carlos. “Suplementos de colágeno y efecto en el tratamiento de lesiones articulares.” (2015).
  • Juher, Teresa Figueres, and Esther Basés Pérez. “Revisión de los efectos beneficiosos de la ingesta de colágeno hidrolizado sobre la salud osteoarticular y el envejecimiento dérmico.” Nutrición Hospitalaria 32.1 (2015): 62-66.