Funksjonell dyspepsi: Årsaker, symptomer og preparater

juni 27, 2019
Visste du at hvordan du har det psykisk også kan påvirke gastritt? Å bekymre seg for mye, samt stress og angst, kan øke produksjonen av magesyre og skade slimhinnen i fordøyelsessystemet.

Funksjonell dyspepsi er en tilstand som forårsakes av stress eller angst, og som kan påvirke magen og gi betennelse i fordøyelsessystemets slimhinne. Det karakteriseres ved en vanlig emosjonell lidelse, som mange mennesker opplever og som gir symptomer som halsbrann, kvalme og magesmerter.

Funksjonell dyspepsi kan være enten akutt eller kronisk. Akutt gastritt oppstår brått, og er intenst. Uten behandling, kan kronisk gastritt vare i flere år.

En mindre vanlig form av denne sykdommen, er erosive gastritt (stressgastritt), som vanligvis ikke gir noe særlig betennelse, men kan føre til blødning og sår i magen.

Betennelsen kan forårsakes av mange faktorer, som infeksjoner, stress, skader eller sykdommer som påvirker immunforsvaret. Flere studier har bekreftet at emosjonelt stress og depresjon kan påvirke utviklingen av mage- og tarmsykdommer, som funksjonell dyspepsi.

Det som er bra, er at symptomene på denne sykdommen kan behandles hjemme, ved hjelp av noen naturlige preparater.

Hva kommer funksjonell dyspepsi av?

Funksjonell dyspepsi kan komme av en hvilken som helst av de følgende faktorene:

  • Stress
  • Angst
  • Nervøsitet
  • For mye alkohol
  • Oppkast
  • Infeksjoner forårsaket av allergier eller virus
  • Refluks
  • Dårlig kosthold

I tillegg til disse faktorene, oppstår funksjonell dyspepsi på grunn av en bakterie kalt helicobacter pylori, som øker ved de symptomene som er nevnt ovenfor. I tillegg, kan det å bli overveldet av daglige rutiner og familieansvar forverre denne situasjonen.

Denne bakterien er til stede i magen på mellom 60-80% av befolkningen. Den er vanligvis asymptomatisk, men den kan ødelegge den beskyttende slimhinnen i tarmkanalen.

Fortsett å lese for å finne ut mer.

Les: Prøv disse stressreduserende drikkene for å slappe av

Hva er symptomene?

Hva er symptomene på dyspepsi?

Symptomene på funksjonell dyspepsi kan variere fra person til person. Blant de mest vanlige er:

«God helse er ikke noe vi kan kjøpe. Allikevel, det kan være veldig verdifull sparing.»

-Anne Wilson Schaef

Behandling for funksjonell dyspepsi

For å behandle denne lidelsen og regulere symptomene, må du ha et lett og sunt kosthold. Dette betyr at du, blant annet, bør inkludere grønnsaker, frukt, fisk, kjøtt, suppe, ris og mye vann, i måltidene dine.

Samtidig er det nødvendig å være emosjonelt stabil hvis du skal kunne behandle gastritt. Det å ta vare på sin mentale helse, hjelper kroppen til å ha riktig sammensetning og gjør at kropp og sinn er i harmoni og fungerer godt.

Derfor må du blant andre ting lære å håndtere stress, fordi det kan være ansvarlig for økt produksjon av magesyre, noe som skader slimlaget i fordøyelseskanalen. På den annen side vil trening være den beste løsningen for å eliminere stress og stimulere endorfinproduksjonen.

Vi anbefaler også å begrense inntaket av smertestillende midler. Hvis du opplever å ha funksjonell dyspepsi, og du kjøper smertestillende reseptfritt, kan disse gi midlertidig lindring. Allikevel, vil det være bedre å oppsøke en lege og få en resept på et middel som kan senke syrenivået og beskytte slimlaget.

Hvilke remedier lindrer funksjonell dyspepsi?

Hvilke remedier lindrer funksjonell dyspepsi?

Hjemme, er det viktigste du kan gjøre å kontrollere kostholdet ditt og dempe stress. Husk at mat spiller en viktig rolle i å behandle funksjonell dyspepsi. Ikke bare hindrer det en urolig mage på kort sikt, men det vil også beskytte fordøyelsessystemet på lang sikt. Unngå å drikke alkohol, spise bearbeidet mat, syrer, melkeprodukter, sukker og sterk mat.

Ta en titt på: Aloe vera-remedie med honning mot mageproblemer

Vi anbefaler at du tar probiotika i tillegg, fordi det kan hjelpe til med å bedre fordøyelsen og stimulere regelmessig bevegelse i systemet. Dette tilskuddet gir gode bakterier til systemet, noe som kan bidra til å stoppe spredningen av helicobackter polyri-bakterien.

  • Som undersøkelser viser, kan det å drikke grønn te med honning en gang i uka, hjelpe betydelig med å redusere denne bakterien i fordøyelsessystemet.
  • Du kan også prøve en skje med natron (9 g) fordi det kan hjelpe med å stoppe halsbrann, som kommer som følge av funksjonell dyspepsi.
  • Eteriske oljer, som peppermynte og ingefær, kan ha en positiv effekt på magen.

Til slutt, ikke glem at stress kan gi eller forverre funksjonell dyspepsi. Derfor er det viktig å tenke over livsstilsforandringer som kan bidra til å redusere angstnivået ditt. Mest sannsynlig, hvis du begynner å trene, ha et sunt kosthold og får nok søvn, vil du føle deg bedre.

1. Angós R. Gastritis. Med. 2016;
2. Rugge M, Pennelli G, Pilozzi E, Fassan M, Ingravallo G, Russo VM, et al. Gastritis: The histology report. Dig Liver Dis. 2011;
3. Sipponen P, Maaroos HI. Chronic gastritis. Scand J Gastroenterol. 2015;
4. Soriano Izquierdo A, Sans Cuffí M, Elizalde Frez JI, Bessa Caserras X. Gastritis y gastropatías. Med – Programa Form Médica Contin Acreditado. 2000;
5. Lane EP, Miller S, Lobetti R, Caldwell P, Bertschinger HJ, Burroughs R, et al. Effect of diet on the incidence of and mortality owing to gastritis and renal disease in captive cheetahs (Acinonyx jubatus) in South Africa. Zoo Biol. 2012;
6. Lobetti R, Picard J, Kriek N, Rogers P. Prevalence of helicobacteriosis and gastritis in semicaptive cheetahs (Acinonyx jubatus). J Zoo Wildl Med. 1999;
7. Valdivia M. Gastritis y gastropatías. Rev Gastroenterol Perú. 2011;
8. Fox JG, Correa P, Taylor NS, Lee A, Otto G, Murphy JC, et al. Helicobacter mustelae-associated gastritis in ferrets. An animal model of Helicobacter pylori gastritis in humans. Gastroenterology. 1990;
9. Fox JG, Otto G, Taylor NS, Rosenblad W, Murphy JC. Helicobacter mustelae-induced gastritis and elevated gastric pH in the ferret (Mustela putorius furo). Infect Immun. 1991;