Haptefobi: Hvordan overvinne det

For mennesker er det viktig å forholde seg til andre mennesker. Men hva skjer når denne kontakten med andre genererer en intens og irrasjonell frykt?
Haptefobi: Hvordan overvinne det

Siste oppdatering: 14 desember, 2021

Å bli berørt av andre mennesker er en generell del av sosial interaksjon, men haptefobi er en annen historie. Vi kan alle føle oss ukomfortable når en fremmed klemmer oss eller når andre invaderer vår personlgie sone. Generelt er det en passende mellommenneskelig avstand avhengig av hvilken type bånd vi har med andre, og hvis folk ikke respekterer det, kan vi føle oss overveldet.

Men for de som lider av haptefobi, er et enkelt håndtrykk eller kyss fra en kjær en kilde til intenst ubehag.

Haptefobi er en irrasjonell og patologisk frykt for å berøre andre eller at de berører oss. Angsten som utløses av fysisk kontakt er slik at personen nesten kan bli fullstendig isolert for å unngå slike situasjoner. Siden mennesker er sosiale vesener, kan denne fobien alvorlig forstyrre individets daglige liv.

Hva er de relaterte symptomene på haptefobi?

En person med angst
Alle kan oppleve takykardi. Faktisk kan dens opprinnelse være både fysisk og psykologisk.

Haptefobi faller inn i kategorien spesifikke fobier, så symptomene deles med resten av dem. De viktigste er følgende:

  • Intens og uforholdsmessig frykt for å ta på andre mennesker eller for å bli berørt selv.
  • Eksponering for den fryktede situasjonen (i dette tilfellet fysisk kontakt) utløser en sterk angstreaksjon.
  • Individet er sannsynligvis klar over at frykten deres er irrasjonell, men kan ikke kontrollere den.
  • Situasjoner som involverer fysisk kontakt med andre unngås for enhver pris og, hvis det ikke er mulig, tåles det på bekostning av enormt ubehag.
  • Lidelsen er forlenget over tid og genererer forstyrrelser i personens daglige liv (personlig, sosialt, yrkesmessig…).
  • Ved tanken på fysisk kontakt med andre mennesker oppstår fysiologiske symptomer som takykardi, svette, kvelningsfølelse eller muskelspenninger. Det er også sannsynlig at det er irrasjonelle tanker og oppfatninger om faren ved berøring.

Årsaker og opphav til haptefobi

Årsaken til haptefobi er ikke fullt ut fastslått ennå, og det er sannsynlig at flere faktorer er involvert. Det kan være en viss biologisk komponent knyttet til forfedres frykt arvet fra dem.

Spesifikke fobier erverves vanligvis etter å ha opplevd relaterte traumatiske hendelser enten førstehånds eller vært vitne til at andre opplever de negative konsekvensene av det som senere genererer frykt.

Dermed kan for eksempel ha en historie med seksuelle overgrep i barndommen føre til haptefobi. På samme måte kan det å lære at noen mennesker har fått et virus gjennom kontakt med andre utløse denne ekstreme frykten for å bli berørt av andre.

Risikofaktorer

Ikke alle mennesker reagerer på samme måte på de samme hendelsene. Derfor vil det som for én person kan være opprinnelsen til haptefobi ikke ha stor innvirkning på en annen. Likevel er det flere faktorer som øker risikoen for å utvikle denne lidelsen:

  • Å ha en familiehistorie med haptefobi eller andre angstlidelser. For det første på grunn av den mulige arvelige genetiske komponenten, men også på grunn av at du har vokst opp med å observere mennesker nær deg reagere med frykt på slike situasjoner.
  • Å ha et hemmet temperament og en nevrotisk eller engstelig personlighet.
  • Det å være kvinne dobler risikoen for å lide av en situasjonsfobi som denne.
  • Å ha andre psykologiske lidelser som bakteriefobi, frykt for folkemengder eller sosial angst.

Hvordan diagnostiserer fagfolk det?

En pasient med psykolog
Psykologisk konsultasjon er avgjørende for å få en rettidig diagnose og behandling.

Fagfolk baserer diagnosen haptefobi på oppfyllelsen av de etablerte kriteriene. Det vil si at en psykolog eller psykiater må vurdere symptomene (tanker, følelser, sansninger og atferd) som personen viser i møte med sosial kontakt.

Et klinisk intervju, selvregistrering eller bruk av noen passende tester og undersøkelser er nyttige i dette trinnet. Denne informasjonen vil ikke bare bidra til å identifisere haptefobien, men også å etablere den mest hensiktsmessige individuelle behandlingsplanen.

Hvordan du kan overvinne det

Heldigvis reagerer spesifikke fobier veldig bra på kognitiv atferdsterapi. Disse er hovedsakelig basert på tre mål:

  • Å utstyre personen med strategier for å regulere eller redusere angstnivået. Biofeedback: En avslapningsteknikk for å bekjempe stress og systematisk desensibilisering er de vanligste alternativene.
  • Å identifisere de irrasjonelle tankene som ligger til grunn for frykten og hjelpe pasienten til å revurdere dem. Med andre ord, pasienten stiller spørsmål ved deres sannhet og erstatter dem med andre tanker som er mer funksjonelle og ekte.
  • Å utsette personen gradvis for situasjonene de frykter. På slutten av unngåelsen har eksperter bekreftet at stimulansen faktisk er ufarlig og den reduserer de tilhørende angstnivåene.
  • Andre alternativer som mindfulness eller aksept- og forpliktelsesterapi viser også gode resultater. I tillegg er det noen ganger tilrådelig å bruke rusmidler for å støtte den psykologiske intervensjonen.

Haptefobi påvirker dagliglivet

Noen fobier forårsaker ikke et stort problem i hverdagen, siden det er lett å unngå de fryktede stimuliene, men i dette tilfellet kan haptefobi begrense livet på et personlig, sosialt, arbeids- og følelsesmessig nivå og forårsake stort ubehag.

På grunn av dette og på grunn av de gode resultatene oppnådd med psykoterapi, anbefaler spesialister på det sterkeste å søke profesjonell hjelp. Det er utvilsomt det beste alternativet for å få bedre livskvalitet.

Det kan interessere deg ...
Gelotofobi: Hvordan overvinne frykten for å bli gjort narr av
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Gelotofobi: Hvordan overvinne frykten for å bli gjort narr av

Personer som har gelotofobi er preget av en overdreven og ukontrollerbar frykt for å bli ertet eller ledd av. Lær mer i denne artikkelen.



  • Sánchez Navarro, J. P., & Martínez Selva, J. M. (2009). Reactividad fisiológica periférica y actividad cerebral en las fobias específicas. Escritos de Psicología (Internet)3(1), 43-54.
  • Feliú, M. T. (2014). Los Trastornos de Ansiedad en el DSM-5. Cuadernos de medicina psicosomática y psiquiatria de enlace, (110), 62-69.
  • Tortella-Feliu, M., & Fullana, M. A. R. (1998). Una revisión de los estudios retrospectivos sobre el origen de las fobias específicas. Psicología conductual6(3), 555-580.
  • Bonet, J. I. C. (2001). Tratamientos psicológicos eficaces para las fobias específicas. Psicothema, 447-452.