Hvorfor er det vanskelig å puste når jeg trener?

11 september, 2020
Hvorfor er det vanskelig å puste når du trener? I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om denne normale og vanlige forekomsten.
 

Stadig flere mennesker blir klar over at fysisk aktivitet er en grunnleggende del av å leve en sunn livsstil. Å ikke trene ofte nok eller å trene feil kan imidlertid gjøre det vanskelig å puste når man trener.

Pustevansker når man utøver idrett kan manifestere seg som kortpustethet, hoste, innsnevring i halsen eller hvesing (fløytelignende støy når luft passerer gjennom halsen). Totalt sett er det mange grunner til at pusteproblemer kan oppstå under fysisk aktivitet.

I denne artikkelen skal vi analysere alt som er knyttet til pusting under trening.

Hvilke funksjoner har pusten?

Pusting har flere funksjoner. Den viktigste funksjonen er imidlertid å opprettholde kroppens funksjonalitet ved å:

  • Tilføre oksygen til vev og fjerne CO2-avfall, skapt av cellene.
  • Konstant vedlikehold av blodets syrlighet, som måles av pH. pH har et smalt sunt område mellom 7,35 og 7,45. Pusting er ansvarlig for å holde blodet i dette området ved å utvise CO2.
Lege holder lunger
Pusting er en viktig prosess som lar deg gi oksygen til alle vevene i kroppen.

Vanskelig å puste under trening: Ventilasjon og pusting

For å kunne definere respirasjon må du først forstå konseptet av ventilasjon og de forskjellige typene som eksisterer.

 

På den ene siden har vi lungeventilasjon, som er prosessen der luft kommer inn i og forlater lungene. Denne mekanismen oppstår gjennom aktiveringen av nervene i luftveismuskulaturen og trykkforskjellene mellom lungene og luften utenfor kroppen.

På den annen siden vil ikke all luften du puster inn nå frem til alveolene for å produsere gassutveksling og være i stand til å føre oksygen til vevet. I stedet forblir den i luftveiene (bronkier, luftrør, osv.). Denne ubrukte luften opptar et volum kalt et “dødt luftrom”.

Hvis vi trekker fra luftvolumet som kommer inn gjennom lungeventilasjon, og luftvolumet fra luften fra det døde luftrommet, gir det opphav til luften som faktisk når alveolene og blir brukt. Det volumet som når frem til alveolene er en del av den alveolære ventilasjonen.

Derfor, avhengig av hvordan du puster, om du gjør det grunnere eller dypere, om det er varmt eller kaldt, om du trener eller ikke, kan mengden som faktisk når alveolene variere.

Forskjellige typer ventilasjon

Det finnes to typer ventilasjon. Begge er imidlertid representert av de samme variablene (med noen forskjeller). Dette skyldes at prosessen rett og slett er definert som volumet av luft som entrer hvert minutt når du puster. Vi finner dette ved å multiplisere disse to mengdene:

  • Respirasjonsfrekvensen: Hvor mange ganger du puster per minutt. En sunn person tar i gjennomsnitt 12 pust per minutt i hviletilstand.
  • Tidevolum: Volumet av luft som entrer kroppen i ett pust. En sunn person i hviletilstand får vanligvis 0,5 L luft per innpust.
 

Ventilasjonen hos en sunn person er derfor omtrent 6 liter per minutt.

Ikke gå glipp av denne: En stillesittende livsstil – er du nødt til å dra på treningssenteret?

Vanskelig å puste under trening: Hva skjer?

Når man trener utfører musklene to prosesser:

  • De bruker oksygenet som kommer fra blodet for å få energi og for å kunne bevege seg.
  • Siden de må jobbe mye mottar de også energi fra andre prosesser som ikke krever energi. Disse prosessene genererer imidlertid laktat, som frigjøres i blodet og forsurer det.

På grunn av disse prosessene forblir blodet som sirkulerer gjennom muskelvevet uten oksygen og forsuret. Dette kan sette kroppen din i fare. Heldigvis, for å forhindre at dette skjer, blir hjernen klar over disse endringene gjennom reseptorer den har distribuert gjennom kroppen og får deg til å:

  • Puste raskere ved å øke respirasjonsfrekvensen.
  • Puste dypere slik at mer luft kan entre lungene for hvert pust du tar. Med andre ord øker tidevolumet.

Derfor, hvis respirasjonsfrekvensen og tidevolumet øker, vil også den alveolære ventilasjonen og lungeventilasjonen øke. Dette betyr rett og slett at:

  • Mer oksygen når blodet for å dekke musklenes behov.
  • Kroppen frigir mer CO2, noe som eliminerer syren generert av musklene og holder blodets pH stabilt.
Kvinne tar pause under løping
Under trening øker pustefrekvensen din, og med det, lungeventilasjonen og den alveolære ventilasjonen.
 

Stadier av pusting under trening

Ifølge studier har forskere avgjort at det er tre stadier når du trener. I den første og andre fasen øker ventilasjonen brått for å gjennomføre aktiviteten. Når man når den tredje fasen tilpasser kroppen seg og ventilasjonen forblir stødig.

Vi tror du vil like denne artikkelen: Trening og graviditet: Ting du bør vurdere

Hvorfor er det vanskelig å puste når jeg trener?

Hvis du ikke er vant til å trene føles det kanskje som om du kveles. Denne effekten er imidlertid helt normal. Luftveiene må anstrenge seg for å opprettholde normale blodforhold og hindre det i å endres på måtene vi nevnte ovenfor.

Når du fortsetter å trene blir imidlertid pustingen enklere siden kroppen venner seg til den nye situasjonen. På den annen side bør du vite at det ikke føles likt å trene i samme intensitet hele tiden som å gjøre øvelser der intensiteten øker.

Under en øvelse som blir mer intens over tid vil ikke kroppen venne seg til den og den vil fortsette å kreve mer oksygen. Du vil derfor puste enda raskere. Selvfølgelig vil du fortsette å trekke inn samme luftvolum ved hvert pust.

Hos profesjonelle idrettsutøvere kan vi se at respirasjonsfrekvensen er mye lavere. Dette gjelder hos profesjonelle utøvere som har trent luftveiene til å fange mer luft. Dermed puster de mye dypere og holder luften i lungene mye lengre. Dette gjør at de krever færre pust.

Når bør man oppsøke lege hvis det er vanskelig å puste under trening?

 

Pustevansker under trening kan indikere at du ikke er vant med treningen. Det er imidlertid viktig å merke seg at det også kan være et tegn på andre luftveis- eller kardiovaskulære tilstander. Du bør derfor følge med på symptomer som:

  • Kortpustethet eller kvelning, så kraftig at du ikke kan fortsette aktiviteten.
  • Hvesing eller plystring når du puster.
  • Svimmelhet eller besvimelse.
  • En følelse av at brystet utvider seg og trekker seg sammen for mye.

Hvis du opplever noen av disse symptomene bør du dra til legen for å avgjøre om de skyldes en underliggende sykdom. Hvis dette er tilfellet vil legen veilede behandlingen avhengig av problemet.

 
  • European Lung Foundation. Los pulmones y el ejercicio.2020 . Disponible en: https://www.europeanlung.org/assets/files/es/publications/lungs-and-exercise-es.pdf
  • Wilmore. Fisiología del Deporte y el Ejercicio de W. Larry Kenney | Editorial Médica Panamericana. 2014. Disponible en:  https://www.medicapanamericana.com/es/libro/wilmore-fisiologia-del-deporte-y-el-ejercicio?gclid=EAIaIQobChMIos_H_fr56AIV_QYGAB1S1wEAEAEYASABEgIFIvD_BwE
  • Brinkman JE, Sharma S. Physiology, Respiratory Drive. [Updated 2020 Mar 25]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482414/
  • Aliverti A. The respiratory muscles during exercise. Breathe (Sheff). 2016;12(2):165‐168. doi:10.1183/20734735.008116