7 interessante ting som kroppen din gjør i dyp søvn

I motsetning til hva du kanskje tror, slår kroppen din seg ikke bare av når du sovner. Vet du hva som skjer i løpet av disse timene? Det kan overraske deg!
7 interessante ting som kroppen din gjør i dyp søvn
Nelton Abdon Ramos Rojas

Vurdert og godkjent av legen Nelton Abdon Ramos Rojas.

Siste oppdatering: 29 desember, 2022

En av de viktigste tingene kroppen din trenger er minst åtte timers søvn hver dag. Mens du er i en dyp søvn, reparerer kroppen din seg selv og fornyer energinivået for å møte en ny dag med de beste fysiske og mentale evnene.

Det ikke mange vet er imidlertid at noen interessante ting finner sted når du sover. Disse tingene kan påvirke din generelle helse og livskvalitet. I dagens artikkel ønsker vi å avsløre alle tingene som skjer når du faller i dyp søvn. Ingen tvil om at du vil bli overrasket!

1. Øyebevegelsene øker

Vi går gjennom omtrent fem stadier i løpet av en søvnsyklus, den femte er det dypeste søvnnivået. Det er kjent som REM-fasen, eller Rapid Eye Movement, og er preget av kontinuerlig bevegelse av øynene fra framover til bakover. Det er også tiden da vi opplever drømmer

I følge WebMD når du vanligvis dette stadiet av søvn på omtrent 90 minutter, og det utgjør nesten 20 % av den totale søvnen din om natten. Foreløpig kan ingen forklare dette fenomenet, men det antas å skyldes det faktum at hjernen er mer aktiv.

En kvinne som sover.

En av de interessante tingene som oppstår når du er i en dyp søvn er kjent som raske øyebevegelser.

Se også: Avslappende infusjoner for bedre søvn

2. Du produserer veksthormoner

En av grunnene til at det er så viktig å få god dyp søvn om natten, er fordi det er når kroppen din skiller ut hormoner som menneskelig veksthormon.

Ifølge Mayo Clinic er disse hormonene avgjørende for riktig utvikling av babyer og barn. På samme måte er det menneskelige veksthormonet også nødvendig for å holde vev og organer friske gjennom hele livet

3. Nyrene bremser ned, og du forbrenner mindre kalorier

I løpet av dagen jobber nyrene dine hardt for å filtrere giftstoffer fra blodet og produsere urin. I løpet av natten avtar innsatsen deres og du produserer mindre urin enn du ville gjort i løpet av dagen.

Det forklarer hvorfor du kanskje ikke trenger å stå opp for å gå på do om natten. På samme måte, om morgenen, kan du legge merke til at urinen din er mørkere enn vanlig. I følge en studie som involverer dyr publisert i Nature Communications, kan et protein kalt connexin43 være ansvarlig for å hjelpe nyrene med en døgnrytme som kontrollerer aktiviteten deres, som er lavere i løpet av dagen.

4. Du gnisser tenner

Denne mindre vanlige hendelsen kan være forårsaket av stress eller fordi tennene dine ikke er riktig justert. Tannleger omtaler dette som bruksisme, som noen ganger kan forårsake kjevesmerter og andre komplikasjoner.

Det er ingen konkluderende studier om hvorfor bruksisme er hyppigere om natten. Eksperter tror imidlertid at det er fordi vi mister bevisst evnen til å holde tilbake denne ufrivillige refleksen når vi sover.

Har du noen gang våknet med tannsmerter eller ubehag? Kanskje du lider av bruksisme og du gnisser tenner når du sover dypt.

5. Plutselige bevegelser

Denne refleksen er svært vanlig hos alle mennesker og finner sted når vi når den dypeste søvnfasen. Plutselig hopper du eller kjenner et kraftig støt ut av sengen. Selv om dette kan være irriterende, er det helt normalt og bør ikke være en grunn til bekymring. Det som skjer er at hjernen din forbereder seg på skiftet i søvnsykluser, og noen ganger blir det feiltolket som et fall.

Ifølge en studie i Journal of Neurosciences in Rural Practice er det flere teorier om hvorfor dette fenomenet oppstår. En av teoriene antyder at det er en cerebral forsvarsmekanisme. For å være mer spesifikk forbinder hjernen den totale avslappingen av kroppen med fall, og derfor trekker musklene seg sammen. Imidlertid er ingen av teoriene om dette fenomenet beviste.

6. Hjernen kaster det den ikke trenger når den er i dyp søvn

Hjernen din bygger opp mange giftstoffer i løpet av dagen, som den forkaster ved hjelp av en renseprosess om natten. Denne prosessen lindrer mental tretthet og fornyer energien din til neste dag.

En publikasjon fra MEDTube Science antyder at flere studier har oppdaget en sammenheng mellom dyp søvn og fjerning av giftstoffer fra hjernen. Dette involverer noe kjent som det glymphatiske systemet. På en måte er det hjernens måte å ta ut søppelet på.

7. Søvnlammelse

Søvnlammelse oppstår når du er i den dypeste fasen av søvnsyklusen din og er preget av en irriterende følelse av ubevegelighet mens du er klar over at du drømmer. Det kan være en veldig skremmende hendelse fordi det ofte er ledsaget av mareritt der du ikke klarer å rømme eller reagere på noen måte.

Det er ingen avgjørende bevis for de spesifikke årsakene til dette fenomenet. Imidlertid, ifølge Storbritannias National Health Service, kan det ha å gjøre med følgende:

  • Søvnløshet.
  • Avbrutt søvnmønster.
  • Narkolepsi (en tilstand hvor du spontant sovne).
  • Posttraumatisk stresslidelse.
  • Generell angst.
  • Panikkanfall.
  • En familiehistorie med søvnparalyse.
En kvinne med søvnløshet.

Søvnparalyse er et fenomen som ofte viser seg i form av mareritt.

Å sove godt er synonymt med god helse

Å sove godt, sammen med en vanlig fysisk aktivitetsrutine og et balansert kosthold er en av de beste måtene å opprettholde en sunn livsstil på.

I tillegg mener eksperter at kvalitetssøvn forbedrer konsentrasjon, kreativitet og fysisk tilstand. Dessuten reduserer det også symptomene på stress og angst .

Det er viktig å huske at hvis du vedvarende ikke klarer å sovne eller noen av tilstandene nevnt ovenfor er veldig plagsomme og repeterende, er det best å konsultere en lege.

Det kan interessere deg ...
Hvor mange timers søvn bør vi få hver natt?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvor mange timers søvn bør vi få hver natt?

Hvor mange timers søvn bør vi få per dag? Det hele avhenger av flere faktorer. Vi skal se nærmere på dette i denne artikkelen.



  • Clínica Mayo. Bruxismo (rechinamiento de los dientes). (2018). mayoclinic.org/es-es/diseases-conditions/bruxism/symptoms-causes/syc-20356095
  • F. Roballo. Parálisis del sueño: desenmascarando el fantasma, exploración holística y psicológica. (2016). sifp.psico.edu.uy/sites/default/files/Trabajos%20finales/%20Archivos/tfg_francisco_roballo.pdf
  • Clínica Mayo. La hormona del crecimiento humana: ¿Hace más lento el envejecimiento?. (2020). Recuperado el 20 de marzo de 2020.
  • Negoro, H., Kanematsu, A., Doi, M., Suadicani, S. O., Matsuo, M., Imamura, M., Okinami, T., Nishikawa, N., Oura, T., Matsui, S., Seo, K., Tainaka, M., Urabe, S., Kiyokage, E., Todo, T., Okamura, H., Tabata, Y., & Ogawa, O. (2012). Involvement of urinary bladder Connexin43 and the circadian clock in coordination of diurnal micturition rhythm. Nature Communications. https://doi.org/10.1038/ncomms1812
  • Sathe, H., Karia, S., Desousa, A., & Shah, N. (2015). Hypnic jerks possibly induced by escitalopram. In Journal of Neurosciences in Rural Practice. https://doi.org/10.4103/0976-3147.158797
  • Eugene, A. R., & Masiak, J. (2015). The Neuroprotective Aspects of Sleep. MEDtube Science.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.