Jeg klarer ikke å stoppe å spise: Årsaker og hva du kan gjøre

Om viljestyrken til å slutte å spise feiler, kan det være en underliggende emosjonell årsak. Klarer du ikke å stoppe å spise? Vil du lære hva du skal gjøre? Fortsett å lese for å få noen gode tips.
Jeg klarer ikke å stoppe å spise: Årsaker og hva du kan gjøre

Siste oppdatering: 08 juni, 2021

Er du sulten hele tiden? Kan du ikke slutte å raide på kjøleskapet midt på natten? Spiser du mer enn du vil, og føler deg deretter skyldig? Hvis du føler at du ikke klarer å stoppe å spise, er problemet ditt sannsynligvis emosjonelt, eller i det minste hovedsakelig emosjonelt.

Følelsen av å ikke være i stand til å kontrollere inntaket kan være plagsom, siden du vet at du ikke bare skader utseendet ditt, men også helsen din. Til tross for at du vet dette, vet du bare ikke hvordan du skal stoppe. Uansett er løsningen å endre forholdet ditt til mat. Her er hva du skal gjøre med det.

Hvorfor klarer jeg ikke å stoppe å spise?

Å spise er en viktig funksjon for å overleve. Det er hvordan kroppen skaffer seg næringsstoffene den trenger for å fungere på daglig basis. Problemet begynner med mengden mat som inntas, og spesielt med maten du velger å spise.

De som har problemer med å spise med måte, velger ofte produkter med lav næringsverdi og høy kaloriindeks. Men hva fører til en slik skadelig oppførsel?

Frakobling fra egen kropp

En av grunnene til overspising er manglende evne til å identifisere egne kroppslige sanseopplevelser. Fra fødselen er hver person programmert til å gjenkjenne tegn på sult og handle på dem; i dette tilfellet, gråte etter mat.

Etter hvert som tiden går, går forbindelsen med disse interoseptive sanseopplevelse imidlertid tapt. Dette skjer av flere grunner. For det første fordi mat blir assosiert med møter, selskap og interaksjon med andre. Spising blir en sosial og hyggelig handling utover næringsverdien.

På den annen side lar ikke dagens raske livstempo og stress oss stoppe opp og lytte til kroppen vår. Derfor begynner vi å miste evnen til å gjenkjenne når det er faktisk sult eller når vi egentlig bare kjeder oss og vil dele det øyeblikket av sosial forbindelse.

En kvinne med mat
Følelsen av å ikke klare å stoppe å spise er ofte manifestasjonen av underliggende emosjonelle problemer.

Emosjonell sult

Et annet aspekt som gjør det umulig å stoppe å spise er emosjonell spising. Dette konseptet refererer til å bruke mat til å regulere følelsene våre. Har du lagt merke til at du spiser mer når du er engstelig, trist, overveldet eller skuffet?

Dette har en forklaring. Visse matvarer stimulerer hjernekretsen som korresponderer med nytelse, siden de frigjør flere nevrotransmittere som gir behagelige opplevelser. Følgelig, når maten inntas, oppfattes lettelse, tilfredshet og lykke.

Men dessverre er det en forbigående tilstand og ikke en effektiv eller permanent løsning i det hele tatt. Like etter forsvinner de behagelige effektene og uløste følelser kommer tilbake, og er nå lagt til skyldfølelsen for å ha spist uten selvkontroll.

Restriktive dietter

Hvis du har slitt med matproblemene dine en stund, har du sannsynligvis opplevd dette paradokset: Dietter som er for restriktive kan øke trangen og ønsket om å spise usunn mat.

Å gå i gang med et altfor rigid spisemønster, der mat er forbudt, fører til økt angst for å spise. På grunn av dette er det umulig å følge dietten uten å falle inn i kompulsiv spiseadferd.

Rett etter at du har fullført dietten, kan du til og med legge på deg det du hadde mistet etter all den harde innsatsen. Kroppen ber deg om hva du har tatt fra den og begrenset så radikalt.

Restriktivt kosthold for å klarer å stoppe å spise
En diett som er for restriktiv, kan generere en jojo-effekt. Med andre ord, når dietten er over, oppstår en tvangsmessig oppførsel av å spise det som var forbudt.

Hva kan jeg gjøre for å klare å stoppe å spise?

Å spise er åpenbart viktig for å overleve. Derfor er det ikke en aktivitet du kan unngå, som du sannsynligvis kunne gjort med andre typer avhengighet. Løsningen i dette tilfellet er å endre forholdet til mat ved å anerkjenne næringsfunksjonen og spise mer bevisst.

For å gjøre dette er det viktig å få kontakt med kroppen din igjen og lære å lytte og tolke signalene den sender. Med andre ord handler det om å gjenkjenne når det er ekte sult og når det kan være emosjonell sult på grunn av stress eller angst.

På den annen side er det viktig at du tilegner deg og utvikler nyttige og effektive mestringsstrategier for å håndtere dine negative emosjonelle tilstander.

Målet er å slutte å bruke mat for å regulere følelsene dine – du må lære andre måter å håndtere dem på. Emosjonell ventilasjon, terapeutisk skriving eller å praktisere meditasjon er alternativer som kan være nyttige.

Til slutt, etabler et sunt forhold til mat. Dette betyr at du må slutte å se det som en fiende eller som en trøst. Husk at mat bare er drivstoffet kroppen din trenger, og lær å velge den ut fra dine næringsbehov.

Spis på en sunn og balansert måte uten å forby eller demonisere noen matgrupper. Spis med måte og fremfor alt mens du er klar over hva du gjør.

Det kan interessere deg ...
Hvorfor ender du opp med å overspise om kvelden?
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Hvorfor ender du opp med å overspise om kvelden?

Det er spesielt vanskelig å ikke spise for mye når du kommer sent hjem fra jobb. Derfor er du ikke alene når det gjelder å overspise om kvelden.



  • Sánchez Benito, J. L., & Pontes Torrado, Y. (2012). Influencia de las emociones en la ingesta y control de peso. Nutrición Hospitalaria27(6), 2148-2150.
  • Rodríguez, S., Mata, J. L., & Moreno, S. (2007). Psicofisiología del ansia por la comida y la bulimia nerviosa. Clínica y Salud18(1), 99-118.