Metabolsk fleksibilitet for å forbrenne fett

10 oktober, 2020
Mennesker med høy insulinresistens går ned i vekt mer effektivt ved å begrense inntaket av karbohydrater.

Metabolsk fleksibilitet er et konsept som refererer til kroppens evne til å bruke, i større grad, hvilket som helst næringsstoff den inntar i en høyere andel som den gjeldende energikilden.

Mennesker som er i stand til å aktivere denne mekanismen forbrenner fett mer effektivt; i tillegg har de en større muskelmasse som det er vanskeligere å miste over tid. Dette skyldes at kroppen deres tilpasser seg tilstrekkelig til kostholdet personen utsetter den for.

Optimalisering av energikildene

Når man etablerer en vekttapsdiett er det viktig å vite hvor hvert individ får energien de trenger fra. På den måten vil mennesker med god metabolsk fleksibilitet være i stand til å tilpasse seg det ernæringsmessige substratet de får gjennom maten.

Hos denne typen mennesker involverer et kosthold rikt på karbohydrater bruken av glukose som den viktigste energikilden. I en fastende situasjon er de imidlertid i stand til å prioritere fett som et energisubstrat og bevare integriteten til muskelvevet.

Hvis de følger et kosthold med lite karbohydrater bruker de fett som energi mens de sparer muskel- og leverglykogenet.

Alle mennesker har imidlertid ikke denne evnen, siden det hovedsakelig er relatert til den metabolske helsen hos den spesifikke personen. Det er derfor viktig å optimalisere metabolismen din.

Metabolsk fleksibilitet

Metabolsk fleksibilitet avhenger av insulinresistensen

En av faktorene som markerer den metabolske fleksibiliteten til et individ, er deres motstand mot insulin. Av denne grunn vil diabetikere gå ned mer i vekt om de følger et kosthold med lite karbohydrater. Mennesker som har en tilstrekkelig følsomhet overfor dette hormonet kan imidlertid redusere kroppsmassen sin med et kosthold rikt på sukker.

For å forbedre insulinresistensen og forbedre denne metabolske parameteren kan du benytte deg av flere strategier. Følgende er verdt å merke seg:

  • Periodisk faste, ifølge en artikkel publisert i tidsskriftet Aging Research Reviews. I tillegg kan du øke effekten hvis du reduserer inntaket av karbohydrater betydelig, spesielt enkle sukkerarter.
  • Gjennomfør høy-intensitets intervalltrening. Trening er i stand til å påvirke håndteringen av sykdommer som diabetes, som det fremgår av en studie publisert i 2015. Av denne grunn kan både diabetikere og prediabetikere benytte seg av dette for å redusere insulinresistensen.

Lær mer i denne artikkelen: Gå ned i vekt uten en diett: 7 forandringer som hjelper

Dietter er mer tålelig med metabolsk fleksibilitet

Mennesker med god helse og metabolsk fleksibilitet er i stand til å bedre tilpasse seg endringer i kostholdet sitt. For denne typen mennesker er det mulig å etablere en protokoll for periodisk fasting med tilfredsstillende resultater. I denne dietten blir appetitten knapt stimulert og tap av magert vev er ubetydelig.

Hvis du ikke har denne evnen vil imidlertid det beste valget for en vekttapsdiett være å begrense inntaket av sukker. Høy insulinresistens kan gjøre det vanskeligere å følge en diett. Faktisk, selv innenfor rammen av et hypokalorisk kosthold, vil ikke personen være i stand til å gå ned i vekt hvis inntaket av karbohydrater er høyt.

Karbohydrater

Vi tror du vil like denne artikkelen: Slik reduserer du inntaket av karbohydrater for å miste kroppsfett

Bytt kosthold for å forbedre helsen din

Hos stillesittende mennesker som ikke utøver idrett regelmessig er det vanlig å finne høye nivåer av insulinresistens. Av denne grunn er det viktig å implementere en rekke strategier som forbedrer den metabolske helsen før du vurderer en vekttapsdiett.

Denne typen protokoll innebærer å begrense inntaket av karbohydrater og implementere periodisk faste. Det bør også inkludere et treningsprogram der du gjennomfører styrketrening og trening i høy intensitet, så lenge dette er mulig.

Når stoffskiftet ditt er sunt vil du være i stand til å etablere et fleksibelt kosthold. I denne situasjonen vil kroppen din være i stand til å prioritere de riktige næringsstoffene når den produserer energi.

Metabolsk fleksibilitet er en av grunnene til at det er vanskeligere for overvektige mennesker å gå ned i vekt enn for en person som er vant til trening å opprettholde muskelmasse. Reduser inntaket av karbohydrater og øk mengden trening for å dra nytte av disse fordelene.

  • Mattson MP., Longo VD., Harvie M., Impact of intermittent fasting on health and disease processes. Ageing Res Rev, 2017. 39: 46-58.
  • Jelleyman C., Yates T., O’Donovan G., Gray LJ., et al., The effects of high intensity interval training on glucose regulation and insulin resistance: a meta analysis. Obes Rev, 2015. 16 (11): 942-61.
  • León Acuña, A. (2017). Influencia del estado prediabético sobre la flexibilidad metabólica en pacientes con enfermedad cardiovascular establecida.