Modalitetene og fordelene ved akrobatisk gymnastikk

Hvis du tror at ordet "akrogym" refererer til akrobatikk med gymnastikk, har du rett. Fortsett å lese for å finne ut hva det består av fordelene med denne unike sporten!
Modalitetene og fordelene ved akrobatisk gymnastikk

Siste oppdatering: 29 juli, 2021

I dag vil vi fortelle deg alt om fordelene med akrobatisk gymnastikk.

Det er også kjent som akrosport, akrogymnastikk eller akrogym. Faktisk kombinerer navnet litt av begge aktivitetene: akrobatikk og gymnastikk, spesielt rytmisk gymnastikk.

I denne artikkelen lærer du hva denne sporten består av, hvordan rutinene er, samt fordelene med akrobatisk gymnastikk. Og selv om bevegelsene kan virke kompliserte, trenger du ikke å være en olympisk gymnast for å nyte denne opplevelsen!

Hva er akrobatisk gymnastikk?

Akrobatisk gymnastikk er en show-sport basert på gymnastiske bevegelser, for eksempel salto og flikkflakk, med noen koreograferte trinn og til og med litt ballett, inkludert piruetter og hopp.

Praksisen med akrobatisk gymnastikk ble født i det tidligere Sovjetunionen. I 1974 ble det første mesterskapet i denne modaliteten avholdt, som er en del av International Federation of Acrobatic Sports, samt av Fédération internationale de gymnastique.

I dag finnes det akro-gymnastikklubber for barn og unge. Mange turnklubber inkluderer også akrobatisk gymnastikk eller tilbyr dem som en del av programmet for alle aldre.

Du kan også være interessert i: Oppdag fordelene med Crossfit-øvelser for barn

Hva er fordelene med akrobatisk gymnastikk?

Noen akrosportbevegelser kan utføres som soloøvelser, selv om oppvisningene er i par eller små grupper. Det viktigste er at uansett hvordan du praktiserer akrobatisk gymnastikk, gir det forskjellige fordeler. La oss se nærmere på dette.

Det fysiske aspektet

Fra et fysisk synspunkt øker utøvelsen av akrobatisk gymnastikk styrke og kontroll, samt fleksibilitet og koordinering. Alt dette gir bedre muskeltonus og en mer effektiv kroppsrespons.

På samme måte er det en intens og krevende fysisk aktivitet som bidrar til å forbrenne fett og kalorier. Dette gjør den ideell for de som leter etter en plan for å gå ned i vekt samtidig som de beholder fastheten i huden.

Det trener musklene i korsryggen og ryggen generelt. Takket være dette forsterker folk som driver med akrobatisk gymnastikk vedlikehold av en korrekt holdning.

Og selvfølgelig, som en aerob aktivitet der rytmen i pust og hjerteslag økes, bidrar akrobatisk gymnastikk til kardiovaskulær helse.

To jenter som trener rytmisk gymnastikk
Noen elementer i rytmisk gymnastikk er en del av akrobatisk gymnastikk, som noen bevegelser og stillinger.

Det emosjonelle aspektet

Siden det er nært knyttet til dans, er fordelene med akrobatisk gymnastikk de samme som for dans. Sånn sett hjelper det å håndtere stress og motløshet, slik at du slapper av og har det gøy en stund.

Samtidig har forskning konkludert med at akrobatisk gymnastikk forbedrer selvbildet til mennesker med fysiske eller følelsesmessige problemer, siden deltakeren føler seg akseptert, involvert og som en del av gruppen.

Bevegelsene som utføres i akrobatisk gymnastikk er krevende og kan gi frykt eller usikkerhet. Men når personen står overfor slike utfordringer og kan overvinne dem, frigjør de seg fra frykt og kan møte andre typer situasjoner eller vanskeligheter i sitt personlige liv.

Akrogymnastikk er derfor ideelt for å styrke selvfølelsen og øke følelsen av selvforbedring. I denne forstand, når ett medlem oppnår et mål, føler resten av teamet at de også har oppnådd det ifølge studier om samarbeid i fysisk aktivitet.

Det sosiale aspektet

Å utføre gruppebevegelser i akrobatisk gymnastikk krever god organisering og samarbeid med lagkamerater. Dette forbedrer en grunnleggende ferdighet som er høyt verdsatt i dag: Evnen til å jobbe som en del av et team.

I denne forbindelse indikerer forskning at følelsen av samarbeid og sosialitet er ferdigheter som også økes takket være utøvelsen av akrobatisk gymnastikk, ettersom mange av øvelsene krever mer enn én person.

Andre fordeler med akrobatisk gymnastikk

Akrobatisk gymnastikk forbedrer følelsen av rytme og koordinering mellom det som er hørt og det som er gjort med kroppen. Dette gjør det ideelt for å jobbe med propriosepsjon og utvikle motoriske ferdigheter.

På samme måte oppmuntrer akrosport kreativiteten til deltakerne, som må finne på nye stillinger for å variere rutinene sine.

Til slutt styrker det en ansvarsfølelse og ferdighetene knyttet til ledelse, siden alle må påta seg en oppgave og utføre den. Til slutt må du også påta deg rollen som kaptein eller gruppeleder.

Hva består akrobatisk gymnastikk av?

I konkurranser er akrobatisk gymnastikk klassifisert i fem grupper eller kategorier, i henhold til antall og kjønn på deltakerne:

  • Par: Kvinner, menn og blandet
  • Grupper: Består av tre kvinner eller fire menn

På oppvisningene, for eksempel de som finner sted for underholding under et idrettsarrangement eller andre typer arrangementer, er det imidlertid ikke uvanlig å ha et variabelt antall i gruppen, fra trioer med to menn og en kvinne til kvintetter, sekstetter og mer.

På den annen side må deltakerne fullføre rutinen innen en bestemt tid, fra to og et halvt til tre minutter, selv om dette kan variere avhengig av konkurransen.

Akro-gymnastene må utføre flere typer øvelser:

  • Styrke, fleksibilitet og balanserutiner, holde hver stilling i minimum tid.
  • Dynamiske rutiner for salto, hopp, spinn, kast og landinger.

Generelt bør bevegelsene inneholde akrobatiske og gymnastiske elementer, så vel som andre som involverer samarbeid mellom medlemmene i gruppen. I konkurransene vurderer juryene utførelsen i henhold til vanskelighetsgraden til stillingene.

En mann og en kvinne som gjør akrobatisk gymnastikk
En av modalitetene er blandede par, med deltakelse av en mann og en kvinne i en akro-duo.

Tips for å trene akrobatisk gymnastikk

Hvis du er interessert i å nyte fordelene med akrobatisk gymnastikk, bør du ta hensyn til noen anbefalinger. Til å begynne med er det mest grunnleggende å huske på at hvis du ikke er i god form, bør du forbedre din fysiske form, siden denne sporten er ganske krevende.

Det er best å bli med i en gruppe som har et lignende nivå som ditt eget fordi koordinering av teamet er avgjørende. For dette formålet kan du se etter klasser for nybegynnere på treningssentre i ditt område.

Som i alle idretter må passende klær og sko brukes. Du må ha et stort, ventilert rom med noe demping på gulvet for å redusere støt når du lander eller i tilfelle fall.

Er du interessert i akro-gymnastikk?

Sett på avstand, som tilskuere, kan akro-gymnastikk være en attraktiv og blendende aktivitet. Imidlertid er det viktig å huske at innledningen til enhver sport innebærer en gradvis prosess og tilpasning.

Du må være tålmodig og ta det trinnvis, en dag av gangen. På samme måte må du vite hvordan du skal håndtere frustrasjon når det ikke går bra og vise respekt og toleranse hvis en av lagkameratene dine mislykkes.

Til slutt må vi minne oss selv på at det viktige med dette og annen idrett er at du slapper av og nyter det i stedet for å stresse deg selv. Ha det gøy med det!

Det kan interessere deg ...
Fritidsaktiviteter for den tidlige ungdomsfasen
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Fritidsaktiviteter for den tidlige ungdomsfasen

I denne artikkelen kan du oppdage noen flotte fritidsaktiviteter for den tidlige ungdomsfasen, som kan ha mange fordeler for dem.



  • Abós A,  Sevil J,  et al. Improving students’ predisposition towards physical education by optimizing their motivational processes in an acrosport unit. European Physical Education Review. 2016: https://doi.org/10.1177/1356336X16654390
  • Barba J. Diferencias entre el aprendizaje cooperativo y la asignación de tareas en la Escuela Rural. Comparación de dos estudios de caso en una unidad didáctica de acrosport en segundo ciclo de primaria RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 2010; 18: 14-18.
  • Escartí A, Gutiérrez M, Pascual C, Llopis R. Implementation of the Personal and Social Responsibility Model to Improve Self-Efficacy during Physical Education Classes for Primary School Children. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 2010; 10(3): 387-402.
  • Guihal B. Reperes techniques et pedagogiques: aborder l’acrogym. EPS Education Physique et Sport. 1996; 46(260): 48-49.
  • Girard S, Blais D. The Impact of a Physical Education Teacher’s Initiative on Grade 4 Students’ Motivation. Physical & Health Education Journal. 2019; 85(1): 1-7.
  • Musard M, Robin J, Nachon M, Gréhaigne J. La « composition sous influences » des curricula : un exemple en acrosport. Movement & Sport Sciences. 2008; 2(2): 61-67. https://doi.org/10.3917/sm.064.0061
  • Roure, C. (2019). Impact of digital technologies on students’ motivation in physical education within the guided discovery teaching style. Paper presented at the AIESEP International Conference, New York, NY. Retrieved from http://hdl.handle.net/20.500.12162/3317
  • Tarín S,  Marín D. La vivencia de igualdad desde el respeto por lo diferente. La acrogimnasia como excusa. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad. 2014; 79. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.DescargaArticuloIU.descarga&tipo=PDF&articulo_id=11389
  • Venetta M, López J, Panadero F. El acrosport en la escuela. Zaragoza: Inde, 2007.