Når bør du bekymre deg for menstruasjonssmerter under svangerskapet?

17 november, 2020
Menstruasjonssmerter under svangerskapet bør ikke være en grunn til bekymring, i det minste i prinsippet. Vanligvis forsvinner dette symptomet etter første trimester. Du må imidlertid kontakte legen din dersom smertene er alvorlige eller ikke forsvinner.

Tanken på å ha menstruasjonssmerter under svangerskapet er ofte forvirrende. De dukker vanligvis opp i løpet av den første dagen av mensen og to eller tre dager etter den.

Dette ubehaget i livmoren manifesterer seg som kolikk, noe som er vanlig under graviditeten. Dette er på grunn av hormonforandringene en kvinne i dette stadiet gjennomgår.

Menstruasjonssmerter, eller dysmenoré, innebærer alvorlig, krampeaktig smerte som noen ganger er sporadisk og andre ganger skarp og kontinuerlig. Det kan strekke seg til bena eller ryggen, samt forårsake kvalme, hodepine, forstoppelse og diaré.

Typer dysmenoré

Det finnes to typer dysmenoré: primær og sekundær. Den første tilstanden kan ses blant unge kvinner sammen med menstruasjonssyklusen. Det har en tendens til å forsvinne over tid. Den sekundære typen er knyttet til misdannelser i kjønnsorganene, men intensiteten øker med alderen.

Andelen kvinner i fertil alder som lider av dysmenoré, varierer fra 25 % til 60 % av den kvinnelige befolkningen. Man kan ofte holde denne typen ubehag eller smerte under kontroll, selv om estimater indikerer at den kan være hemmende. Dette gjelder spesielt når den blir mer intens, og faktisk er menssmerter en av hovedårsakene til fravær blant kvinner.

En gravid kvinne er bekymret
Menstruasjonssmerter under svangerskapet er vanlig og til og med forventet, men du må oppsøke legen dersom du opplever visse faresignaler.

Ikke gå glipp av: Naturlige behandlinger mot menstruasjonssmerter

Menstruasjonssmerter under svangerskapet

En kvinne opplever alle slags hormonelle endringer under graviditeten. Dette er fordi kvinnekroppen gjennomgår endringer som påvirkes av variasjoner i blodkonsentrasjonen av gitte stoffer.

Det er derfor menstruasjonssmerter under svangerskapet er vanlig, spesielt i første trimester. De kan imidlertid vare gjennom hele svangerskapet.

Selv om man ikke opplever blødning, er det en følelse som stammer fra endringene livmoren gjennomgår når den er i ferd med å forberede seg på fødsel. Vanligvis vil smertene imidlertid avta ettersom graviditeten utvikler seg.

Krampene er hyppigere i løpet av første trimester på grunn av at babyen utvikler seg så raskt på dette stadiet. Det kan føles som at sidene av magen strekker seg, noe som oppstår fordi livmoren utvider seg. Når dette organet vokser, tvinger det både musklene og leddbåndene til å øke elastisiteten sin.

En gravid kvinne kan også oppleve denne typen smerte i andre trimester. Når dette skjer, er det på grunn av at teres major-muskelen – den som støtter vekten av livmoren – strekkes for langt. Ubehaget har en tendens til å føles som et stikk i underlivet. Det er også vanlig å oppleve kramper etter å ha trent.

Tips ved menstruasjonssmerter under svangerskapet

Kronisk dysmenoré under svangerskapet kan forstyrre gleden din i løpet av denne perioden av livet ditt. Du må ta hånd om symptomene, og dersom de ikke er bekymringsfulle, bare følg noen tips for å få lindring.

En vanlig anbefaling er å endre kostholdet ditt, men du må alltid snakke med legen først. Du må kanskje for eksempel gi opp koffein, da det er for stimulerende. Dessuten kan legen din foreskrive passende kosttilskudd for deg, basert på de generelle anbefalingene for folsyre og jern.

Andre forslag er:

  • Ta en avslappende dusj eller bad i varmt vann
  • Legg varmeputer med passende temperatur på magen
  • Få avslappende massasjer i midjen og området rundt
  • Sov på siden, med bena bøyd

I tillegg kan du prøve å bevege deg litt hvis du opplever smerter i underlivet. Det er noen treningsrutiner som er spesielt designet for gravide, noe som kan være nyttig i disse tilfellene. Ikke glem å holde deg godt hydrert til enhver tid.

En gravid kvinne trener
Trening fremmer elastisiteten i muskler og leddbånd.

Vi anbefaler: Vanlige hudforandringer under graviditeten

Når bør du bekymre deg for menstruasjonssmerter under svangerskapet?

Det er alvorlig når dysmenoré under svangerskapet ikke avtar naturlig eller når du praktiserer de foreslåtte tiltakene ovenfor. Dersom smertene blir for intense, kontakt legen din.

Ta spesielt kontakt med legen dersom du opplever sterke smerter som ikke vil forsvinne eller smerter og rier i underlivet. Videre må du oppsøke lege ved vaginale kramper, blødninger, utflod, eller hvis du opplever gastrointestinale symptomer eller svimmelhet.

Blødning som dukker opp sammen med ubehag eller kramper må alltid tas seriøst. Hvert trimester kommer med sine egne vanlige lidelser og plager. Du kan redusere risikoen for både deg selv og barnet ditt ved å vite hvordan du identifiserer den tidlig. Ha nummeret til legen for hånden!

  • Galindo, M. A. (2011). Efectos de la albahaca-Ocimum basilicum-sobre dolor pélvico en dismenorrea primaria-menstruación dolorosa-en mujeres en edad fértil. Revista Colombiana de Enfermería, 6, 47-60.
  • Castro, Magdalena, and Claudia Galleguillos. “Dismenorrea primaria en adolescentes: Revisión de la literatura.” Rev. Soc. Chil. Obstet. Ginecol. Infant. Adolesc 16.2 (2009): 24-36.
  • Scarella, A., Chamy, V., Badilla, D., Escobar, A., & Michea, K. (2008). Rotura uterina espontánea en el primer trimestre del embarazo. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 73(6), 393-396.
  • Fournier, M. M. (2013). El dolor pélvico durante el embarazo. Ginecología y Obstetricia de México, 81(09), 558-572.
  • Munjin, Milan, and Juan Rojas. “Dolor lumbar relacionado al embarazo.” Revista chilena de obstetricia y ginecología 72.4 (2007): 258-265.
  • Castillo Ortiz, Natalia del. “Modificación y efectos del consumo de cafeina durante el embarazo.” (2016).
  • Ezcurra, R., N. Lamberto, and V. Peñas. “Dolor abdomino-pélvico en ginecología.” Anales del Sistema Sanitario de Navarra. Vol. 32. Gobierno de Navarra. Departamento de Salud, 2009.
  • Fox, Nathan S. “Qué hacer y qué no hacer durante el embarazo.” Obstet Gynecol 131 (2018): 713-21.
  • Santos, Fernanda, et al. “Adhesión de las mujeres embarazadas a los ejercicios para fortalecer el suelo pélvico.” Evidentia 15 (2018): e10427.