Okra eller "Damefingre": Egenskaper, bruksområder og fordeler

Vet du hva okra er? Også kjent som "damefingre"; det er en eksotisk frukt som du kan dra nytte av på kjøkkenet ditt. Lær alt om det her!
Okra eller "Damefingre": Egenskaper, bruksområder og fordeler

Siste oppdatering: 21 september, 2021

Okra, eller damefingre, er en frukt som brukes i gastronomi som grønnsak. Den kommer opprinnelig fra Afrika, og den tilhører bomulls- og hibiskusfamilien.

Selv om dyrking av okra er tapt i historiens sider, har det spredt seg til Asia, Amerika og USA. Denne frukten er en belg som ligner paprikaen, men har langstrakte striper. Hvis du kutter det, får skivene en stjerneform.

Okra går også under navnene bamia, bhindi, gombo og mange andre. Det er veldig allsidig på kjøkkenet i sin rå eller kokte form. Imidlertid gir slimet det en slimete konsistens som er lite attraktiv for noen forbrukere. Så det er ofte best i gryteretter, for eksempel den populære gumboen i New Orleans, som har afrikanske røtter blandet med fransk og spansk opprinnelse.

Ernæringsverdier

North Carolina Department of Agriculture beskriver den ernæringsmessige sammensetningen av en 3 ounce porsjon okra eller damefingre. Energiinntaket er bare 33 kalorier, da det er 90% vann og bare 7% karbohydrater. Løselig fiber dominerer, som kroppen ikke fordøyer.

Den inneholder 21 milligram vitamin C, som dekker 26% av anbefalt daglig inntak. Den gir 53 mikrogram vitamin K og 26% av anbefalt daglig inntak.

Som fremhevet av Nutrients magazine, anerkjenner vitenskap C-vitamin for å være en kraftig antioksidant og for å delta i immunfunksjon. Mens magasinet Open Heart kommenterer vitamin Ks rolle i blodkoagulasjon.

Derfor anbefaler eksperter å spise okra i rå form for å dra full nytte av vitamin C-innholdet. Dette er fordi, som Chilean Nutrition Magazine refererer til, ødelegger varme det. Magnesium, vitamin A og B6 som okra inneholder, dekker 14% av de daglige behovene, og frukten dekker 15% av våre folsyrebehov.

Selv om proteinnivået bare er 2%, er det høyere enn for andre frukter og grønnsaker. En gjennomgang fremhever at proteinforbruk har en virkning på vektkontroll og muskelmassesyntese.

Mulige fordeler med okra eller damefingre

Okra gir en rekke helsemessige fordeler på grunn av tilstedeværelsen av antioksidantkomponenter, for eksempel polyfenoler. Den har også løselig fiber og lektin. Nedenfor vil vi fortelle deg mer.

1. Det er en kilde til antioksidanter

Okra er en frukt som inneholder mange antioksidanter, som noen eksperter beskriver som forbindelser som blokkerer skaden som frie radikaler forårsaker.

Tidsskriftet Nutrients har bekreftet antioksidantvirkningen av polyfenoler og flavonoider som isoquercetin i okra. En anmeldelse i denne forbindelse knyttet polyfenols beskyttende rolle mot hjerte- og karsykdommer i menneskelige intervensjonsstudier, dyremodeller og laboratoriestudier.

Andre eksperter har også funnet den positive effekten av polyfenoler i forebygging av hjernens aldring og dens positive virkninger på kognitive funksjoner, læring og hukommelse.

En eldre mann med hukommelsestap ser på en liste.
En diett rik på antioksidanter er i stand til å forhindre kognitive problemer knyttet til minne.

Les også: Antioksidanter for lindring av gikt

2. Okra kan være gunstig for diabetes

Medisinske studier om behandling av diabetes med okraforbruk er fortsatt i de tidlige stadiene av forskningen. Noen av dem indikerer at okravann kan forbedre blodsukkernivået hos gravide rotter med svangerskapsdiabetes.

Samtidig har vitenskapen også vist effekten av ristede okrafrø på blodsukkeret. Derfor er det en del av behandlingen av diabetes i Tyrkia.

Høye nivåer av fiber er viktige når det gjelder dietttilnærming til diabetes. Studier viser at fiberinntak kan fremme bedre glykemisk kontroll og øke insulinfølsomheten. Okra inneholder 7% løselig fiber.

3. Det reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer

Sekretariatet for agroindustri i Buenos Aires publiserte at den dominerende fiberen i okra er av den løselige typen, gjennom slimene som gir den den spesielle klebrigheten når den er rå. Derfor fungerer det som et fortykningsmiddel i kulinariske tilberedninger.

Dette slimet kan binde seg til kolesterol under fordøyelsen og skille det ut gjennom avføringen i stedet for å absorbere det i tarmen. Dette bidrar til å rense arteriene og redusere risikoen for hjerteinfarkt eller hjertesykdom.

I en studie som evaluerte okraens evne til å senke blodlipider, involverte forsøkene 3 grupper mus: En på et fettrik diett uten okra, og de to andre på samme diett med 1% eller 2% okrapulver tilskudd.

De fant ut at gruppen som tok okrapulver tilskudd eliminerte mer kolesterol i avføringen. Slimhinnen viste sterk binding til gallsyrer på laboratorienivå. Dette kan bidra til dets potensielle anvendelse ved behandling av høyt kolesterol.

Et annet bidrag fra okra angående hjertesykdom har å gjøre med det høye polyfenolinnholdet. I denne forbindelse viste en mangeårig studie hos 1139 mennesker at de som spiste dietter rike på polyfenoler, hadde lavere nivåer av inflammatoriske markører.

4. Det bekjemper utmattelse

Forbruket av okra kan føre til raskere restitusjon etter trening. Dette er demonstrert av en studie om forbedring av restitusjonstider og utmattelse når du bruker denne frukten.

5. Okra kan ha kreftdempende effekter

Lektin er en type protein som finnes i noen grønnsaker, inkludert okra. Det kan hemme veksten av kreftceller.

I denne forbindelse fant en laboratoriestudie om brystkreftceller at lektinet i okra kan forhindre vekst av ondartede celler med 63%. I metastatiske mus fant dem også ut at orkaekstrakt forårsaket celledød i melanomkreftceller.

Til tross for disse gunstige resultatene, bør det bemerkes at disse studiene ble utført på laboratorienivå uten anvendelse hos mennesker. Mer forskning er nødvendig for å få endelige bevis.

6. Okra kan hjelpe med graviditeten

En porsjon okra dekker 15% av behovene til folsyre eller vitamin B9. Dette vitaminet er grunnleggende hos gravide, og bidrar til å redusere risikoen for defekter i nevralrøret. Ifølge anbefalinger bør gravide konsumere opptil 400 mikrogram folsyre per dag.

Potensiell risiko og kontraindikasjoner ved bruk av okra

Forsiktighet bør utvises ved inntak av okra under behandling av noen sykdommer. For eksempel ved diabetes viser en studie at den ikke bør kombineres med metformin, da den kan forstyrre absorpsjonen. Diabetespasienter bør informere legen sin hvis de leter etter alternative behandlinger med denne frukten.

Andre forholdsregler å ta i betraktning er at den inneholder høye nivåer av oksalater, som blir til nyre- og gallestein. Når du forbereder det, bør du også ta noen forhåndsregler, fordi overflaten har en slags veldig små hår som kan være irriterende mot magen og huden.

En haug fersk okra.
Hvis en diabetespasient bruker metformin, bør de informere legen sin om inkludering av denne frukten i kostholdet, da det kan være interaksjoner.

Hvordan bruke okra

Okra er veldig allsidig på kjøkkenet. Den kan tilberedes rå for salater eller tørket for å forbedre smaken.

Siden slimet den inneholder, forårsaker en viss avsmak blant forbrukerne, er det en god måte å bruke den på i form av gryteretter på grunn av dens fortykningskraft. Du kan også steke den.

I tillegg kombineres den veldig godt med andre grønnsaker, som koriander, tomat, paprika og persille for å tilberede kjøtt eller fisk. I syltet saus er det et utmerket alternativ å bytte ut bitterheten i poden med en sur smak. Bare legg hvitløk, erter og svart pepper på bunnen og okra belger på toppen, i gjentatte lag. Tilsett deretter sukker, salt og eddik.

Totalt sett er okra en mat som gir fordeler for hjerte, hjerne og graviditet. Så, bortsett fra noen forholdsregler du må ta hensyn til, kan den være en del av et sunnere kosthold.

Det kan interessere deg ...
Hvilke typer næringsstoffer kan du få fra belgfrukter?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvilke typer næringsstoffer kan du få fra belgfrukter?

Takket være den høye proteinsammensetningen er belgfrukter en viktig kostholdskomponent. Men hvilke næringsstoffer kan du få fra belgfrukter?



  • Carr AC, Maggini S. Vitamin C and Immune Function. Nutrients. 2017 Nov 3;9(11):1211. doi: 10.3390/nu9111211.
  • DiNicolantonio JJ, Bhutani J, O’Keefe JH. The health benefits of vitamin K. Open Heart. 2015;2(1):e000300. Published 2015 Oct 6.
  • Judith King, Saturnino de Pablo. Estabilidad de las vitaminas. Extractado y adaptado de: “pérdidas de vitaminas durante el procesamiento de los alimentos”. Rev. Chil. Nutr. Vol. 15, (Nº 3), 143- 152, 1987.
  • Pasiakos SM. Metabolic advantages of higher protein diets and benefits of dairy foods on weight management, glycemic regulation, and bone. J Food Sci. 2015 Mar;80 Suppl 1:A2-7.
  • Wang H, Chen G, Ren D, Yang ST. Hypolipidemic activity of okra is mediated through inhibition of lipogenesis and upregulation of cholesterol degradation. Phytother Res. 2014 Feb;28(2):268-73.
  • Medina-Remón A, Casas R, Tressserra-Rimbau A, et al. Polyphenol intake from a Mediterranean diet decreases inflammatory biomarkers related to atherosclerosis: a substudy of the PREDIMED trial. Br J Clin Pharmacol. 2017;83(1):114-128.
  • Tressera-Rimbau A, Arranz S, Eder M, Vallverdú-Queralt A. Polifenoles dietéticos en la prevención del ictus. Oxid Med Cell Longev . 2017; 2017: 7467962.
  • Xia F, Zhong Y, Li M, Chang Q, Liao Y, Liu X, Pan R. Antioxidant and Anti-Fatigue Constituents of Okra. Nutrients. 2015 Oct 26;7(10):8846-58.
  • Lobo V, Patil A, Phatak A, Chandra N. Free radicals, antioxidants and functional foods: Impact on human health. Pharmacogn Rev. 2010;4(8):118-126.
  • Sarubbo F, Esteban S, Miralles A, Moranta D. Efectos del resveratrol y otros polifenoles en Sirt1: Relevancia para la función cerebral durante el envejecimiento. Curr Neuropharmacol . 2018; 16 (2): 126-136.
  • Tian ZH, Miao FT, Zhang X, Wang QH, Lei N, Guo LC. Therapeutic effect of okra extract on gestational diabetes mellitus rats induced by streptozotocin. Asian Pac J Trop Med. 2015 Dec;8(12):1038-1042.
  • Fujii H, Iwase M, Ohkuma T, et al. Impact of dietary fiber intake on glycemic control, cardiovascular risk factors and chronic kidney disease in Japanese patients with type 2 diabetes mellitus: the Fukuoka Diabetes Registry. Nutr J. 2013;12:159.
  • Khatun H, Rahman A, Biswas M, Islam AU. La fracción soluble en agua de Abelmoschus esculentus L interactúa con la glucosa y el clorhidrato de metformina y altera su cinética de absorción después de la coadministración en ratas. ISRN Pharm . 2011; 2011: 260537.
  • Xia F, Zhong Y, Li M, et al. Antioxidant and Anti-Fatigue Constituents of Okra. Nutrients. 2015;7(10):8846-8858. Published 2015 Oct 26.
  • Vojdani A. Lectins, agglutinins, and their roles in autoimmune reactivities. Altern Ther Health Med. 2015;21 Suppl 1:46-51
  • Monte LG, Santi-Gadelha T, Reis LB, Braganhol E, Prietsch RF, Dellagostin OA, E Lacerda RR, Gadelha CA, Conceição FR, Pinto LS. Lectin of Abelmoschus esculentus (okra) promotes selective antitumor effects in human breast cancer cells. Biotechnol Lett. 2014 Mar;36(3):461-9.
  • Vayssade M, Sengkhamparn N, Verhoef R, Delaigue C, Goundiam O, Vigneron P, Voragen AG, Schols HA, Nagel MD. Antiproliferative and proapoptotic actions of okra pectin on B16F10 melanoma cells. Phytother Res. 2010 Jul;24(7):982-9.