Raserianfall hos voksne: årsaker og tips

Lav frustrasjonstoleranse og stress kan være årsaker til raserianfall hos voksne. Vi vil gi deg strategier for å håndtere denne situasjonen her.
Raserianfall hos voksne: årsaker og tips

Siste oppdatering: 27 mai, 2022

Hva er det første du tenker på når du hører ordene raserianfall? Jeg er sikker på at du ser for deg at det er en barnegreie.

Vel, det er det, og det har en forklaring: raserianfallene deres refererer til et sammenbrudd av deres utviklende hjerne. Det vil si at strukturene som lar dem regulere seg selv, ikke er ferdig utformet ennå. Derfor er det å forvente at de har disse følelsesmessige utbruddene.

Imidlertid forekommer raserianfall hos voksne også, men av andre årsaker. La oss se hva de er.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: 7 usunne følelser som hindrer deg i å være lykkelig

Hva er raserianfall?

Selv om vi er vant til ideen om raserianfall i barnas verden, dukker de også opp i voksenlivet. Men i dette tilfellet er det mangel på sosiale og emosjonelle ferdigheter.

Et raserianfall hos voksne handler om en manglende evne til å håndtere følelser av frustrasjon, raseri eller sinne. Derfor reagerer vi på en måte som ikke passer for situasjonen.

Det vil si at det ikke handler om å fornekte eller unngå følelsen vi føler, men å vite hvordan man kan kanalisere og uttrykke den, slik at responsen blir tilpasningsdyktig og respekterer andres rettigheter.

Men bortsett fra den overdrevne naturen til et raserianfall, må vi se litt lenger. Nøkkelen er å finne ut hva det underliggende problemet er.

Ataque de bronca en un adulto.

Hvordan er et raserianfall hos voksne?

Saken kan presenteres på ulike måter. Blant de vanligste er følgende:

  • Total stillhet: Når du står overfor en kommentar, harde ord eller et avslag på en forespørsel, er raserianfallsreaksjonen absolutt stillhet. Det kan gjøres forsøk på å snakke med personen, men han/hun svarer ikke, ser bort og ignorerer den andre personen fullstendig.
  • Eksplosjon: Personen ser ut til å miste kontroll. Dette kan til og med være ledsaget av fysiske endringer, for eksempel rødhet i ansiktet. Den som observerer situasjonen observerer dramatikk og overdrivelse, ettersom raserianfall eskalerer raskt. I de verste tilfellene kan raserianfall eskalere til fornærmelser og fysisk vold mot den andre personen eller mot gjenstander.
  • Passiv aggressivitet: Noen ganger er personens stil mindre konfronterende, men like aggressiv. Så han/hun velger å komme med visse sårende kommentarer.

Årsakene til raserianfall hos voksne

Raserianfall hos voksne kan være forårsaket av mange forskjellige årsaker. Noen av dem er følgende:

  • Lav frustrasjonstoleranse: Vi tåler ikke når ting ikke går eller ikke blir gjort slik vi ønsker.
  • Feil håndtering av følelser: Følelser eksisterer. De er medfødte. Å reagere på dem krever imidlertid å lære å håndtere dem. Mange ganger kommer disse utbruddene eller sinneeksplosjonene fra å ha fortrengt det du følte i lang tid.
  • Et humørproblem med større kompleksitet: For eksempel er sinne og frustrasjon vanlige symptomer på depresjon.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Hvordan vite om du er følelsesmessig intelligent

Tips for å håndtere raserianfall hos voksne

Noen av strategiene vi kan øve på for å unngå å havne i raserianfall er de vi skal diskutere nå. Prøv å bruke dem hvis du tror noens raserianfall noen ganger kommer ut av kontroll.

Sett grenser

For å unngå konflikt er det viktig å holde kontroll over oss selv, og over hva som skjer med oss eller hva som provoserer oss i en bestemt situasjon. Men dråpe for dråpe fylles glasset og dagen kommer da det renner over. Den dagen er dagen for raserianfall.

Lær å identifisere utløserne dine

Ikke alle situasjoner eller kommentarer påvirker oss på samme måte. For å hjelpe til med å kontrollere oss selv, er det viktig å finne ut hva det er som plager oss så mye.

Da kan vi unngå disse omstendighetene, forberede oss på å håndtere dem eller bruke andre strategier for å hjelpe oss til å reagere på en bedre måte. Når har dette skjedd deg før? Dette kan være et veiledende spørsmål.

På samme måte, lær å identifisere hva som er de fysiske symptomene som følger med sinneangrepet. Opplever du spenninger i kroppen, hjertebank eller sammenbitte tenner? På denne måten vil du kunne gjenkjenne dem tidligere.

Finn tid til fritid og avslapning

Det er viktig å kunne koble fra dine forpliktelser og rutiner for å forholde deg rolig. Et stresset sinn er mye mer sannsynlig for å få eksplosjoner av sinne.

I mellomtiden handler det å finne steder å slappe av, om å lære å puste for å gi en roligere og mindre impulsiv respons. Mindfulness og yoga er noen av alternativene som kan hjelpe.

raserianfall hos voksne kan hjelpes med trening

Be om profesjonell hjelp for raserianfall hos voksne

Noen ganger krever håndtering av sinne og frustrasjon arbeid og veiledet akkompagnement siden begge følelsene er knyttet til andre opplevelser og minner.

Følelser er en viktig del av livet

Raserianfall blir ofte sett på som nedsettende ting. Noen ganger undervurderer vi årsaken eller det de uttrykker på en skjult eller utilstrekkelig måte. Kanskje det som skjer med oss strider mot våre sanne ønsker. Noen ganger er følelser den eneste måten vi kan lære hva vi virkelig ønsker i henhold til våre utviklingsressurser.

Et adekvat uttrykk for følelser er utvilsomt en avgjørende faktor for god livskvalitet. Og det er derfor vi må lære å lytte til dem og administrere dem riktig.

Det kan interessere deg ...
Fire tips for å forebygge og håndtere raserianfall hos barn
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fire tips for å forebygge og håndtere raserianfall hos barn

"Trassalderen" er en de aldrene som er er mest fryktet av foreldre. Tross alt er det tiden da barn får flest raserianfall!



  • Bonet, José, & Suárez-Bagnasco, Mariana (2011). Revisión Breve: Diagnóstico clínico de los ataques de ira y la hostilidad en pacientes con enfermedad coronaria. Revista Argentina de Clínica Psicológica, XX(3),231-237.[fecha de Consulta 6 de Abril de 2022]. ISSN: 0327-6716. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281922826005
  • Páez, D., Bilbao, M. A., & Javaloy, F. (2008). Del trauma a la felicidad. Los hechos negativos extremos pueden generar creencias positivas y crecimiento personal. Prácticas en psicología positiva, 159-202.
  • García Andrade, Adriana. (2019). Neurociencia de las emociones: la sociedad vista desde el individuo. Una aproximación a la vinculación sociología-neurociencia. Sociológica (México)34(96), 39-71. Recuperado en 07 de abril de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000100039&lng=es&tlng=es.
  • Zea Jiménez, Marcela , & Cano Murcia, Sandra Rocío (2012). Manejar las emociones, factor importante en el mejoramiento de la calidad de vida. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 4(1),58-67.[fecha de Consulta 6 de Abril de 2022]. ISSN: 2145-549X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751763003