Lær å rense tykktarmen ved hjelp av linfrø

· februar 9, 2016

Linfrø er bygget opp av 40% diettfiber, hvorav en tredjedel er løselig fiber, og resten er uoppløselig fiber. Løselig fiber er ansvarlig for å fange giftstoffer mens den uløselige typen er ansvarlig for å stimulere eliminering av alt avfall. Dette er noe av grunnen til at du med fordel kan rense tykktarmen ved hjelp av linfrø.

Linfrø renser ikke bare tykktarmen, de bidrar også til å gjenopprette en god tarmfunksjon. Deres innhold av fiber, flerumettet fett, og fytokjemikalier, som lignaner, gjør denne matvaren til en mektig alliert for tarmhelsen. Dessuten hjelper de ikke bare med å eliminere giftstoffer, men bidrar også til at tykktarmen fungerer slik at du kan holde deg frisk.

Fordeler med å rense tykktarmen ved hjelp av linfrø

Linfrø er en viktig næringskilde

  • Å spise linfrø har en mild lakserende effekt som er til nytte for fordøyelsen. Det hjelper også avfall å gli lettere slik at det kan fortsette med sin eliminering.
  • Linfrø bidrar til økt tarmbevegelse, som i mange tilfeller er for tregt og forårsaker kroniske problemer med forstoppelse. Forstoppelse er et helseproblem som kan føre til mange komplikasjoner hos de som opplever det. Personen får ikke tømt seg skikkelig til tross for iherdig innsats, og følgelig vil store mengder avfall hope seg opp i kroppen. Dette kan føre til andre alvorlige helseproblemer. Ved en slik tilstand kan jevnlig inntak av linfrø være en av dine beste allierte. Dens lakserende egenskaper fukter herdet avføring og gjør den mykere. Dette vil stimulere tømming av tarmen.
  • Å spise linfrø har en avgiftende virkning på kroppen. Dette bidrar til å fjerne giftige stoffer, oppsamlet avfall, overskudd av sure stoffer, og det bekjemper irriterende tarmgass.
  • På grunn av sitt høye innhold av fiber, syrlig fett, og deres rensende behandling, er linfrø en god hjelp i behandlingen av fordøyelsesproblemer som normalt påvirker oss. De reduserer effekten av gastritt og reduserer betennelser i hemoroider. Dessuten regenereres tarmfloraen i fordøyelseskanalen, divertikulitt kan leges og tarmbevegelsen bedres.
  • Egenskapene til linfrø hjelper også dem som lider av irritabel tarmsyndrom. Linfrø reduserer symptomene og hindrer det fra å være et ubehag under dine daglige aktiviteter.

Les også:
4 tips for å lindre irritabel tarm-syndrom

Hvordan rense tykktarmen naturlig med linfrø

  • For å dra nytte av alle fordelene med linfrø, er det svært viktig å huske på at det er best å kjøpe linfrø med skallet på. Disse inneholder mer fiber, både løselige og uløselige, som vil gi deg flere fordeler i prosessen med å rense tykktarmen.
  • For å enkelt spise linfrø og dra nytte av alle fordelene, bør du tygge dem med skallet på, slik at det er et veldig fint mel som kan spises uten komplikasjoner. Du bør unngå å svelge dette frøet helt fordi det er vanskeligere å fordøye.
  • Om du benytter linfrømel bør du spise to spiseskjeer om dagen, enten direkte eller oppløst i et halvt glass vann eller juice. For å lette konsumeringen kan du også la mel av linfrø bløtlegges i vann to timer før du drikker det.
  • Et annet godt alternativ er å bløtlegge linfrø og deretter kjøre dem sammen med vann i en blender.

Når bør du slutte å rense tykktarmen ved hjelp av linfrø?

Rense tykktarmen ved hjelp av linfrø

Hvor lenge man rense tykktarmen ved hjelp av linfrø er ubestemt, og er avhengig av hver enkelt person. Først bør du tenke på tilstanden til betennelsen i tykktarmen og at dette kan ha gjort at en rekke giftstoffer kan ha samlet seg. Det er best å spise linfrø regelmessig for å bidra til å bekjempe forstoppelse. Det vil hjelpe deg til å ha avføring to eller tre ganger om dagen som normalt. Når du merker resultatene, kan du slutte å spise linfrø, men det er ikke et problem hvis du fortsetter å spise dem som en sunn del av ditt daglige kosthold.

Vi anbefaler: 
Tre remedier med linfrø for å lindre forstoppelse

Tips du bør huske på

Husk at denne naturlige behandlingen kan være svært effektiv så lenge du er konsekvent med anvendelsen.
Øk forbruket av fiberrik mat som for eksempel fullkorn, frukt og grønnsaker. Prøv også å endre kostholdet og eliminere de matvarene som kan være skadelige for kroppen din.
Gå inn for en sunnere livsstil, som å sove godt, trene, spise sakte, drikke nok vann om dagen og så videre.