Sommerdepresjon: årsaker, symptomer og hvordan man takler det

Varme kan forårsake sløvhet og irritabilitet hos de fleste,men når tilstedeværelsen av disse plagene blir langvarig, kan vi stå overfor et tilfelle av sommerdepresjon.
Sommerdepresjon: årsaker, symptomer og hvordan man takler det

Siste oppdatering: 30 juli, 2022

Kanskje de fleste av oss forbinder tristhet, sløvhet eller ønsket om å holde seg inne og ikke gå ut med en årstid som vinteren. Mens sesongmessig depresjon har en tendens til å være mer utbredt i den sesongen, er det også noe som heter sommerdepresjon.

For nesten alle betyr sommersesongen å gå ut og tilbringe dager utendørs, på sosiale sammenkomster, stranden og mange andre steder, men for andre, å tenke på hva som skjer “der ute” forårsaker ubehag eller det som er kjent som “sesongbetinget affektiv lidelse“. Vil du vite mer om det?

Symptomer på sommerdepresjon

I følge en publikasjon i tidsskriftet Psychiatry følger mellom 10 og 20 % av tilfellene av tilbakevendende depresjoner et sesongmønster. Og selv om det ikke er så tilbakevendende om sommeren som det er om høsten eller vinteren, forekommer mange tilfeller. De viktigste symptomene er som følger:

  • Utmattelse eller tretthet. En av årsakene er mengden og kvaliteten på søvnen. Det har sammenheng med at dagene blir lengre og mange sitter oppe senere og sover mindre. I tillegg blir søvnen deres avbrutt fordi nettene ofte er varme. Døgnrytmen med søvn-våkne-sykluser påvirkes av dagslyset.
  • Sakking av farten. Overdreven varme får alt til å utvikle seg i et langsommere tempo, for sannheten er at den menneskelige hjernen, med temperaturer på 36 grader, begynner å bli påvirket. Ytelse og produktivitet er lavere, sammen med faktoren knyttet til hvile, som vi allerede har nevnt.
  • Angst. Hos mange gir følelsen av å “ikke gjøre noe” om sommeren stort ubehag, en følelse av at tiden blir bortkastet. Dette øker fordi mange offentlige institusjoner stenger dørene, noe som setter mange aktiviteter og prosedyrer på vent.
  • Nervøsitet eller irritabilitet.
  • Tap av matlyst. Det kan være mindre lyst til å spise.
  • I noen alvorlige tilfeller kan det være følelser av et dødsønske, med selvmordstanker.

Det er viktig å merke seg hvor lenge disse symptomene varer, da det til å begynne med bare kan være en midlertidig periode hvor du føler deg litt nedfor, men hvis de varer lenger enn to uker, er det best å oppsøke en spesialist.

Sommerdepresjon.
Sommerdepresjon har en tendens til å vise seg med overdreven tristhet, irritabilitet, utmattelse og angst.

Hvorfor oppstår sommerdepresjon?

Det er ingen spesifikk årsak til sommerdepresjon. I stedet må vi analysere en rekke faktorer involvert i det biologiske området, så vel som de individ-personlige og sosiale aspektene. Når det gjelder det biologiske, har vi allerede nevnt påvirkningen som varme har på kroppen.

På den annen side øker et symptom som stress – nevnt ovenfor – også om sommeren. Spesielt er det forbundet med lukking av sykluser og alt som er involvert i å reise på ferie. Å forlate huset i orden, klargjøre kofferter, kjøpe billetter og andre oppgaver kommer sammen på disse varme dagene, noe som ender opp med å forårsake stress.

Sannheten er at rutinen vår gir oss orden i våre daglige liv. Om sommeren blir forpliktelser og tidsplaner færre, og følgelig opplever noen mennesker den følelsen av tap av kontroll som hindrer dem i å koble til nytelse.

I sin tur kan det være skadelig for mange å se bilder på sosiale nettverk av folk som har det bra, og grupper av venner og familier sammen. Dette kan tolkes som et tegn på ensomhet, noe som resten av året kan skjules av vekten av daglige forpliktelser.

Mengden lys har også innflytelse. Selv om mer lys for de fleste er en beskyttende faktor, har noen mennesker en omvendt respons på lys. Det betyr at de blir deprimerte hvis dagene blir lengre og lysere.

Dessuten betyr det sosiale presset av å måtte elske sommeren at mange mennesker ikke forstår ubehaget som andre kan føle. Til slutt spiller også den økonomiske faktoren en rolle. Sommeren er en tid da vi bruker mer penger, enten på ferie eller går ut oftere.

Stilt overfor denne situasjonen har ikke alle de samme ressursene, og noen setter seg til og med i gjeld. Dermed bygger press og stress seg opp og ender opp med å påvirke mennesker.

Grupper og risikofaktorer

Sommerdepresjon, eller sesongbasert affektiv lidelse, er en av de anerkjente typene depresjon, og påvirker ikke alle mennesker like mye. Selv om det er en høyere prevalens hos kvinner, blir andre grupper også berørt. Blant dem finner vi følgende:

  • Eldre og de som trenger hyppigere omsorg. De er de viktigste berørte, siden deres sosiale støttenettverk generelt begynner å bli endret på grunn av begynnelsen på ferien. Dette øker følelsen av ensomhet og isolasjon, selv om det bare er i noen få uker.
  • Kvinner som passer på andre. Denne gruppen kvinner er også ofte rammet av sommerdepresjoner. De pleier å være vant til å ta vare på andre, og tenker lite på seg selv i løpet av året. Dette gjør at de føler seg ensomme og ubrukelige når barn eller andre familiemedlemmer drar på ferie.
  • Ungdom. I en alder hvor jevnaldrende gruppen betyr alt, er fysisk separasjon en inngripende faktor for depresjon. Å tilbringe uker uten venner kan føre til følelsen av at sommeren ikke er like hyggelig.
  • Folk som pleier å være multitaskere og har et hektisk arbeidstempo resten av året synes ofte det er vanskelig å «finne seg selv» og finne noe å gjøre om sommeren. Dessuten, siden de ikke er vant til å koble fra, finner de ikke mye mening i å “legge seg ned for å gjøre ingenting”. Dette er ofte en kilde til konflikt i familier eller par for de som kan og vil tilbringe tid sammen.
  • Sommeren er også en tid som påvirker mennesker som har et problem med kroppen sin eller er misfornøyd med den på en eller annen måte. Det trykkende været er en invitasjon til å bruke lettere klær, i tillegg til presset om hva en perfekt og vakker kropp betyr sosialt. Derfor vil noen mennesker – de fleste av dem kvinner – gjerne kunne kose seg ved bassenget eller på stranden, men føler seg ikke vel med andre som ser på dem. Det samme gjelder for de som har svetteproblemer, hvis ubehag øker ved høye temperaturer.
En deprimert kvinne.
Unge mennesker og eldre voksne er de populasjonene som har størst risiko for å få sommerdepresjon.

Behandling og råd

Noen av anbefalingene og de sunne vanene som kan huskes for å gjøre sommersesongen mer utholdelig er følgende:

  • Solen er nødvendig fordi den bringer D-vitamin til kroppen og å unngå det er heller ikke ideelt. Det du i stedet kan gjøre er å få litt sol tidlig på dagen. Dette unngår eksponering for aggressive stråler.
  • Hold deg hydrert. Ha alltid med deg vann eller drikke for å unngå dehydrering.
  • Få nok søvn. Med sommerens ankomst er det vanlig at folk sover mindre. Derfor må vi ta de nødvendige tiltakene for å sikre en god hvile. Gjør for eksempel en avslappende aktivitet før du legger deg, unngå skjermer om natten, og finn et rolig og behagelig sted.
  • Unngå å avbryte daglige aktiviteter, men omplasser dem heller. På grunn av varmen slutter mange å trene, noe som gir dem stort ubehag. Det er best å ikke avbryte det, men å prøve å finne et tidspunkt hvor varmen ikke er så intens, for eksempel på slutten av dagen. På samme måte kan de som lider av varmen, men liker å møte venner, velge å endre tidsplaner eller velge kjølige steder for møtet.
  • Det er også tilrådelig å prøve å opprettholde en rutine i løpet av dagen.
  • Unngå ekstreme temperaturer og endringer i lysmønsteret. Ideelt sett bør du oppholde deg på kjølige steder i de varmeste timene og sove i totalt mørke. I noen tilfeller kan det til og med være nyttig å bruke spesielle solbriller sent på ettermiddagen, men du bør konsultere legen din om dette.
  • Oppsøk en spesialist. Hvis du merker at du blir deprimert, søk hjelp umiddelbart. Ikke vent til du blir verre og dårligere, da løsningen kan være mye vanskeligere hvis du lar tiden gå.

Varme, sol og medisiner

På den annen side, hvis du får farmakologisk behandling for depresjon, er det viktig å huske på at noen medisiner kan påvirke svettekapasiteten, forårsake tørr hud og slimhinner og forverre den indre temperaturkontrollen. I disse tilfellene er det ideelle å unngå høye temperaturer og å hydrere godt.

I tillegg kan antidepressiva (spesielt de gamle) forårsake lysfølsomhet, slik at langvarig eksponering for solen kan gi hudreaksjoner. På grunn av dette anbefales det å bruke en god solkrem.

Depresjon er mer enn en “nedtur”

Vi bør ikke undervurdere viktigheten av en sykdom som depresjon, siden det noen ganger ikke bare er et spørsmål om å “føle seg nedfor”. Noen ganger kommer konsultasjoner eller forespørsler om hjelp etter flere måneder med ubehag, så vanskeligheten med å håndtere det blir enda større. Det er bedre å ikke stole på tanken om at “det vil gå over”, og i stedet gi din mentale helse den plassen den fortjener.

Overdreven varme er noe som påvirker oss alle følelsesmessig, spesielt hvis mange har det bra mens andre sliter. Irritabilitet og sløvhet er tilstede, men de er periodiske, ikke permanente.

På grunn av dette er det viktig å være oppmerksom på hvor lenge symptomene varer, da det ikke alltid er noe forbigående, men noe som alltid er tilstede og som øker til bestemte tider. Imidlertid er det best å konsultere en profesjonell for avklaring og behandling.

Det kan interessere deg ...
Depresjon etter bryllupet: Hvordan gjenkjenne og overvinne det
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Depresjon etter bryllupet: Hvordan gjenkjenne og overvinne det

Du elsker partneren din og å være gift, men du føler deg trist, engstelig og apatisk. I så fall er det på tide å lære om depresjon etter bryllupet.



  • Gatón Moreno, M. A., González Torres, M. Á., & Gaviria, M. (2015). Trastornos afectivos estacionales,” winter blues”. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría35(126), 367-380.
  • Roecklein KA, Rohan KJ. Seasonal affective disorder: an overview and update. Psychiatry (Edgmont). 2005;2(1):20-26.
  • Melrose S. Seasonal Affective Disorder: An Overview of Assessment and Treatment Approaches. Depress Res Treat. 2015;2015:178564. doi:10.1155/2015/178564
  • Behar, R., Arriagada, M. I., & Casanova, D. (2005). Trastornos de la conducta alimentaria y trastornos afectivos: Un estudio comparativo. Revista médica de Chile133(12), 1407-1414.