Rigid og lite fleksibel: Fire besatte personlighetstrekk

En besatt personlighet som er overdrevent stiv og lite fleksibel kan forårsake problemer på alle områder av livet ditt. Fortsett å lese for å finne ut mer om det.
Rigid og lite fleksibel: Fire besatte personlighetstrekk

Siste oppdatering: 08 september, 2021

Noen mennesker er mer spontane, utadvendte og elsker å improvisere, mens andre er mer seriøse, formelle og organiserte, og så er det de som viser besatt-kompulsive personlighetstrekk. Karakteren til sistnevnte er lite fleksibel og stiv og fører vanligvis til sosiale konflikter og personlig ubehag.

Ordet besettelse har mange forskjellige betydninger, og det er sammenhenger der det ikke engang er nøyaktig. For eksempel blir en person som fokuserer intenst på en idé, aktivitet eller et forhold, ofte merket som “besatt”. Dette er imidlertid langt fra det begrepet innebærer i det kliniske lyset.

Stiv og lite fleksibel: Den besatte-kompulsive personligheten

Vi kjenner dette som en tvangslidelse. Hovedkarakteristikken er et stabilt og vedvarende mønster av tanker, følelser og handlinger preget av å være lite fleksibel, perfeksjonisme og et behov for kontroll.

Det er en personlighetsforstyrrelse, så trekkene ovenfor kommer til uttrykk i alle områder av en persons liv, både personlige og profesjonelle.

Trekkene til en besatt-kompulsiv personlighet?

En besatt-kompulsiv personlighet viser seg i en rekke identifiserbare trekk. Imidlertid er disse holdningene noen ganger tilstede på et lavere nivå som ikke oppfyller diagnosekriteriene. Imidlertid gir de fortsatt mange av ulempene ved denne lidelsen.

En obsessiv og lite fleksibel personlighet.

Tvangstanker forstyrrer vaner og endrer hvordan en person oppfører seg, noe som kan føre til problemer i hverdagen.

1. Stiv og lite fleksibel: Overdreven organisasjon

Å være organisert er nyttig når det gjelder å utføre oppgaver og plikter, og frigjør tid på din travle agenda når det gjøres riktig. Imidlertid tar en person med en besatt-kompulsiv personlighet dette til det ytterste, men er uproduktiv samtidig.

For eksempel kan de bruke mye tid på å fylle ut skjemaer, lage tidsplaner og sette påminnelser, mens de lar hovedoppgaven ligge til side.

2. Perfeksjonisme

Personer med denne personlighetsforstyrrelsen streber etter perfeksjon i alt de gjør og tillater seg ikke å gjøre feil. Dermed får det dem til å utføre aktiviteter under stort press.

Dette er grunnen til at de pleier å utsette det vanskeligste. I tillegg har de en tendens til å se etter feil gjentatte ganger, noe som ved mange anledninger gjør det umulig for dem å overholde tidsfrister.

3. Lite fleksibel

Disse menneskene trenger klare og presise regler som de og alle andre må følge. De er tekniske (på jobb), og blir uforsonlige med kolleger, slektninger og bekjente.

Videre tror de at andre ikke er i stand til å oppfylle den samme høye standarden og derfor overbelaster seg selv med oppgaver. I tillegg mener de at enhver frivillig eller ufrivillig overtredelse må påpekes og straffes.

4. Lite følelsesmessig uttrykk

En obsessiv-kompulsive personlighet er formell, seriøs og høflig i samspillet, og dermed reduseres deres følelsesmessige uttrykk. I tillegg kan de være ukomfortable med andres spontane emosjonelle uttrykk.

Utviklingen av en besatt-kompulsiv personlighet

Både genetiske faktorer og miljøelementer konvergerer i opprinnelsen til en besatt-kompulsiv personlighet. Dermed er det relatert til oppvekststilen, barndomsopplevelser og kulturen der personen vokser opp i tillegg til den arvelige biologiske byrden.

Å ha hatt en autoritær og kontrollerende oppvekst kan påvirke utviklingen av disse egenskapene hos en person. De gjør det for å unngå straff, selv som voksne. Overbeskyttelse er også en innflytelse siden foreldre ikke lar barnet prøve ting selv og gjøre sine egne feil. Dermed ender barnet med å internalisere ideen om at de må strebe etter perfeksjon.

På samme måte kan samfunn med strenge og obligatoriske moralske standarder (for eksempel religioner) også bidra til at slike symptomer oppstår.

Stiv og lite fleksibel: Å overvinne en lite fleksibel personlighet

En person må være klar over tilstanden sin. Det vil si at de må innse at disse tankemønstrene og atferdsmønstrene er skadelige for at behandling skal være effektivt.

I tillegg er profesjonell støtte viktig for å hjelpe dem med å forstå opprinnelsen til sin personlighet og prøve å endre den.

Videre er eksponering en av de mest effektive teknikkene. Personen begynner å møte visse situasjoner der de ville opptre stivt og forhindre slike reaksjoner. Avslapningsteknikker og problemløsningstrening er også effektive.

Kvinne med tvangstanker.

Gjentatte tanker forvandles til gjentatte handlinger, som invaderer sosiale relasjoner.

Finn ut hvordan du slipper tvangstanker

Besatt-kompulsiv personlighet vs tvangslidelse

Det er viktig å skille disse. Faktisk skjer begge forholdene samtidig, men har forskjellige forhold.

Først og fremst er førstnevnte en personlighetsforstyrrelse, mens sistnevnte er en angstlidelse. Hovedkarakteristikken for OCD er tilstedeværelsen av tvangstanker (påtrengende tanker) og tvangshandlinger (atferd som tar sikte på å eliminere ubehag ved slike tanker).

Disse enhetene er ikke en del av den tvangsmessige personligheten. I tillegg oppleves slike tanker som upassende og i strid med personen med en tvangslidelse. Troen er autentisk, sammenhengende og akseptabel hos de med en tvangspersonlighet.

Begrensning er ikke nyttig

Flere av egenskapene hos mennesker med denne personligheten får ros og belønning i dagens individualistiske og konkurransedyktige samfunn. Imidlertid kan de føre til følelsesmessig ubehag og problemer i forhold til andre når det tas til det ekstreme.

Til slutt, søk profesjonell veiledning hvis du føler at du har en lite fleksibel holdning som begrenser din vekst som person.

Det kan interessere deg ...
3 grunner til å bruke selvdialog til din fordel
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
3 grunner til å bruke selvdialog til din fordel

Vet du hva selvdialog er? Legger du merke til at gjør det? I dag vil vi fortelle deg hvordan du kan bruke selvdialog til din fordel.



  • Caballo, V. E. (2001). Tratamientos cognitivo-conductuales para los trastornos de la personalidad. Psicología Conductual9(3), 579-605.
  • Barrionuevo, B. J. (2020). Caso de trastorno de personalidad obsesivo compulsivo y modelo cognitivo conductual. Recuperado abril, 2021 de http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/15224/1/ECFCS-2020-PSC-DE00002.pdf
  • Sanz, P., & Fernández-Cuevas, A. (2015). Trastorno obsesivo compulsivo. Medicine-Programa de Formación Médica Continuada Acreditado11(84), 5008-5014.