Tips om hvordan du slutter i en jobb du ikke liker

Å slutte i en jobb er ikke slutten på arbeidslivet ditt. Det kan tillate deg å koble til dine interesser igjen og skape kreativitet. Oppdag disse tipsene for å slutte i en jobb du ikke liker, og gå videre til bedre ting i denne artikkelen!
Tips om hvordan du slutter i en jobb du ikke liker

Siste oppdatering: 06 august, 2021

Du har kanskje lurt på hvor mye av livet vi bruker på jobb. Mer eller mindre, med tanke på forventet levealder i Norge (som er 81,5 år for menn og 85 år for kvinner), bruker vi mange år på å jobbe, med et gjennomsnittlig arbeidsliv på 45 år og 40 timer en uke. Hva skjer så hvis du bestemmer deg for å slutte i en jobb du ikke liker?

Sysselsetting kan være en kilde til tilfredstillelse og trivsel i jobben, eller det kan være tvert imot. I sistnevnte tilfelle, selv om alle betingelsene er på plass, synes de fleste at det er vanskelig å slutte og sjelden gjør det direkte.

Sannheten er at et dårlig arbeidsmiljø med kronisk stress og ubalanse mellom kostnad og nytte er en trussel mot helsen din, og du bør vurdere å slutte eller bytte til en annen jobb.

Tre grunner til å slutte i en jobb du ikke liker

Dårlige arbeidsmiljøer, utilstrekkelig lønn, ydmykelse og overgrep er alle grunner til å slutte i en jobb du ikke liker. Eller kanskje det er noe med jobben din som strider mot verdiene dine, eller du har nye faglige interesser. Kanskje du vil flytte til et annet selskap eller til og med bytte karriere helt. Dette er bare noen av grunnene til at de fleste sier opp jobben.

Men når du står overfor en jobb du ikke liker, kan vi oppsummere årsakene med noen få ord: helse, personlig tilfredshet og lav produktivitet på grunn av mangel på motivasjon.

En mann som skiller to kolleger som krangler.
Noen arbeidsmiljøer er voldelige daglig, noe som er kontraproduktivt for helsen vår.

1. Ta vare på helsen din

Hva er prisen du betaler for å bli i den stillingen?

Angst, søvnløshet, panikkanfall, tristhet eller permanent sinne er bare noen av kostnadene.

Dette er noen av symptomene som kan oppstå når arbeid ikke bare gir kjedsomhet, men også ubehag eller depresjon. De spesielle økonomiske forholdene kan være kritiske, men det er mye mer kritisk når det påvirker helsen din, noe som kan føre til alvorlige konsekvenser.

2. Selvfølelse og motivasjon

Å oppholde oss for lenge der vi ikke føler oss komfortable påvirker vår selvfølelse og motivasjon. På den ene siden fordi vi slutter å føle oss nyttige og verdifulle. På den annen side mister vi interessen for det vi gjør. Å møte daglige oppgaver og opprettholde vår kreativitet blir kjedelig.

3. Risikoen for å gjøre feil

Sammen med motivasjon, når vi begynner å jobbe med autopilot, synker oppmerksomheten og konsentrasjonen, og vi er mer sannsynlig å gjøre feil som kan være betydelige.

Du kan være interessert i å lese denne artikkelen: Komfortsonen din – hvordan komme deg ut av den

Hvordan slutte i en jobb du ikke liker

Når du ikke har nok grunner til å bli, har du nok grunner til å dra. Imidlertid kan det være lettere sagt enn gjort når det gjelder å slutte i en jobb du ikke liker. Å overbevise deg selv og innse at det er det riktige å gjøre kan være veldig vanskelig.

Bli informert

Når det gjelder ansvar og til og med omdømme, er det generelt en god idé å ikke forlate en jobb fra den ene dagen til den andre. Det er viktig å gi beskjed på forhånd og også sørge for at du er klar over de administrative og juridiske prosedyrene du må følge.

Når det gjelder tid, vet mange mennesker hvor mye varsel de må gi: 2 uker? 1 måned? Det første du bør gjøre er å sjekke om arbeidskontrakten din gjør det eksplisitt på en eller annen måte.

Den andre tingen er å vurdere hvilken posisjon du er i og sjekke hvor lang tid du kan bruke på erstatningen din. For eksempel, hvis du er i en nøkkelposisjon der det kreves veldig spesifikk opplæring, er det best å gi mer enn 2 ukers varsel. På den måten blir det tid  å ansette noen nye og der du kan følge opplæringen, selv om det bare er minimalt.

Forbered avslutningen din fra en jobb du ikke liker

Dette punktet er relatert til det forrige. Det er alltid best å avslutte på gode vilkår. Derfor bør du vurdere å dele årsakene til at du slutter med din overordnede eller med HR. Dette gir tilbakemeldinger slik at de kan prøve å gjøre forbedringer.

Det er også lurt at den første personen som finner det ut er sjefen din og at de ikke finner ut av det fra noen andre. Husk til slutt at du også trenger tid til å pakke sammen tingene du må ha med deg.

Jeg vil, men …

Det er viktig å tenke på hva tro, situasjoner eller frykt får deg til å føle at det er umulig å slutte i en jobb du ikke liker. Noen ganger er disse ideene knyttet til selvfølelse (“Jeg kan ikke få en annen jobb”), mens det i andre tilfeller er en økonomisk bekymring.

Glem skyldfølelsen for å ha fri

Å forlate en jobb trenger ikke være slutten på arbeidslivet. Det er viktig å tenke på det som en overgangstid, der du kan gi deg selv tid til å bli kjent med deg selv, gjenvinne interesse og til og med kjede deg.

Det er viktig å jobbe med skyldfølelsen for å ha fritid, spesielt i et samfunn som har lært oss at vi må være produktive for å være verdt det.

Mange ganger, i det svimlende tempoet i hverdagen, mister vi muligheten til å koble til våre interesser og la tankene våre vandre uten mål. I slike øyeblikk kan det dukke opp gode ideer, slik at du kan oppdage deg selv på nytt og orientere deg selv.

Tenke på alternative scenarier

For å forlate en jobb trenger du ikke ta en annen umiddelbart. Det som er viktig er å sette en horisont på kort og mellomlang sikt, da det også bidrar til å dempe angst.

Sjekk for eksempel hvor mye penger du trenger å ha tilgjengelig for å oppfylle dine grunnleggende forpliktelser (for eksempel mat og husleie) og hvor lenge disse sparepengene vil vare. Dette betyr ikke at uforutsette hendelser ikke kan oppstå underveis, men deres innvirkning vil være mindre.

Noen ganger har denne planen ikke å gjøre med økonomi, men med ro i sjelen om at du skal gjøre noe. I dette tilfellet kan du tenke på hvilke aktiviteter du er interessert i og hvilke du vil kunne registrere deg for.

En mann som sitter på en kafé og tenker på fremtiden sin.
Å tenke over og planlegge hvordan du slutter i en jobb du ikke liker er nøkkelen, siden det hjelper deg med å bli organisert på mellomlang sikt.

Forbered deg på å slutte i en jobb du ikke liker

Mange ganger ønsker vi å slutte i en jobb fordi vi tenker på å utvikle et nytt foretak eller endre vår virksomhet helt. Uansett er det beste å gjøre forberedelsene. Du må finne ut hva som skjer innen ditt interessefelt, oppdatere CV, se etter kurs som kan hjelpe deg, osv.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: 5 tips for å være en proaktiv person

Ikke idealiser

Å slutte i din nåværende jobb er ikke verdens ende, men du bør ikke idealisere det heller. Det vil si at de første følelsene og emosjonene rundt å slutte i en jobb vil gå over, og så vil andre komme.

Det er viktig å ikke idealisere eller dramatisere det ene eller det andre scenariet. Bare innse at det vil være hjertesorg, akkurat som det vil være gode tider.

Ta vare på den psykiske helsen din hvis du trenger å slutte i en jobb du ikke liker

Ubehag i arbeidsmiljøet har et direkte forhold til vår psykiske helse. Det finnes til og med syndromer, for eksempel utbrenthet, som er sterkere eller tydeligere uttrykk for denne daglige lidelsen.

Det er viktig å respektere tidene og prosessene for å si opp jobben, men du må også ta det på alvor og ikke vente på at alt skal gå over eller for at ting skal endre seg av seg selv.

Bak mange av disse ideene finnes det unnskyldninger og frykt, men til hvilken pris? La oss ikke miste synet på det faktum at det ikke finnes noen grunn til å bli vant til ubehag. Vi fortjener sjansen til å føle oss vel og fortsette å vokse.

Det kan interessere deg ...
Følg disse trinnene hvis du har en stillesittende jobb
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Følg disse trinnene hvis du har en stillesittende jobb

Mange har en stillesittende jobb. Dette kan forårsake helseproblemer på lang sikt, hvorav noen til og med er overraskende.



  • Ansoleaga Moreno, E., & Miranda-Hiriart, G. (2014). Depresión y condiciones de trabajo: revisión actualizada de la investigación. Revista Costarricense De Psicología33(1), 1-14. Recuperado a partir de http://www.rcps-cr.org/openjournal/index.php/RCPs/article/view/29
  • Cantero-Téllez, Elizabeth Alicia, & Ramírez-Páez, José Antonio (2009). Factores psicosociales y depresión laboral: una revisión. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 47(6),627-636.[fecha de Consulta 26 de Abril de 2021]. ISSN: 0443-5117. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457745517008