Visste du at valnøtter senker blodtrykket?

14 oktober, 2020
Å inkludere nøtter i kostholdet ditt er en av de sunneste vanene som du kan innlemme i hverdagen. Visste du at valnøtter faktisk senker blodtrykket?

Er det mulig å forbedre helsen din med kun en enkel endring i kostholdet? Vel, det er slik det virker i tilfellet med valnøtter. For å være mer spesifikk, valnøtter senker blodtrykket ditt. Vi skal fortelle deg mer om dette i følgende artikkel.

Litt om blodtrykk

Høyt blodtrykk er et helseproblem som påvirker et stort antall mennesker over hele verden, og som fortsetter å øke i omfang. I tillegg gir det som regel ikke tydelige symptomer og kan forårsake betydelige skader på visse organer og kroppsvev.

For de som har høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer eller rett og slett ønsker å oppnå en sunnere livsstil er det godt å vite at et sunt kosthold, sunne vaner og sunn, naturlig mat som valnøtter kan bidra til god kardiovaskulær helse.

Næringsverdien til valnøtter

Valnøtter er frukten av valnøttreet, eller Juglans Regio. Dette er en av de mest utbredte variantene i Europa, Sørøst- og Sentral-Asia og Kina. Generelt sett er det en matvare som er verdsatt for sine ernæringsmessige egenskaper og bioaktive komponenter.

Disse kvalitetene gir dem en rekke fordelaktige egenskaper for helsen vår. Blant disse kan vi for eksempel nevne deres fordelaktige effekt når det gjelder å redusere arterielt press. Faktisk senker valnøtter blodtrykket.

Dessuten er de en type nøtter, en matvare som er høyst anerkjent for sine evner til å forbedre velværet vårt. Faktisk har det vært populært å spise nøtter i lang tid, spesielt som en del av middelhavskostholdet. Dette skyldes at bevisene tyder på at de har en positiv effekt på hjertet og hjernehelsen.

  • Mer spesifikt inneholder denne typen matvare 65% fett og 15% protein.
  • I tillegg inneholder de så vidt noen karbohydrater og mange av disse karbohydratene er en form for fiber. 
  • Samtidig skiller de seg ut for sitt innhold av flerumettede fettsyrer. Spesielt alfa-linolensyre (ALA), en omega-3-fettsyre.
  • De tilbyr også en betydelig mengde vitamin E og B6 samt mineraler som kalium, kobber og fosfor.
Valnøtter senker blodtrykket.
Nøtter skiller seg ut for sitt høye innhold av omega-3, vitamin E, proteiner og essensielle mineraler.

Hvordan senker valnøtter blodtrykket?

Som vi har sett, er en av de ernæringsmessige komponentene til nøtter alfa-linolensyre (ALA). En nyere studie fra Pennsylvania State University fant et forhold mellom inntak av valnøtter og forbedret kardiovaskulær helse.

Forskere har sett at mennesker som inkluderte valnøtter i sitt regelmessige kosthold hadde lavere blodtrykk enn de som hadde samme kosthold uten valnøtter. I tillegg konkluderte de med at det å erstatte mettet fett med umettet fett i kostholdet gav andre fordeler på et kardiovaskulært nivå.

Resultatene viser altså at valnøtter senker blodtrykket takket være deres interessante lipid-profil med alfa-linolensyre Alle fordelene hadde imidlertid ikke tilknytning til denne komponenten.

Rollen til de andre næringsstoffene, som tokoferoler, fenoliske syrer, melatonin og flavanoider, er også viktig. Disse har antioksiderende egenskaper som beskytter endotelfunksjonen og reduserer oksidative skader på arteriene.

Disse funnene er veldig viktige. Eksperter var allerede klare over at valnøtter hadde kapasitet til å redusere LDL-kolesterolet. De var imidlertid ikke klar over effekten de kunne ha på diastolisk trykk. Som du kanskje vet er begge disse risikofaktorer når det gjelder hjertets helse.

Oppdag mer: Riktig ernæring for kroniske sykdommer

Riktig kosthold for høyt blodtrykk

Høyt blodtrykk er et helseproblem som påvirker mange mennesker og som trenger å bli kontrollert. Å forebygge høyt blodtrykk og kontrollere høye verdier dersom man lider av dette er viktig for å redusere negative effekter. Det reduserer også dødelighet og sykelighet forårsaket av hjerte- og karproblemer.

Heldigvis er den beste måten å håndtere dette på å implementere små endringer i livsstilen din. Med dette i tankene inkluderer de sunneste vanene følgende: 

  • Hold deg fysisk aktiv. Prøv å trene hver dag.
  • Oppretthold en sunn vekt.
  • Prøv å holde stressnivået under kontroll. Fysisk trening er en av de beste aktivitetene for å kontrollere stress. Du kan imidlertid også prøve yoga, tai chi, meditasjon, massasje, osv.
  • Unngå skadelige vaner som tobakk og alkohol.
  • Spis sunt.
Valnøtter senker blodtrykket og er derfor et godt tilskudd til et sunt kosthold.
Å spise nøtter vil ikke hjelpe med å redusere høyt blodtrykket ditt alene. Du må gjøre dem til en del av et sunt kosthold.

Å begrense saltinntaket er en annen vanlig anbefaling for kosthold som skal senke høyt blodtrykk. Denne praksisen er veldig bra for eldre mennesker i tillegg til de som lider av diabetes type 2.

I tillegg er det viktig å øke inntaket av andre mineraler som burde være en stor del av kostholdet ditt. Dette inkluderer blant annet magnesium, kalium og kalsium.

Det er derfor viktig å også øke inntaket av matvarer som frukt, grønnsaker, fullkorn, frø, nøtter (spesielt valnøtter) og meieriprodukter med lite fettinnhold.

Det har vært en stor andel forskning på DASH-dietten (en ernæringsmessig tilnærming til høyt blodtrykk). Vitenskapelige bevis viser at det å kombinere denne dietten med lavt saltinntak reduserer systolisk arterietrykk.

Les mer: 5 naturlige matvarer for å kontrollere høyt blodtrykk

Å spise valnøtter daglig senker blodtrykket

Innenfor et sunt kosthold, som middelhavskostholdet eller DASH-dietten, kan inntak av matvarer som nøtter bidra til å forebygge høyt blodtrykk og dets skadelige effekter. Selvfølgelig er det også viktig å tilegne seg andre sunne vaner.

  • Banel D.K, Hu F.B. Effects of walnut consumption on blood lipids and other cardiovascular risk factors: a meta-analysis and systematic review. The American Journal of Clinical Nutrition. Mayo 2009. 90(1):56-63.
  • Cook N. R, et al. Sodium Intake and All-Cause Mortality over 20 Years in the Trials of Hypertension Prevention. Journal of American College of Cardiology. Octubre 2016. 68(15):1609-1617.
  • Hermansen K. Diet, Blood Pressure and Hypertension. British Journal of Nutrition. Marzo 2000. 83(Suppl 1): S113-9.
  • Jurasheck S.P, et al. Effects of Sodium Reduction and the DASH Diet in Relation to Baseline Blood Pressure. Journal of American College of Cardiology. Diciembre 2017. 70(23):2841-2848.
  • Kim Y, et al. Nuts and Cardio-Metabolic Disease: A Review of Meta-Analyses. Nutrients. Diciembre 2018. 10(12):1935.
  • Blondeau N, Lipsky RH, Bourourou M, Duncan MW, Gorelick PB, Marini AM. Alpha-linolenic acid: an omega-3 fatty acid with neuroprotective properties-ready for use in the stroke clinic?. Biomed Res Int. 2015;2015:519830. doi:10.1155/2015/519830
  • Kris-Etherton P.M. et al. The Effects of Nuts on Coronary Heart Disease Risk. Nutrition Reviews. Abril 2001. 59(4):103-111.
  • Schwingshackl L. et al. Food Groups and Risk of Hypertension: A Systematic Review and Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Studies. Advances in Nutrition. Noviembre 2017. 8(6):793-803.
  • Tindall A.M. et al. Replacing Saturated Fat With Walnuts or Vegetable Oils Improves Central Blood Pressure and Serum Lipids in Adults at Risk for Cardiovascular Disease: A RandomizedControlled‐Feeding Trial. Journal of the American Heart Association. Mayo 2019. 8(9).
  • West Sh.G et al. Effects of Diets High in Walnuts and Flax Oil on Hemodynamic Responses to Stress and Vascular Endothelial Function. Journal of the American College of Nutrition. Junio 2013. 29(6):595-603.