Alt om funksjonen til proteiner i kroppen

12 november, 2020
Proteiner spiller en viktig rolle i kroppen. De har evnen til å generere vev så vel som mye annet. Fortsett å lese for å lære mer!

Er du kjent med funksjonen til proteiner i kroppen? Disse molekylene, akkurat som andre næringsstoffer, er nødvendige for ulike viktige prosesser, og det er derfor alle personer må innlemme dem i kostholdet.

På samme måte består proteiner av strukturelle enheter som kalles aminosyrer. Noen av dem kan ikke syntetiseres av mennesker, og av den grunn anses de som essensielle. Det er ingen annen måte å få dem i seg på enn gjennom kostholdet.

Alt om funksjonen til proteiner i kroppen

Generelt sett er proteiner molekyler som har 4 grunnleggende elementer: karbon, hydrogen, oksygen og nitrogen. I tillegg kan de også inneholde svovel, jern, kobber eller andre mineraler.

Proteiner spiller en grunnleggende rolle i levende vesener siden de er et makronæringsstoff som er nødvendig for optimal funksjon. Funksjonene deres er allsidige og mangfoldige, og den viktigste er å fremme dannelsen av vev og muskelmasse. Det går imidlertid utover den ene egenskapen.

Les også denne artikkelen: Proteinshakes: Hvorfor er de fordelaktige?

Videre skal vi snakke om de mange handlingene de utfører

  • Struktur og plastisitet. En viktig funksjon proteiner har i kroppen er å danne cellestrukturer. De reparerer vev, gir støtte, elastisitet og motstand. Det er to klassiske eksempler på dette. Først kollagen, som finnes i bein og sener. For det andre keratin, som finnes i hår, hud og negler. Ifølge studier er proteininntak faktisk en av de grunnleggende komponentene for å oppnå muskelmasse.
  • Regulering. Noen hormoner, som insulin og glukagon, har en proteinrik natur. Disse to hormonene tillater regulering av konsentrasjonen av glukose i blodet. Et annet tilfelle er kalsitonin, som er ansvarlig for metaboliseringen av kalsium. I tillegg finnes det proteiner der funksjonen er å kontrollere celledeling og uttrykk av gener.
  • Forsvar. Proteiner bidrar til å skape immunglobuliner. Dette er antistoffer som er i stand til å beskytte kroppen mot fremmede stoffer. Slim, for eksempel, beskytter slimhinner og har en bakteriedrepende effekt. Vi har også fibrinogen og trombin, som bidrar til dannelsen av blodpropper og forhindrer dermed blødning.
  • Homeostase. Proteiner har evnen til å holde det indre miljøet stabilt gjennom en prosess som kalles homeostase. Dette sikrer at pH-nivået, surheten og den osmotiske balansen i kroppen er innenfor normale verdier til enhver tid.
  • Enzymer. Mange proteiner er enzymer, noe som betyr at de lar kroppen reagere på stimuli raskere. De er i stand til å akselerere denne prosessen på grunn av deres evne til å samhandle med substrater. For eksempel finnes det enzymer som tillater nedbrytningen av mat, slik som amalyse, lipase og protease.
  • Transport: De bidrar til å transportere stoffer gjennom kroppsvæsker, slik som oksygen (gjennom hemoglobin og myoglobin) og fett (gjennom apoproteiner). På cellenivå kan du si at de er kanaler og reseptorer som tillater inn- og utgang av forbindelser gjennom cellemembraner.
  • Reserve: Proteiner er også et energireservoar i tilfelle de trenger å brukes som drivstoff. Selv om det ikke er optimalt for kroppen å bruke dem som sådan, er det en mulighet når karbohydrater ikke er tilgjengelige.
Forskjellige typer kjøtt

De forskjellige proteinkildene

Maten som gir protein er av animalsk og vegetabilsk opprinnelse, men de er alle forskjellige i kvalitet. Animalske kilder har høy biologisk verdi fordi de inneholder alle aminosyrene som er essensielle for kroppen. På den annen side mangler vegetabilske kilder noen av dem.

Ifølge vitenskapelige studier bør du prøve å kombinere matvarer for å oppnå optimal kvalitet når du inntar proteiner av vegetabilsk opprinnelse, med unntak av soyabønner. Ellers vil du alltid mangle noen viktige komponenter.

Du kan finne gode proteiner i:

  • Rødt og hvitt kjøtt
  • Egg
  • Meieriprodukter
  • Belgfrukter: spesielt soyabønner, kikerter og linser
  • Nøtter og frø

Ulike vitenskapelige undersøkelser anbefaler å innta 0,8 gram protein per kilo kroppsvekt. Dette kravet varierer i henhold til de daglige behovene til hver enkelt. For eksempel bør gravide, barn, ungdom og eldre få i seg et ekstra beløp.

Dette er annerledes i tilfellet hos idrettsutøvere siden nivået av fysisk aktivitet de utfører har mye å gjøre med det. Ifølge en studie publisert i Journal of the International Society of Sports Nutrition bør de faktisk innta minst 2 gram protein hver dag.

Forskjellige typer bønner

Hva du trenger å vite om funksjonen til proteiner i kroppen

Dette næringsstoffet er viktig for mange viktige funksjoner. Av den grunn må alle personer ta hensyn til inntaket. Nå, som vi nevnte tidligere, kan protein av god kvalitet oppnås gjennom matvarer av animalsk opprinnelse. Derfor bør de som følger et vegetarisk kosthold konsultere en ernæringsfysiolog.

Les mer i denne artikkelen: De syv beste proteinkildene for veganere

Som du kan se, er det viktig å lære om funksjonen til proteiner i kroppen. Disse molekylene er tross alt ikke bare ansvarlig for å lage vev. De er uunnværlige på grunn av deres evne til å påvirke flere prosesser i kroppen. Helsen vår avhenger av dem, derfor er det viktig å innlemme dem i kostholdet vårt.

  • Wolfe, R. R. (2017). Branched-chain amino acids and muscle protein synthesis in humans: myth or reality?. Journal of the International Society of Sports Nutrition14(1), 1-7.
  • Amador-Licona, N., Moreno-Vargas, E. V., & Martinez-Cordero, C. (2018). Ingesta de proteína, lípidos séricos y fuerza muscular en ancianos. Nutrición Hospitalaria35(1), 65-70.
  • Guerra, M., Hernández, M. N., López, M., & Alfaro, M. J. (2013). Valores de referencia de proteínas para la población venezolana. Archivos latinoamericanos de nutrición63(4), 278.
  • Guillén, M. V. L. (2009). Estructura y Propiedades de las Proteínas. Obtenido de http://www. uv. es: http://www. uv. es/tunon/pdf_doc/proteinas_09. pdf. 34p.
  • Miyahira, J. (2016). Importancia de mantener constante el medio interno. Revista Medica Herediana27(4), 197-198.
  • González-Torres, Laura, et al. “Las proteínas en la nutrición.” Revista salud pública y nutrición 8.2 (2007): 1-7.
  • de Luna Jiménez, Alfonso. “Valor nutritivo de la proteína de soya.” Investigación y Ciencia: de la Universidad Autónoma de Aguascalientes 36 (2006): 29-34.