Er sportstilskudd anbefalt for tenåringer?

En sunn livsstil er den beste måten å oppnå optimal fysisk ytelse på. Sportstilskudd anbefales ikke for barn under 18 år.
Er sportstilskudd anbefalt for tenåringer?
Leidy Mora Molina

Vurdert og godkjent av sykepleieren Leidy Mora Molina.

Skrevet av Edith Sánchez

Siste oppdatering: 17 oktober, 2022

Det er uenighet rundt bruken av sportstilskudd hos ungdom. Det er vanlig at mange unge på dette stadiet av livet ønsker å utøve sport og prestere på sitt beste, men er det praktisk å ty til kosttilskudd for å oppnå dette?

Det som er bekymringsfullt på dette området er det faktum at mange av produktene ikke har gjennomgått vitenskapelig forskning for å støtte deres effektivitet og sikkerhet. Markedet er fullt av stoffer som markedsføres som formler for å få mer muskelmasse eller forbedre kondisjonen, og tenåringer er følsomme for disse meldingene.

Hva er sportstilskudd?

La oss starte med å si at sportstilskudd er farmasøytiske produkter som inneholder en ingrediens i kosten. En slik ingrediens er vanligvis planteekstrakter og vitaminer, aminosyrer, enzymer, probiotika eller mineraler.

Sportstilskudd markedsføres som stoffer som bidrar til å forbedre ytelsen. Noen ganger hevder de å øke muskelmassen, forbedre fysisk ytelse eller fremme vekttap.

Problemet er at mange av disse kosttilskuddene ikke har vitenskapelige studier som kan støtte dem. Så på den ene siden er det muligheten for at de er helt ineffektive. På den annen side er det også nødvendig å vurdere om de forårsaker noen skade for ungdom.

sportstilskudd

Noen kosttilskudd selges under svak regulering, så sikkerheten deres kan ikke sertifiseres.

Risikoen ved sportstilskudd hos ungdom

De fleste studier på sportstilskudd har blitt utført med voksne. For tiden er det svært lite forskning som undersøker effekten av disse stoffene hos ungdom. Det skal ikke overses at dette er en kritisk alder for fysisk og mental utvikling.

American Academy of Pediatrics anbefaler ikke bruk av sportstilskudd til personer under 18 år. Tilgjengelige data tyder på at mellom 12 % og 58 % av kosttilskuddene på markedet ikke viser flere av ingrediensene på produktetiketten. Dette innebærer risiko.

Noen av de mulige bivirkningene som ungdom kan oppleve er som følger:

  • Allergiske reaksjoner
  • Utbrudd av akne
  • Hårtap
  • Søvnforstyrrelser
  • Vekstproblemer
  • Gastrointestinale lidelser
  • Nyre- eller leverskade
  • Stemningsendringer
  • Økt tendens til aggressivitet
  • Endringer i kjønnsorganene. Hos hannene kan det være reduksjon av størrelse i testiklene. Hos kvinner kan forstørrelse av klitoris forekomme

Vi tror du også kan ha glede av å lese denne artikkelen: Hva er idrettsledelse og hva brukes det til?

Hvilke sportstilskudd bør unngås?

Generelt bør ungdom unngå sportstilskudd som inkluderer følgende komponenter:

  • Guarana.
  • Germander.
  • Geranium (eller DMAA).
  • Yerba mate-ekstrakt.
  • Yohimbin (eller erex, testomar, yocon, yohimar, yohimbe).
  • Fenyletylaminer (eller PEA, B-fenyletylamin, N-metylfenyletylamin).
  • Bitter appelsin (eller biarade, Sevilla, sur appelsin, Citrus aurantium ).
  • Bael-trefrukt (eller N-[2-hydroksy-2(4-metoksyfenyl)etyl]-3-fenyl-2-propenamid).

På samme måte er det ikke en god idé å ta noen sportstilskudd som inneholder en proprietær blanding. Under det navnet kan det være hvilket som helst stoff. Produkter som inneholder ord som hardcore eller ekstreme i merkingen kan du ikke stole på.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Hva er Rodrygo Goes’ treningsrutine?

Hvilke sportstilskudd anbefales?

Det anbefales at hvis ungdommen ønsker å innta et av disse stoffene, bør han/hun først oppsøke lege.

Ingenting erstatter et balansert kosthold rikt på protein. Noen sportstilskudd kan imidlertid brukes med relativ sikkerhet. Disse inkluderer følgende:

  • Multivitaminer: kombinerer vitaminer, mineraler og andre ingredienser. De kan utfylle næringsinntaket til mat, selv om dette sjelden er godkjent.
  • Essensielle aminosyrer: styrker immunforsvaret og bidrar til å gi muskelmasse.
  • Proteiner: disse sportstilskuddene er kjent som proteintilskudd. De fremmer økningen av muskelmasse og bidrar til å fylle på kalorier hos svært konkurransedyktige idrettsutøvere.
  • Kreatin: øker atletisk ytelse og fremmer muskelmasseøkning. Hos noen forårsaker det dehydrering, kvalme og kramper.
  • Koffein: reduserer tretthet og tretthet. Optimaliserer fysisk ytelse og forbedrer mobilaktivitet.
sportstilskudd

Livsstilsråd

Ideelt sett bør ungdom avstå fra å ta sportstilskudd. Det er så mye tvil og så lite data tilgjengelig at det er lurt å være ekstra forsiktig. Det er naturlige og sunne måter å holde seg i form på:

  • Tilstrekkelig hvile. Ungdom trenger mer enn 8 timers søvn i gjennomsnitt.
  • Spis et sunt og passende kosthold: et variert kosthold er den beste måten å forebygge skader på, unngå tretthet og ha en tilstrekkelig ytelse.
  • Tren riktig: kombiner kardiovaskulær trening med styrketrening.
  • Ikke bruk skadelige stoffer: tobakk, alkohol og psykoaktive stoffer er stoffer som svekker fysisk og mental ytelse.

En ernæringsfysiolog bør alltid konsulteres for å identifisere ernæringsbehovene til hver ungdom. Denne profesjonelle kan også peke på om det er tilrådelig å bruke sportstilskudd eller ikke.

Det kan interessere deg ...
Kosttilskudd: Et hjelpemiddel for å komme tilbake til jobb og skole
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Kosttilskudd: Et hjelpemiddel for å komme tilbake til jobb og skole

Kosttilskudd er et ernæringsmessig hjelpemiddel for de som skal tilbake til jobb og skole, for å gi kroppen et løft.



  • Kuskoski, E. M., Roseane, F., Garcia, A., & TRONCOSO, A. M. (2005). Propiedades químicas y farmacológicas del fruto guaraná (Paullinia cupana). Vitae, 12(2), 45-52.
  • Fernández Carrión, D. (2019). Educación para la salud sobre el consumo de suplementos proteicos en adolescentes deportistas (Bachelor’s thesis).
  • ORNELAS, MA GUADALUPE REYNAGA. “Consumo de Proteína y uso de Suplementos en Adolescentes Deportistas.” (2016).
  • Galicia, Patricia Máximo, and Ma Guadalupe Reynaga Ornelas. “CONSUMO DE PROTEÍNA Y USO DE SUPLEMENTOS EN ADOLESCENTES DEPORTISTAS.” JÓVENES EN LA CIENCIA 2.1 (2016): 169-173.