Hvordan idrettsutøvere forberedte seg til de olympiske leker

De olympiske leker i Tokyo er forbi og spillernes forberedelse ble satt på prøve. Hva har de gjort gjennom årene for å bli best?
Hvordan idrettsutøvere forberedte seg til de olympiske leker

Siste oppdatering: 21 august, 2021

De olympiske leker i Tokyo fant sted i juli og august 2021, da arrangørene holdt arrangementet de måtte stoppe i fjor. Mange idrettsutøvere ventet spent på øyeblikket for å delta, men det krevde spesiell forberedelse.

Dette er fordi trening for ukentlige konkurranser ikke er det samme som trening for et langsiktig mål. Noen idrettsutøvere forberedte seg til de olympiske leker i minst fire eller fem år. Det krevde engasjement og disiplin.

Dagens artikkel vil analysere hva de forskjellige spillerne som skal delta i de olympiske leker må gjøre som forberedelse til det. Vi ser på det både ernæringsmessig og mentalt, da disse er nøkkelen til å opprettholde en høy ytelse blant de beste av de beste.

Ernæringen til idrettsutøvere som forbereder seg til de olympiske leker

Å konkurrere på et olympisk nivå innebærer en større etterspørsel. De beste fra hvert land i visse disipliner kommer sammen på samme sted for å lage historier som vil gå over i historien.

De nasjonale olympiske lagene forbereder seg gjennom årene ved å bruke spesielle dietter som er passende for deres treningsrutiner. Dermed planlegger de måltidene de skal ha på konkurransestedet.

En klassisk ernæringsplan fulgt av mange idrettsutøvere består i å dele inntaket av stoffer i henhold til hva som kreves i øyeblikket. Det vil si at de bestemmer antall karbohydrater, proteiner og kostfiber de skal ha i henhold til det vanlige preparatet, innsatsen for å delta og hvilemomenter.

Kort fortalt går det slik:

  • Normal trening er når idrettsutøvere forbereder seg til de olympiske leker fra et fysisk opprettholdende perspektiv. Det vil si at de spiser 1/3 av karbohydrater, 1/3 av proteiner og 1/3 av fiber.
  • Trening og større anstrengelse i krevende uker eller økter krever et høyere inntak av karbohydrater og proteiner. Førstnevnte er drivstoffet til muskelfunksjon, og sistnevnte bidrar til vevsregenerering og restutisjon.
  • Til slutt senker de inntaket av karbohydrater når det er på tide å hvile og motvirke tretthet for ikke å øke kroppsvekten. De spiser mer frukt og grønnsaker for å gi kostfiber til kroppen.
En idrettsutøver som forbereder seg til OL.
Sportsernæring er en blomstrende spesialitet som ofte brukes blant olympiske idrettsutøvere.

Hva med fett?

Olympiske idrettsutøvere kan spise retter som inneholder fett av god kvalitet, ikke påvirker kardiovaskulær ytelse og er lette å fordøye.

I forbindelse med respekten for de ovennevnte retningslinjene påvirker ikke øyeblikkelig og sporadisk inkludering av fett målene for mye. Disse utgjør ikke et problem så lenge de ikke stimulerer til overdrevne tarmbevegelser.

Den psykologiske forberedelsen til OL for idrettsutøvere

Mental helse er like viktig som det fysiske når du deltar i dette arrangementet. Som du kan forestille deg, kan negative tanker og mangel på motivasjon ødelegge år med fysisk forberedelse.

Det er derfor det er vanlig å ha sportspsykologer i lagene. Faktisk har disse fagpersonene ansvaret for å hele tiden vurdere tilstanden til den mental helsen hos idrettsutøverne. De hjelper dem også med å overvinne frustrasjoner eller øyeblikk med uro.

Det er klare forskjeller mellom individuell og lagidrett. Det mentale arbeidet består i å utfordre seg selv i det førstnevnte, ta hensyn til deres begrensninger og mulighetene for å nå ny grunn. I team er det også spørsmålet om mellommenneskelige forhold og hvordan de kan påvirke en utfordring.

Saken om spillere som ikke fullt ut dedikerer seg til sport er ikke mindre viktig. Det kan virke utrolig, men de kan ikke forsørge seg selv i mange land bare ved å spille på høyeste nivå. Det er derfor mange idrettsutøvere også må ha en jobb ved siden av.

Dette øker selvfølgelig stresset, ettersom de må kombinere trening med sitt andre ansvar. Videre kan det også være angst i månedene før arrangementet på grunn av mangel på tilstrekkelig finansiering til å dekke turen og oppholdet i olympiske landsbyer i verste fall.

Rutine, rutine, rutine

Spillernes ernæring og mentale forberedelse til de olympiske leker er en del av en rutine. Eliteidrettsutøvere har en spesiell disiplin som lar dem organisere livet rundt trening.

Andre yrker, måltidsplaner, tilstrekkelig hvile og økter med høy eller lav intensitet utgjør timeplanen for å komme til OL på best mulig måte. Det er ingen annen måte å komme til toppen. Som du kan forestille deg, er timeplanen noen ganger satt fire eller fem år i forveien.

Hver kategori har opplæringshemmeligheter for forbedring. Det er også hemmeligheter for å fremme muskelregenerering og unngå skader som kan forsinke fremskritt mot målene.

Dette innebærer ofre. Mange spillere gir opp utflukter, sosiale sammenkomster, møter og turer de hadde likt å gjøre som forberedelse til de olympiske leker. Imidlertid er det en pris de er villige til å betale for å være på sitt beste.

To mann trener.
Rutiner er konstante i forberedelsene til OL.

Å forberede er ikke det samme som å faktisk delta

De olympiske leker begynte og utøverne sluttet å forberede seg. Tokyo var vertskap for lekene i 2021, og alle fant sannhetens øyeblikk.

Ernæring, mental klarhet, søvnhygiene, anstrengende rutiner… alt oppsummerte på få dager som alltid ender i historien. Så, hvem tror du var best forberedt?

Det kan interessere deg ...
Har du ikke tid til treningssenteret? Kom i form hjemme!
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Har du ikke tid til treningssenteret? Kom i form hjemme!

Om du ikke har tid til å dra på treningssenteret så finnes det fortsatt ingen unnskyldning. Her er en treningsplan for å komme i form hjemme!



  • Abdelhamid AS, Brown TJ, Brainard JS, Biswas P, Thorpe GC, Moore HJ, Deane KH, Summerbell CD, Worthington HV, Song F, Hooper L. Omega-3 fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev. 2020 Feb 29;3(2):CD003177. doi: 10.1002/14651858.CD003177.pub5. PMID: 32114706; PMCID: PMC7049091.
  • Rooney D, Jackson RC, Heron N. Differences in the attitudes to sport psychology consulting between individual and team sport athletes. BMC Sports Sci Med Rehabil. 2021 Apr 29;13(1):46. doi: 10.1186/s13102-021-00271-7. PMID: 33926527; PMCID: PMC8082635.
  • Leiva-Arcas A, Vaquero-Cristóbal R, Abenza-Cano L, Sánchez-Pato A. Performance of high-level Spanish athletes in the Olympic Games according to gender. PLoS One. 2021 May 6;16(5):e0251267. doi: 10.1371/journal.pone.0251267. PMID: 33956856; PMCID: PMC8101945.
  • Oblinger-Peters V, Krenn B. “Time for Recovery” or “Utter Uncertainty”? The Postponement of the Tokyo 2020 Olympic Games Through the Eyes of Olympic Athletes and Coaches. A Qualitative Study. Front Psychol. 2020 Dec 22;11:610856. doi: 10.3389/fpsyg.2020.610856. PMID: 33414751; PMCID: PMC7782479.