Kosthold og anbefalinger for ankyloserende spondylitt

I dag skal vi dele noen anbefalinger for ankyloserende spondylitt slik at du kan redusere betennelsen og symptomene dine.
Kosthold og anbefalinger for ankyloserende spondylitt

Siste oppdatering: 23 mai, 2022

Ankyloserende spondylitt er en sykdom forbundet med leddgikt som påvirker ryggraden. Denne tilstanden forårsaker betennelse og hevelse mellom ryggvirvelene, noe som resulterer i funksjonshemming og smerte. Du kan behandle det med medisiner, men et godt kosthold er også nøkkelen. Fortsett å lese for å lære mer om kostholdet og anbefalinger for ankyloserende spondylitt.

Du bør vite at du kan forhindre mange revmatiske og inflammatoriske prosesser ved å forbedre livsstilsvanene dine. For eksempel er regelmessig mosjon, god hvile og et balansert og variert kosthold avgjørende.

Diett for ankyloserende spondylitt

Som vi tidligere har nevnt, er ankyloserende spondylitt en tilstand som forårsaker betennelse og degenerasjon av brusk. Når det gjelder denne sykdommen, er det viktig å få i seg et riktig antall av visse ingredienser. Det er fordi det vil bidra til å forhindre progresjon av symptomene dine.
Det er også noen forbindelser, som omega-3-fettsyrer som er anti-inflammatoriske. Ifølge en studie publisert i Nutrition, kan de forbedre effektiviteten av leddgiktbehandling ved å redusere smerte og forhindre at tilstanden blir verre.

I tillegg er det viktig å få i seg riktig mengde kalsium. I følge forskning publisert i Nutrients garanterer dette mineralet for god bein- og leddhelse. Kroppen din kan imidlertid ikke alltid absorbere kalsium godt på tarmnivå. Derfor er det viktig å sørge for at du spiser en rekke matvarer for å hjelpe dine metabolske prosesser.

Du kan også være interessert i å lese: Fem plantebaserte kilder til omega-3-fettsyrer

Matanbefalinger for ankyloserende spondylitt

Nå skal vi dele noen matvarer som kan hjelpe deg med å behandle og forebygge ankyloserende spondylitt. Hvis du regelmessig inkluderer dem i kostholdet ditt og du lider av denne lidelsen, kan du merke en viss forbedring i symptomene dine.

Blåfisk

Blåfisk inneholder mye omega-3. Som vi tidligere har nevnt, kan disse fettsyrene bidra til å modulere og lindre betennelsesmekanismene dine. Som et resultat kan de hjelpe deg med å håndtere denne tilstanden effektivt. I tillegg er de nyttige for å forhindre akutte episoder med smerte.

Litt fisk med ingredienser til et måltid.

Gurkemeie

Gurkemeie inneholder et fytonæringsstoff som kalles curcumin. Dette fytonæringsstoffet har positive effekter på betennelseskontroll i kroppen. I følge forskning publisert i Journal of Medicinal Food, er gurkemeie effektiv for å hjelpe til med å behandle alle prosessene knyttet til leddgikt.

Krydret mat

En av egenskapene til krydret mat, som chili, er at den inneholder en forbindelse som kalles capsaicin. Selv om disse matvarene kanskje ikke er egnet for sarte mager, har de også kraften til å redusere betennelse i kroppen. I tillegg kan de lindre smerte.

Normalt vil folk bruke capsaicin lokalt gjennom kremer. Men vi anbefaler også å innta det for å hjelpe med Bekhterevs sykdom.

Matvarer vi ikke anbefaler for ankyloserende spondylitt

Akkurat som det finnes produkter og næringsstoffer som kan lindre symptomene dine, er det andre som kan gjøre dem verre. Denne listen vil fungere som en veileder for å hjelpe deg med å lage en ernæringsplan.

Søtsaker

Høye mengder enkle sukkerarter kan forårsake betennelse. Dette skyldes økningen i blodsukkernivået som gjør at bukspyttkjertelen må jobbe hardere.

For mye sukker kan øke smerten og stivheten. Derfor bør du unngå det så mye som mulig.

Pølser

Pølser har en tendens til å inneholde mange tilsetningsstoffer. Mens mange av dem er trygge på mellomlang sikt, kan de fortsatt forårsake en økning i betennelse. På grunn av det bør du unngå dem enten du følger en vanlig diett eller våre anbefalinger for ankyloserende spondylitt.

Bearbeidede pølser.

Ultrabearbeidet mat

Generelt bør du eliminere all tungt bearbeidet mat. Disse matvarene inneholder mange transfettsyrer.

Disse fettsyrene kan forverre helsetilstanden din og øke betennelsesmekanismene dine. Som et resultat kan de øke smerten din.

Alkohol

Alkoholinntak øker arbeidsbelastningen på leveren din fordi dette organet vil måtte metabolisere og eliminere alkoholen senere. Dette forårsaker en økning i generell betennelse, noe som kan være kontraproduktivt når det gjelder ankyloserende spondylitt eller annen type leddgikt.

Konklusjon

Som du kan se, er å forbedre kostholdsvanene dine nøkkelen til å forhindre at denne tilstanden forverres. I tillegg anbefaler vi å øke mengden fersk mat du spiser, som grønnsaker og fisk. En annen av våre anbefalinger for ankyloserende spondylitt er også at du bør redusere mengden ultrabearbeidet mat du spiser.

Det er viktig å unngå alkohol og drive med fysisk aktivitet med jevne mellomrom fordi det vil holde kroppen din i god stand. I tillegg bør du få optimal hvile om natten siden dette er tiden da kroppen din vil reparere skadet vev.

Det kan interessere deg ...
Verdens ankyloserende spondylittdag
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Verdens ankyloserende spondylittdag

verdens ankyloserende spondylittdag er den beste muligheten til å bli informert og begynne å støtte pasienter fysisk og mentalt.



  • Gioxari A, Kaliora AC, Marantidou F, Panagiotakos DP. Intake of ω-3 polyunsaturated fatty acids in patients with rheumatoid arthritis: A systematic review and meta-analysis. Nutrition. 2018 Jan;45:114-124.e4. doi: 10.1016/j.nut.2017.06.023. Epub 2017 Jul 8. PMID: 28965775.
  • Vannucci L, Fossi C, Quattrini S, Guasti L, Pampaloni B, Gronchi G, Giusti F, Romagnoli C, Cianferotti L, Marcucci G, Brandi ML. Calcium Intake in Bone Health: A Focus on Calcium-Rich Mineral Waters. Nutrients. 2018 Dec 5;10(12):1930. doi: 10.3390/nu10121930. PMID: 30563174; PMCID: PMC6316542.
  • Daily JW, Yang M, Park S. Efficacy of Turmeric Extracts and Curcumin for Alleviating the Symptoms of Joint Arthritis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. J Med Food. 2016 Aug;19(8):717-29. doi: 10.1089/jmf.2016.3705. PMID: 27533649; PMCID: PMC5003001.