Natto, den tyktflytende japanske maten som gir probiotika

Natto er en tradisjonell japansk mat med flere helsemessige fordeler. En av dem er dens probiotiske effekt. Vi forteller deg mer om det og hvordan du spiser det her.
Natto, den tyktflytende japanske maten som gir probiotika
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 07 januar, 2023

Natto er en japansk mat laget av fermenterte soyabønner med unike egenskaper. Det har en ammoniakklignende lukt, en slimlignende konsistens og en smak som bare 62 % av japanerne liker, men etter å ha blitt fermentert har den anerkjente helsemessige fordeler.

Denne tradisjonelle maten kommer i tre typer:

  1. Hamanatto.
  2. Itohiki.
  3. Daitokuji natto.

Hamatto og daitokuji tilberedes ved å tilsette mugg i 24 timer. For itohiki tilsettes bakterier og den dyrkes i 24 timer uten tilsetning av salt.

Dens største fordelen er alltid at det er et probiotisk. Her skal vi analysere natto som en funksjonell mat. Ikke gå glipp av det.

Hva er natto?

Natto er en tradisjonell japansk mat laget av fermenterte soyabønner. Den er ikke laget med hvilke som helst bakterier. Bacillus natto, som gir produktet navnet sitt, brukes. Soyabønnene sitter igjen med uvanlige sensoriske egenskaper, som har gjort denne maten kontroversiell.

Dens tekstur er gelatinøs, som et slags slim. Lukten er ammoniakklignende, og den serveres vanligvis separat på restauranter, for ikke å forstyrre resten av middagsgjestene.

Selv om smaken er litt mer behagelig enn lukten, er det få som virkelig liker det, men siden det regnes som en gunstig mat, er det mange som spiser det.

En 100-grams porsjon natto gir følgende:

  • Kalorier: 211.
  • Protein: 19 gram.
  • Fett: 11 gram.
  • Sukker: 13 gram.
  • Fiber: 5,4 gram.
  • Komplekse karbohydrater: 4,9 gram.
  • Mettet fett: 1,6 gram.
  • Vitamin C: 13 milligram.
  • Jern: 8,6 milligram.
  • Kalium: 729 milligram.
  • Kalsium: 217 milligram.
Natto
De organoleptiske egenskapene til denne retten faller ikke i smak hos alle.

Vi tror du kan være interessert i å lese dette også: Vet du hva probiotika er og hva det brukes til?

En japansk probiotika

Når natto blir produsert, vaskes hele soyabønner og bløtlegges over natten i varmt vann. Disse frøene kokes deretter i 20 til 30 minutter i en trykkoker.

De kokte frøene oppbevares ved 45 grader Celsius før den probiotiske bakteriestammen inokuleres. Den får deretter fermentere i 18 til 20 timer.

Bacillus natto har i dyrestudier blitt funnet ut å ha anti-inflammatoriske, antioksidant, enzymatiske og immunmodulerende egenskaper. Videre, i en behandling for overvektige mus, var bakterien i stand til å diversifisere tarmfloraen til forsøkspersonene som ble undersøkt.

Men ikke bare det, det reduserte kroppsvekten til dyrene betydelig. I tillegg ble triglyserider og totalkolesterol senket.

Dessuten ble det funnet ut at denne basillen fungerte som et probiotikum når den ble brukt i grisefôr i 28 dager. For å bekrefte teorien ble 90 griser fôret med Bacillus natto i 35 og 40 dager. Forfatterne av utgivelsen legger vekt på antibiotikapotensialet, da tilstedeværelsen av basillen motvirket Escherichia coli.

Men ikke alle studier ble utført på dyr. En annen nyere så på effekten på menneskets tarmmikrobiota av å innta natto-kapsler.

Det ble funnet ut at det var en betydelig økning i bifidobakterier hos personene som ble studert. Bifidobakterier er mikroorganismer som bor i tarmfloraen og er assosiert med generell god helse. De kan bryte ned mat og bekjempe patogene mikroorganismer.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: ProLon-dietten: Hva er det og hva er dens fordeler og ulemper?

Andre fordeler med natto

Natto har også andre fordeler, da det regnes som en supermat. La oss se i detalj.

Det kan hemme virusinfeksjoner

I vitenskapelige studier ble det fastslått at pasienter behandlet med et ekstrakt av natto hemmet virusinfeksjoner, slik som alvorlig akutt respiratorisk syndrom på grunn av koronavirus (SARS-CoV-2) og bovint herpesvirus 1 (BHV-1). Ifølge forfatterne oppnås dette ved å degradere viruspartiklene.

En annen studie viste hvordan enzymet nattokinase er i stand til å ødelegge S-proteinet til koronaviruset. Dette proteinet er essensielt for virusets inntreden i cellene. Analysen viste at S-proteinet på celleoverflaten ble degradert når nattokinase ble tilsatt kulturmediet.

Det kan være et alternativ for å ta takle hjerte- og karsykdommer

Forskning viste at nattokin, den mest aktive ingrediensen i natto, har fibrinolytisk aktivitet, antihypertensive, hypolipidemiske, antiaterosklerotiske, antiplatelete og nevrobeskyttende effekter.

Tidlige studier indikerte at nattokin forsterket trombolytiske aktiviteter. Det antydes at dette skyldes antitrombotiske, antikoagulerende, antioksidant- og lipidsenkende effekter. En annen studie beskrev hvordan nattokintilskudd, 9 ganger daglig, var effektivt for å undertrykke progresjonen av aterosklerose hos pasienter med aterosklerotisk plakk. Behandling med forbindelsen varte i 26 uker.

Effekten av nattokin på arteriell hypertensjon er også analysert. Tilskudd ble gitt i 8 uker til pasienter med høyt blodtrykk og det ble konkludert med at både systolisk og diastolisk blodtrykk ble redusert.

Natto
Den kardiovaskulære effekten av maten er ikke relatert til dens probiotiske egenskaper. Den virker gjennom andre mekanismer.

Hvordan lage hjemmelaget natto?

Bacillus subtilis natto-stammen bør brukes i tilberedning av natto, fordi det er den som produserer den unike og karakteristiske gjæringen til produktet. Disse ingrediensene er nødvendige for dette formålet:

  • Vann.
  • 500 gram soyabønner.
  • 1 gram Bacillus subtillis natto-sporer (eller også 50 gram natto allerede tilberedt).

Til å begynne med må alle ingrediensene som skal brukes kokes for å unngå krysskontaminering. Når dette er gjort, legges soyabønnene i bløt i 12 timer, selv om mange anbefaler å la dem stå i opptil en hel dag.

Når de er fjernet fra mykgjøringsfasen, skal de kokes i 15 minutter i trykkoker eller over middels varme i 6 timer. Når de er tilberedt, fjernes de fra varmen, dreneres og får avkjøles til romtemperatur. Deretter bør de plasseres på et varmt sted, til de når en temperatur på ca. 50 grader Celsius. Du trenger et termometer.

Når det har nådd den temperaturen bør du legge til bakteriene. Hvis du ikke har Bacillus natto-pulveret, kan du bruke 50 gram tilberedt natto. Rør slik at bakteriene blir godt integrert med de kokte soyabønnene.

La det gjære ved en konstant temperatur på 40 grader Celsius i 24 timer. Du kan plassere den i ovnen eller i en yoghurtmaskin for å oppnå den ideelle gjæringen.

Når gjæringen skjer, er den klar til å spises. Selv om mange lar det maserere i kulden i kjøleskapet i 1 til 3 dager til.

Det kan interessere deg ...
Soyaisoflavoner og deres potensielle helsefordeler
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Soyaisoflavoner og deres potensielle helsefordeler

Soyaisoflavoner er plantestoffer som er forbundet med hormonelle fordeler. Hva er deres hovedegenskaper?



  • Hongjie Chen y col. Nattokinase: A Promising Alternative in Prevention and Treatment of Cardiovascular Diseases. Biomark Insights. 2018; doi: 10.1177/1177271918785130
  • Ji Young Kim. Effects of nattokinase on blood pressure: a randomized, controlled trial. Hypertens Res
    . 2008 Aug;31(8):1583-8. doi: 10.1291/hypres.31.1583.
  • Kanako Kono y col. Fluctuations in Intestinal Microbiota Following Ingestion of Natto Powder Containing Bacillus subtilis var. natto SONOMONO Spores: Considerations Using a Large-Scale Intestinal Microflora Database. Nutrients 2022, 14(18), 3839; https://doi.org/10.3390/nu14183839
  • Mami Oba. Natto extract, a Japanese fermented soybean food, directly inhibits viral infections including SARS-CoV-2 in vitro. Biochem Biophys Res Commun. 2021 Sep 17; 570: 21–25.
  • Medline. Bifidobacterium animalis subsp. lactis. https://medlineplus.gov/spanish/druginfo/natural/891.html
  • N N Ren y col. [A clinical study on the effect of nattokinase on carotid artery atherosclerosis and hyperlipidaemia]. Zhonghua Yi Xue Za Zhi. 2017 Jul 11;97(26):2038-2042. doi: 10.3760/cma.j.issn.0376-2491.2017.26.005.
  • Pinggui Wang. Bacillus natto regulates gut microbiota and adipose tissue accumulation in a high-fat diet mouse model of obesity. 27 March 2020. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S175646462030147X
  • Sandra R B Ruiz Sella. Bacillus subtilis natto as a potential probiotic in animal nutrition. Crit Rev Biotechnol. 2021 May;41(3):355-369. doi: 10.1080/07388551.2020.1858019. Epub 2021 Feb 9.
  • Takashi Tanikawa. Degradative Effect of Nattokinase on Spike Protein of SARS-CoV-2. Molecules 2022, 27(17), 5405; https://doi.org/10.3390/molecules27175405
  • Xiaohua Guo. Screening of Bacillus strains as potential probiotics and subsequent confirmation of the in vivo effectiveness of Bacillus subtilis MA139 in pigs. Antonie Van Leeuwenhoek. 2006 Aug;90(2):139-46. doi: 10.1007/s10482-006-9067-9. Epub 2006 Jul 4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16820971/

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.