Online-terapi er innenfor alles rekkevidde

Online-terapi gir oss lettere tilgang til psykologisk behandling. I tillegg trenger du ikke reise noen steder, det er behagelig og gir et mer intimt miljø. Lær mer om det her!
Online-terapi er innenfor alles rekkevidde

Siste oppdatering: 03 juli, 2021

Den digitale verden og Internett endrer vår virkelighet. Psykoterapifeltet er ikke fremmed for innflytelsen av teknologi, og dette forklarer fremveksten av online-terapi.

Tradisjonell terapi har avansert, og selv om utfordringene er mange, er fordelene ubestridelige.

Imidlertid er det noe vi må innrømme: Vi er et stadig mer travelt samfunn. Vi har lange arbeidsdager, vi kommer og går, vi planlegger, vi organiserer … Tiden er allerede en knapp gode og vi verdsetter både umiddelbarhet og kvaliteten på tjenestene vi mottar.

Så, la oss se på den økende trenden med online-terapi.

Online-terapi: En god mulighet til å oppnå velvære

Psykologifeltet er klar over dette og ser i dette perspektivet klare fordeler.

Forskning som den som ble publisert i 2018 i Journal of Medical Internet Research, peker oss på noe viktig i denne forbindelse. Online-terapi letter befolkningens tilgang til psykologisk behandling, bringer den nærmere og tilpasser seg både tidsplaner og individuelle behov.

I en verden der mental helse fortsetter å være vår store forsømmelse, baner internettpsykologen vei med styrke og relevans. Hver endring, som Albert Ellis pleide å si, kan være en god mulighet til å oppnå det etterlengtede velværet.

Hvorfor er online-terapi så populært?

En kvinne som får terapi hjemmefra.

Mange ber om psykologisk hjelp online hver dag. Årsakene til at de bruker Internett som en første ressurs for å imøtekomme behovene, problemene eller livsutfordringene sine er flere, men kan oppsummeres i noen veldig spesifikke punkter.

Disse inkluderer følgende:

  • Vi har muligheten til å velge vår egen online-psykolog. Alt du trenger å gjøre er å lese profilen, opplevelsen og spesialiteten til hver profesjonell for å velge den som passer best for dine behov.
  • Vi sparer tid. Det er ikke nødvendig å reise eller vente på time. Bare bestill en time og ta kontakt med psykologen online ved hjelp av hvilken som helst elektronisk enhet.
  • Avstand er ikke et problem. Husk at mange som velger online-terapi gjør det fordi de ikke finner en terapeut i området der de bor. Også fordi jobbene deres plasserer dem i land der fagpersoner ikke snakker morsmålet deres. I disse tilfellene er online-rådgivning deres beste ressurs.
  • Nærhet, intimitet og skjønn. Å motta psykologisk hjelp online lar oss skape et trygt miljø. Vi er hjemme, vi føler oss komfortable og fremfor alt avslappede i et kjent miljø der alt er under kontroll. Noe som dette muliggjør en god terapeutisk allianse med online-psykologen vår.

Du kan være interessert i å lese denne artikkelen: 7 grunner til at du bør snakke med en psykolog

Det finnes gratis online-psykologer i krisetider

Vi går alle gjennom krisetider. Separasjoner og forholdsproblemer, arbeidsproblemer, stress, angst, avhengighet.

Hvis det er noe vi alle vet, er det ikke lett å motta spesialisert psykologisk hjelp hvis vi følger de tradisjonelle rutene. Vi kan støte på lange ventelister eller til og med ineffektiv omsorg på grunn av overbelastning av psykologer og psykiatere i helsevesenet.

Vi kan vende oss til privat sektor, men noen ganger er prisene utenfor budsjettet.

Er det mulig å finne gratis psykologisk hjelp online?

Faktisk kan noen fagpersoner donere visse timer av tiden sin til gratis hjelp. Det er noe sporadisk, og de kan velge å ikke belaste oss for denne oppmerksomheten via chat eller videokonferanse.

Imidlertid er online-psykologen i gjennomsnitt en spesialisert profesjonell som lever av arbeidet sitt. Denne terapeutiske modellen er den som fungerer best og er den mest gyldige fordi det er en forpliktelse, et selvkrav og en autentisk allianse med pasienten slik at de kan utvikle seg og oppnå velvære og balanse.

Derfor kan vi se etter gratis psykologisk hjelp online. Det er imidlertid viktig å vite at det er veldig enkelt å finne en online-psykolog til en passende pris. På den måten kan vi ha en serie økter som absolutt vil garantere fordeler ved terapeutisk fremgang.

Ikke gå uten å lese denne artikkelen: 8 råd for å avslutte et forhold på en god måte

Online-terapi: Fungerer det virkelig?

En kvinne som snakker med sin online terapeut på et nettbrett.

Flere og flere gjør det. Når de klikker og leter etter den online-psykologen som passer deres behov best, er det vanlig å lure på om det virkelig vil fungere, om online-terapi er like effektiv som tradisjonell terapi.

Svaret er ja, det er like effektivt som tradisjonell terapi.

Dette er på grunn av et veldig enkelt faktum: I virkeligheten er forholdet mellom psykologen og pasienten via telekonferanse ikke så forskjellig fra et møte ansikt til ansikt. Det er en faktor som gjør det mulig, og det er ingen ringere enn empati. Det er empati som gjør terapi effektivt ved å bygge aktiv tillit mellom to personer.

Takket være denne ferdigheten leser gode terapeuter følelser hos pasienten gjennom skjermen. Den emosjonelle nærheten er ekte, uansett hvor mange kilometer eller hav som skiller dere.

Det er alltid mulig å skape forpliktelser for å endre, legge til rette for strategier og å følge oss på denne reisen mot velvære.

Psykologer på nettet er fremtiden, og terapi endres og tilpasser seg bedre menneskers reelle behov. Vi kan alle ha nytte av dette.

It might interest you...
Emosjonell kommunikasjon: Å uttrykke seg selv bedre
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Emosjonell kommunikasjon: Å uttrykke seg selv bedre

Å vite hvordan vi skal mestre og forstå emosjonell kommunikasjon vil forbedre forholdene våre. Vi kan alle utvikle denne evnen.



  • Lorenzo-Luaces, L., Johns, E., & Keefe, J. R. (2018). The generalizability of randomized controlled trials of self-guided Internet-based cognitive behavioral therapy for depressive symptoms: systematic review and meta-regression analysis. Journal of medical Internet research, 20(11), e10113.
  • Spek, V., Cuijpers, P. I. M., Nyklícek, I., Riper, H., Keyzer, J., & Pop, V. (2007). Internet-based cognitive behaviour therapy for symptoms of depression and anxiety: a meta-analysis. Psychological medicine, 37(3), 319-328.
  • Spek, V., Nyklíček, I., Cuijpers, P., & Pop, V. (2008). Predictors of outcome of group and internet-based cognitive behavior therapy. Journal of affective disorders, 105(1-3), 137-145.