Slik kan du gjenkjenne og behandle fødselsdepresjon

07 februar, 2021
Babyens ankomst er en spennende tid, men noen mødre kan oppleve intens tristhet. Vi viser deg hvordan du kan behandle fødselsdepresjon.

Selv om babyens ankomst er en veldig spennende tid for familien, kan noen mødre føle seg fortært av en uforklarlig og intens følelse av tristhet som varer i flere dager. I denne artikkelen vil vi snakke om hvordan du kan gjenkjenne og behandle fødselsdepresjon.

Ifølge en studie fra det autonome universitetet i Barcelona ​​rammer denne typen depresjon 10-15% av alle mødre. Faktisk vil ikke en planlagt graviditet forhindre denne tilstanden. Tilsynelatende kan det plutselige fallet i hormoner som kroppen opplever etter at babyen er født være en viktig utløser for symptomene dine. Dette er imidlertid ikke den eneste årsaken.

Det mest bekymringsfulle for de som lider av fødselsdepresjon er vanligvis spørsmålet om å møte fordommer blant familien eller vennekretsen. Selv om det er et vanlig problem, er det fortsatt mange som ikke synes det er et viktig spørsmål, eller som ikke tar seg tid til å forstå det. Av den grunn undertrykker mange kvinner følelsene sine for å virke lykkelige. La oss dykke dypere inn i dette.

Hva er depresjon etter fødselen?

Mor og barn.

Postpartum depresjon er en stemningsforstyrrelse som vanligvis dukker opp etter at du har født, eller til og med to til tre måneder senere. Det er preget av ekstrem tristhet, en følelse av både fysisk og mental utmattelse, angst og et generelt ubehag som kan vare i flere uker til måneder.

Først kan denne lidelsen forveksles med postpartum blues. Forskjellen er imidlertid at er symptomene mer intense og varige med postpartum depresjon. I tillegg forstyrrer de kvinnens evne til å ta vare på babyen sin og utføre daglige oppgaver.

Dette er fordi kvinner ofte har store vanskeligheter med å etablere et bånd med barnet sitt, mens de også opplever tanker om verdiløshet ved ikke å være en god mor.

Mange kvinner skammer seg over hvordan de har det. De vil ikke be om hjelp fordi en fødsel skal være en spennende og gledelig del av livet. Det er imidlertid viktig å huske på at det ikke bare er en måte å håndtere morskap på. Av den grunn er det viktig å be om hjelp når du ikke har det bra.

Les også: Viktigheten av å ta vare på huden til barna om sommeren

Slik kan du gjenkjenne fødselsdepresjon

Som vi nevnte tidligere kan det være vanskelig å kjenne igjen fødselsdepresjon, da det kan være en enkel reaksjon på tretthet og stress ved å bli mor. Når du imidlertid opplever en tilstand av intens tristhet og fortvilelse bør du huske på at det kan være et reelt problem. Her er noen av de viktigste symptomene:

  • Følelser av tristhet, tomhet og håpløshet
  • Intens og langvarig gråt uten å vite hvorfor
  • Tap av interesse for aktiviteter som tidligere var morsomme
  • Overdreven bekymring for denne nye fasen
  • Manglende evne til å binde seg til babyen
  • Vansker med å sove om natten og døsighet
  • Mangel på matlyst eller tvert imot for mye angst for mat
  • Føle overdreven skyld eller verdiløshet
  • Følelse av irritasjon eller å føle seg lat
  • Tap av konsentrasjon og vanskeligheter med å ta beslutninger
  • Konstant irritasjon eller sinne
  • Sosial og familiær isolasjon
  • Tap av interesse for å ta vare på babyen
  • Føle seg veldig sliten og klarer ikke å komme seg ut av sengen

Hvordan kan man behandle fødselsdepresjon?

Kvinne med fødselsdepresjon.

Det er vanskelig å bestemme hvor lenge en fødselsdepresjon vil vare, men de fleste tilfeller forbedres i løpet av uker. Leger anbefaler å starte behandling fra begynnelsen av. Hvis ikke kan symptomene være langvarige.

Postpartum depresjon behandles på samme måte som enhver annen depresjon. Før du bruker medisiner, anbefales det imidlertid å starte med psykoterapitimer. Dette gjelder spesielt hvis moren ammer babyen.

Psykoterapi kan utføres individuelt eller i gruppe. Hvis det er nødvendig kan det være lurt å prøve familieterapi, slik at du kan jobbe med partneren din eller en nær slektning.

I tillegg til disse behandlingene er det best for moren å hvile godt og ha et sunt kosthold. Konsekvent praksis med sunne vaner bidrar til å forbedre humøret og redusere risikoen for tilbakefall.

Les også: Fire fordeler med massasje før fødselen

Behandle fødselsdepresjon: Strategier

Mor med baby.

Siden fødselsdepresjon har flere årsaker er det vanskelig å si at det kan unngås. Risikoen kan imidlertid minimeres ved å ta hensyn til noen ting før og etter fødselen. Her er noen du bør huske på:

  • Få en god natts søvn hver natt, og prøv å hvile når det er nødvendig.
  • Søk støtte fra andre mødre som har gått gjennom en lignende situasjon.
  • Gå en tur hver dag og dra nytte av forsiktig trening, gåing eller uttøying.
  • Ikke sammenlign deg selv med andre.
  • Forenkle husarbeidet. Dette er ikke tiden hvor huset ditt trenger å være skinnende rent.
  • Utsett besøk slik at du kan hvile.
  • Spis mat som er vist å forbedre humøret ditt.
  • Øk inntaket av vann og sunn væske (juice, buljong, te).
  • Tilbring litt tid med partneren din.
  • Finn distraksjoner (handle, se en film, spise sammen med familien din).
  • Utøv dyp pusting og avslapningsmetoder.
  • Jobb med selvtilliten din for å behandle fødselsdepresjon.
  • Løs eventuelle tvil du har om dine evner som mor.

Tror du at du opplever symptomer på fødselsdepresjon? Ikke se bort fra dem! Selv om du er bekymret for å bli dømt av andre, er det viktig at du ber om hjelp slik at du kan møte dette problemet. Hvis du undertrykker hvordan du har det, kan du begynne å føle deg enda verre over tid.

  • Lim G et al. “Labor Analgesia as a Predictor for Reduced Postpartum Depression Scores: A Retrospective Observational Study”, Anesth Analg. 2018 May;126(5):1598-1605. doi: 10.1213/ANE.0000000000002720.
  • Oksana V. Riazanova et al. “The relationship between labor pain management, cortisol level and risk of postpartum depression development: a prospective nonrandomized observational monocentric trial”, Romanian Journal of Anaesthesia and Intensive Care 2018 Vol 25 No 2, 123-130
  • Ding, Ting et al. “Epidural Labor Analgesia Is Associated with a Decreased Risk of Postpartum Depression. A Prospective Cohort Study”, Anesthesia & Analgesia: August 2014 – Volume 119 – Issue 2 – p 383–392 doi: 10.1213/ANE.0000000000000107