Erling Haalands skader i sesongen 21/22

Den unge nordmannen er i søkelyset på overgangsmarkedet, og det er bekymringer rundt hans siste rekke med skader. Hvilken innvirkning har hoftetilstanden hans på ytelsen?
Erling Haalands skader i sesongen 21/22

Siste oppdatering: 14 april, 2022

Borussia Dortmund har Erling Haalands rygg på trening etter påfølgende skader i 2021/2022-sesongen. Den norske spissen teller ca 3 på rad med fravær på grunn av fysiske plager.

I følge tellingen fra siste periode hadde han en muskelrift i låret i september 2021, en hofteskade en måned etter den forrige, og til slutt kom problemet i hofta tilbake i januar i år, og tvang ham til 40 dager uten trening. Totalt gikk han glipp av 16 offisielle kamper for klubben sin.

Likevel er han en av favorittene til de neste internasjonale signeringene. Spissen er ønsket av Manchester City, Real Madrid og FC Barcelona. Men hva er tilstanden hans? Vi analyserer hoftebøyeproblemet hans fra et medisinsk synspunkt.

Hva er hoftebøyerne?

Selv om det noen ganger snakkes om enkeltvis, er faktum at hoftebøyerne er en gruppe muskler og ikke en enkelt struktur. Generelt blir referanser til skader i dette området gjort med tanke på psoas-iliaca.

Denne store muskelmassen starter i magen, i området av ryggraden, og beveger seg ned til lårene. Dens hovedfunksjon er å bringe knærne nærmere brystet, i tillegg til å tillate noen interne og eksterne vridninger av underekstremitetene.

Det er også andre muskler som er en del av hoftebøyerne, og de er ikke mindre viktige. Blant dem er det verdt å nevne rectus femoris i quadriceps, tensoren til fascia lata og sartorius.

Fotballspillerne som skader denne anatomiske strukturen forblir vanligvis inaktive i en måned eller litt mer. Selv om dette er en vanlig tilstand i sporten, er riktig løsning viktig for å unngå langvarige konsekvenser.

Erling Haalands to siste skader ser ut til å involvere hoftebøyerne. Det er å håpe at hans rehabilitering vil være effektiv og ikke gå utover effektiviteten hans, siden han overholdt hvilen som ble foreskrevet.

Erling Haalands skader

Erling Haalands skader: Hvorfor skader fotballspillere hoftebøyerne?

Ikke bare fotballspillere er utsatt for skader i denne regionen. Maratonløpere, rugbyspillere, landhockeyspillere og de som ofte driver med kampsport er også i faresonen. Biomekanikken til disse sportene setter fibrene i fare for strekking og brå forlengelse.

Plutselige retningsendring i løping og sprint gir en krevende belastning på hoften. I denne sammenheng, hvis fibrene ikke tåler kraften som presser på dem, strekker de seg og kan rives.

Noen risikofaktorer gjør visse idrettsutøvere mer sannsynlig å skade hoftebøyerne:

  • Hvis det er lite oppvarming før trening og konkurranser.
  • Når det er tidligere skader i samme område eller i nærliggende områder, for eksempel hoftene.
  • Hvis det er en stram timeplan med mange møter eller konkurranser i løpet av noen få uker.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Egenskapene og funksjonene til en idrettstrener

Erling Haalands skader: Hoftebevegelser i fotball

Hoften er nøkkelen i fotball. Bekymringene som oppsto rundt Erling Haalands skader var logiske, da det allerede i hans unge alder kunne få konsekvenser i årene som kommer.

En faktor som analyseres i idrettsmedisin i forhold til fotballspillere er hoftens bevegelsesutslag. Denne faktoren er så viktig at en rekke vitenskapelige studier har blitt dedikert til å evaluere den.

Med bevisene vet vi at alder har en tendens til å redusere dette området. For hvert år som går er fotballspillere mindre i stand til å ha rotasjonsvinkler på underekstremitetene som ligner på ungdommen. Dette anses som en risikofaktor for uspesifikke lyskesmerter, slik tilfellet er med pubalgi, som også er vanlig blant idrettsutøvere.

Hvis en fotballspiller kommer tilbake til trening og konkurranse med et lavt eller lavere hofteutslag enn han hadde før skaden, er det mer sannsynlig at han skader seg selv på nytt. Dette ble demonstrert av Igor Tak og samarbeidspartnere i 2016. Derfor har Haalands tapte kamper vært nødvendige og uunngåelige for å bevare hans fysiske integritet.

Du kan være interessert i å lese: Hvorfor trekker eSports-spillere seg før 24 år?

Hvordan forhindrer du denne skaden?

Eliteklubber har spesifikke treningsplaner som er rettet mot å redusere risikoen for skade hos spillerne deres. Men utover disse programmene er det øvelser som har vist seg å styrke hoftebøyerne:

  1. Glute bridge: du ligger på et flatt underlag, med ansiktet opp og bøyer bena, og støtter alltid fotsålene. Du danner en bro med hoftene, og holder deg selv i balanse ved hjelp av de øvre lemmer. Når du er i broposisjon, hold spenningen i noen sekunder.
  2. Hoftefleksjonsplanke: du gjør den tradisjonelle planken, og når du først er i posisjon, bringer du ett av knærne fremover. Deretter veksler du. Det er veldig likt fjellklatrere, men du fokuserer mer på det statiske enn det dynamiske.
  3. Yoga sommerfuglstilling: denne øvelsen består av å sitte med bena bøyd, slik at fotsålene møter hverandre, og deretter spre knærne ut til sidene med rett rygg.
Puente de gluteos con peso.

Erling Haalands fremtid

Det ser ut til at norske Haalands fremtid er i England eller Spania og ikke lenger i Tyskland, til tross for skadene. Sportslige øyne følger nøye med på den kommende overgangssesongen.

I mellomtiden vil den unge spissen gjenoppta sin konkurransebane, og tiden vil vise om han er sprek nok til å møte utfordringene i en karriere som er på vei oppover. Helsen til hoften hans er i dag verdt millioner.

Det kan interessere deg ...
Den rettidige reaksjonen til James Rodriguez redder en fotballspillers liv
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Den rettidige reaksjonen til James Rodriguez redder en fotballspillers liv

Colombianeren James Rodriguez reddet en rivaliserende spillers liv i Qatar League med en enkel manøver som forhindret farlige komplikasjoner.



  • Tak, I., Glasgow, P., Langhout, R., Weir, A., Kerkhoffs, G., & Agricola, R. (2016). Hip range of motion is lower in professional soccer players with hip and groin symptoms or previous injuries, independent of cam deformities. The American journal of sports medicine44(3), 682-688.
  • Mosler, A. B., Crossley, K. M., Thorborg, K., Whiteley, R. J., Weir, A., Serner, A., & Hölmich, P. (2017). Hip strength and range of motion: normal values from a professional football league. Journal of science and medicine in sport20(4), 339-343.
  • Giorno, P., & Martínez, L. G. (2003). Biomecánica de los músculos abdominales y flexores de cadera. Revisión y aportes para la interpretación de ejercicios específicos. PubliCE Standard.