Forstoppelse hos barn: Hva slags mat bør de spise?

10 september, 2020
Forstoppelse hos barn er et problem som gir mange foreldre store bekymringer. Heldigvis kan de fleste tilfellene håndteres ved å forandre kostholdet. Så hva slags mat bør barn med forstoppelse spise?
 

Forstoppelse hos barn er et svært hyppig helseproblem. Det er vanlig at en stor andel små barn lider av dette problemet. Dette forsvinner vanligvis av seg selv når barna blir eldre. Noen tilfeller kan imidlertid kreve visse endringer i kostholdet. I dag skal vi snakke om hva slags mat barn med forstoppelse bør spise.

Bortsett fra underliggende sykdom eller mekaniske årsaker er forstoppelse hos barn vanligvis reversibelt ved å følge riktig kosthold. Det er derfor viktig å være forsiktig med hva barna spiser. På den måten kan foreldrene unngå at de små trenger farmakologiske behandlinger.

I noen tilfeller kan avføringsmiddel og andre medisiner være nødvendig. De kan imidlertid ha visse uønskede effekter på kroppen, noe som får leveren til å lide på grunn av stoffskiftet. I denne artikkelen kan du derfor oppdage visse matvarer og kostholdsstrategier som kan være effektive for å forebygge og behandle forstoppelse hos barn.

Nyttig mat ved forstoppelse hos barn

Når de små lider av forstoppelse er det viktig å først avgjøre hvor alvorlig problemet er. Det første foreldrene bør gjøre er derfor å dra til barnelegen for å få en diagnose. Etter det vil legen avgjøre om farmakologiske behandlinger er nødvendige, eller om kostholdsendringer vil være tilstrekkelig.

Heldigvis kan forstoppelse hos barn i de fleste tilfeller forhindres ved å justere maten de spiser. Mange matvarer stimulerer tarmmotilitet og favoriserer lindring av forstoppelse. Hva er de beste alternativene?

 

Det kan også være lurt å lese: Sykdommen cøliaki hos barn og tenåringer

Forstoppelse hos barn: Frukt

Fiber er et av de grunnleggende næringsstoffene for behandling av denne patologien. Frukt og grønnsaker er rike på dette stoffet, noe som muliggjør en økning i avføringsvolumet og derfor peristaltiske tarmbevegelser.

Det finnes to typer fiber: Løselig og uoppløselig. Den første tillater en økning i avføringsvolumet ved hjelp av absorpsjon av vann. På den måten er passasjen mekanisk raskere og mer effektiv. Dessuten er avføringen bedre, siden løselig fiber begrenser hardheten.

Denne typen fiber er vanligvis tilstede i frukt og grønnsaker, noe som betyr at daglig forbruk er avgjørende. Det er imidlertid viktig å variere fruktene barna spiser. Å velge sesongfrukt har en tendens til å være en effektiv strategi når det gjelder å sikre riktig inntak av vitaminer.

Samtidig er det verdt å nevne at det er en betydelig forskjell mellom å innta hele frukter og juice eller smoothies. Når det gjelder juice, mister vi fiberen som er tilstede i frukt, noe som gjør dem ineffektive i behandlingen av forstoppelse hos barn.

Baby som spiser jordbær.
Frukt er en god alliert når det gjelder forstoppelse hos barn. Fiberinnholdet bidrar til å forbedre tarmtransitt. I tillegg er de smakfulle!
 

Havre til barn med forstoppelse

Når det gjelder uoppløselig fiber er havre en av de viktigste representantene. Denne typen fiber kjennetegnes ved å gjæres på tarmnivå og produserer kortkjedede fettsyrer. Denne typen stoff har større betennelsesdempende kraft og forbedrer sammensetningen av mikrobiota- eller tarmfloraen.

Sunn tarmflora sikrer riktig behandling av næringsstoffer og optimal utveksling av væsker. Dette forhindrer diaré og forstoppelse hos barn. Fiberen i havre består hovedsakelig av beta-glukaner, forbindelser som gir flere fordeler.

På den ene siden gir gjæringen en betennelsesdempende kapasitet. Samtidig kan de til og med regulere lipidprofilen til barnet, noe som reduserer LDL-kolesterolnivået.

Forstoppelse hos barn: Fullkorn

Foruten havre er det også andre typer korn som kan være nyttige når det gjelder forstoppelse hos barn. Når vi gir barna våre korn er det imidlertid best å velge fullkorn fremfor raffinerte korn.

Denne typen mat har en lavere glykemisk indeks, noe som er gode nyheter for bukspyttkjertelhelsen samt behandling og forebygging av diabetes. Samtidig er mengden fiber som er tilstede i fullkorn betydelig høyere og muliggjør forbedret tarmtransitt.

Yoghurt for tarmmikrofloraen

Å spise minst en yoghurt per dag forbedrer helsen til mikrofloraen og symptomene på forstoppelse hos barn betydelig. Denne matvaren inneholder en stor mengde probiotika – levende bakterier som slår seg til ro i fordøyelseskanalen og gir verten mange fordeler.

 

Riktig mikroflora garanterer derfor utveksling av væsker og riktig opptak av næringsstoffer. Som et resultat vil avføringen ha riktig konsistens og hardhet, noe som er helt nødvendig.

Yoghurten som barn spiser må ha lavt sukkerinnhold. De siste årene har det dukket opp et stort antall sukkerholdige meieriprodukter på markedet. Disse produktene faller inn under kategorien bearbeidet mat. Barn bør derfor innta svært begrensede mengder.

Det daglige inntaket av yoghurt naturell og fermentert melk er imidlertid positivt for tarmens helse. I tillegg bidrar det til å forhindre forstoppelse hos barn.

Naturlig yoghurt.
Gitt det probiotiske innholdet, er yoghurt naturell et godt alternativ for å lindre forstoppelse hos barn.

Barn med forstoppelse må drikke mer vann

Løselig fiber vil ikke være effektivt hvis væskeinntaket er utilstrekkelig. Det er derfor best å drikke minst 6-8 glass vann per dag. Dette sikrer dannelsen av avføring med riktig tekstur som ikke er for hard, noe som kan gi mekanisk blokkering.

I tillegg er vann uunnværlig for absorpsjonen og distribusjonen av vitaminer i kroppen. Det er et grunnleggende komponent i blodet og er til stede i alle systemene som utgjør menneskekroppen.

Oppdag mer: Hva er de mest vanlige matintoleransene?

 

Å redusere forstoppelse hos barn gjennom ernæring: konklusjon

Samlet sett er de beste matvarene for barn som lider av forstoppelse de som har høyt fiberinnhold. Det er viktig å kombinere matvarer som er rike på løselig fiber med de som inneholder uløselig fiber i sammensetningen. Foreldrene bør derfor prioritere frukt, grønnsaker og fullkorn.

På denne måten kan du være sikker på at volumet av avføringen vil være riktig og at passasjen vil finne sted uten komplikasjoner. På toppen av alt dette trenger barn å drikke rikelig med vann, siden hardheten av avføringen kan være en av hovedårsakene til at det er vanskelig å gå på do.

Alt dette vil hjelpe barnet ditt med å føle seg bedre. Hvis forstoppelsen varer en stund eller andre symptomer er til stede, må du imidlertid ta med barnet ditt til legen.

 
  • Wilkins T., Sequoia J., Probiotics for gastrointestinal conditions: a summary of the evidence. Am Fam Physician, 2017. 96 (3): 170-178.
  • Freeman CR., Zehra A., Ramirez V., Wiers CE., et al., Impact of sugar on the body, brain and behavior. Front Biosc, 2018. 23: 2255-2266.
  • Koh A., Vadder F., Kovatcheva Datchary P., Backhed F., From dietary fiber to host physiology: short chain fatty acids as key bacterial metabolites. Cell, 2016. 165 (6): 1332-1345.