Hamstringskader: årsaker og behandling

Hamstringskader er vanlig blant dansere og enkelte idrettsutøvere. Dette er spesielt tilfelle når de ikke kompletterer aktiviteten med et fysisk kondisjonsprogram.
Hamstringskader: årsaker og behandling
Leidy Mora Molina

Vurdert og godkjent av sykepleieren Leidy Mora Molina.

Skrevet av Edith Sánchez

Siste oppdatering: 30 oktober, 2022

Hamstringskader er en svært vanlig forekomst. Selv om de sjelden er alvorlige, forårsaker de ubehagelige symptomer og begrenser bevegelse i en viss tid, men bare i sjeldne tilfeller krever de kirurgi.

Skaden er vanligvis forårsaket av overstrekk eller overstramming. Hamstrings er en gruppe på 3 muskler som løper langs baksiden av låret. De går fra hoften til rett under kneet.

Folk som spiller idretter som fotball, basketball, tennis og andre som krever løping i høy hastighet og bråstopp er mer utsatt for hamstringskader, det samme er dansere.

Hva er hamstringskader?

Hamstringskader kommer i ulik alvorlighetsgrad, og de forårsaker sterke smerter på baksiden av låret. De kan påvirke hvem som helst, men de er mer vanlige hos de som utøver sport som involverer hastighet eller raske bevegelser.

Som vi nevnte, er det tre hamstringsmuskler: biceps femoris, semitendinosus og semimembranosus. De er plassert i det bakre lårområdet og hjelper til med å utvide hoften og bøye kneet.

Disse musklene brukes ikke mye når du står eller går. I stedet blir de veldig aktive når noen gjør en øvelse som krever å bøye kneet, for eksempel klatring, hopping eller løping.

Denne skaden er klassifisert i forskjellige grader:

  • Grad 1: Dette er en en strukket eller anstrengt muskel.
  • Grad 2: Det er en delvis rift i muskelen.
  • Grad 3: Det er en fullstendig rift i muskelen.
Hamstringskader.
I fotball er hamstringskader vanlige. Til å begynne med kan problemet forveksles med knelidelser.

Årsaker

Skader på hamstringsmusklene oppstår nesten alltid når det gjøres en plutselig intens bevegelse, som krever betydelig strekk. Det kan imidlertid også oppstå gradvis med langsommere bevegelser. Risikofaktorer inkluderer følgende:

  • Aktiviteter som krever betydelig tøying. Disse inkluderer dans og sport som involverer løping eller hopp.
  • Lav fleksibilitet. En person med dårlig fleksibilitet har vanskeligere for å utføre plutselige, intense bevegelser.
  • Muskelubalanse. Selv om dette er åpent for debatt, er den generelle oppfatningen at personer med mer utviklet fremre lårmuskulatur har større risiko for skade.
  • Svake setemuskler. Baken fungerer sammen med hamstrings. Hvis førstnevnte er veldig svake, skaper de en overbelastning og forårsaker stress for sistnevnte.
  • Dårlig oppvarming. Hvis det ikke er noen oppvarming eller veldig dårlig oppvarming, øker risikoen for skader.

Symptomer og diagnose

Hovedsymptomet på hamstringskader er smerter på baksiden av beinet. Dette oppstår vanligvis plutselig og ofte ledsaget av en knipsende eller poppende følelse.

Det er også vanlig å oppleve smerter i nedre del av baken når man går, bøyer seg eller retter benet. Det er vanligvis ømhet i området og blåmerker.

Imidlertid varierer symptomene avhengig av alvorlighetsgraden:

  • Grad 1: Plutselige smerter kjennes, som vanligvis dukker opp igjen når benet beveges. Imidlertid påvirkes ikke muskelstyrken.
  • Grad 2: Smertene er mer intense og er nesten alltid ledsaget av hevelse i området og blåmerker. Noe styrke går tapt.
  • Grad 3: Det er ganske sterke smerter, med ømhet i området, hevelse og blåmerker. Det er en tydelig poppende følelse på skadetidspunktet. Det er også vanskeligheter med å stå og gå.

Diagnosen av en hamstringskade stilles ved å snakke med spesialisten, og en fysisk undersøkelse. Noen ganger bestilles avbildningstester, som røntgen, ultralyd eller MR, for å finne omfanget av skaden.

Du kan også være interessert i: Fem vaner for å komme seg fra en muskelskade

Behandling av hamstringskade

Hvis hamstringskaden er mild til moderat, vil den vanligvis gå over av seg selv, men for å fremskynde helbredelsen og unngå komplikasjoner, vil legen din mest sannsynlig anbefale noen tiltak:

  • Unngå anstrengende aktiviteter
  • Bruk en stokk eller krykker
  • Påfør isposer på området
  • Bruk en kompresjonsbandasje
  • Hev benet
  • Ta reseptfrie smertestillende og betennelsesdempende medisiner

Når den første smerten og hevelsen har avtatt, kan det anbefales å planlegge en avtale med en fysioterapeut for spesifikke øvelser. Disse vil bidra til å øke fleksibilitet og styrke.

Hvis hamstringskaden er alvorlig, vil kirurgi være nødvendig for å rette opp problemet. Generelt utføres denne prosedyren når muskelen frigjøres fra området som fester den til bekkenet eller tibia.

Noe rehabilitering.
Fysioterapiarbeid er essensielt ved disse skadene. Dette vil forkorte gjenopprettingstiden.

Kan det forebygges?

For å forhindre hamstringskade er regelmessige styrke- og tøyningsøvelser best. Fysiske kondisjoneringsprogrammer, spesielt når du spiller sport, anbefales.

Det er også veldig viktig å varme opp før du gjør fysisk aktivitet og tøye etterpå. Treningsintensiteten bør økes gradvis. Kjennes smerter på baksiden av låret bør du stoppe aktiviteten.

Det kan interessere deg ...
Hvor lenge hver muskel skal hvile etter trening
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvor lenge hver muskel skal hvile etter trening

Før du starter treningsplanen din, er det viktig at du vet hvor lenge hver muskel skal hvile for at ytelsen skal være på sitt beste.



  • Espinoza-Navarro, O., & Valle, S. (2014). Composición corporal y el efecto de un programa de fuerza auxiliar para prevenir lesiones en músculos cuádriceps femoral, isquiotibiales y bíceps femoral en jóvenes universitarios futbolistas. International Journal of morphology, 32(3), 1095-1100.
  • Cardona Botero, A. M. (2018). La efectividad del método pilates en la distensión muscular crónica.
  • De Hoyo, M., Naranjo-Orellana, J., Carrasco, L., Sañudo, B., Jiménez-Barroca, J. J., & Domínguez-Cobo, S. (2013). Revisión sobre la lesión de la musculatura isquiotibial en el deporte: factores de riesgo y estrategias para su prevención. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 6(1), 30-37.
  • Gutiérrez Villar, R. (2013). Prevención de lesiones de isquiotibiales en futbolistas.
  • Hilario, A. P., Muñoz, J. J. G. R., & Calderón, A. G. (2015). Plan preventivo de isquiotibiales en futbolistas de categoría infantil. riccafd: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte4(2), 26-44.