Helsefordelene ved et ayurvedisk kosthold

Det er et eldgammelt ayurvedisk ordtak som sier: "Når kostholdet er galt har medisin ingen nytte. Når kostholdet er riktig er det ikke behov for medisin." Hva er grunnlaget for dette og hva slags ayurvedisk kosthold skal du følge? Les videre for å lære alt om det!
Helsefordelene ved et ayurvedisk kosthold

Siste oppdatering: 08 mars, 2021

Ayurveda er en av de eldste tradisjonelle medisinske praksisene. Den ble utviklet i det indiske subkontinentet. Det er anerkjent som et av de formelle helsevesenene i landet og et ayurvedisk kosthold er en av pilarene.

På sanskrit betyr ordet Ayurveda vitenskap eller kunnskap om livet. Det understreker helse og sykdomsforebygging gjennom livsstil, massasje, meditasjon og visse urtemedisiner.

Fortsett å lese for å finne ut mer om denne livsstilen.

Et ayurvedisk kosthold

Dette handler mer om å spise sunt og ikke å følge en streng diett. Hovedmålet er å opprettholde din personlige balanse fordi du er det du spiser. Samlet sett er det tre forskjellige typer dosha definert som en rekke individuelle attributter hvor basen er kroppstype, personlighet og dominant element. Dermed er doshaene avgjørende for optimal utvikling.

De forskjellige doshaene er:

  • Vata er rask, fleksibel og kreativ. De har en tendens til å være tynne men lider ofte av forkjølelse, fordøyelsesproblemer og problemer med å konsentrere seg.
  • Pitta-typen er intelligent, hardtarbeidende, fast og middels bygd. De er utsatt for betennelse, har en sunn appetitt og vanligvis ingen fordøyelsesproblemer.
  • Kapha er rolig og kjærlig, sterk og motstandsdyktig og har problemer med å miste vekt. De lider ofte av forstoppelse.
En person som knuser krydder.
Ayurvedisk medisin innebærer mange livsstilsbetraktninger, spesielt kosthold.

Vi tror du vil like denne: Forbedre kroppens velvære med gurkemeie- og sitronvann

I tillegg til å følge riktig type kosthold for din dominerende personlighet er et ayurvedisk kosthold basert på en rekke retningslinjer og rutiner du må følge.

Det mest fremtredende for alle typer mennesker er:

  • Spis tre måltider om dagen for å fullføre fordøyelsessyklusen uten avbrudd.
  • Spis minst 3 timer før du legger deg.
  • Spis til du er fornøyd, ikke mett.
  • Prioriter fersk, sunn mat.
  • Inkluder de 6 grunnleggende smakene i hvert av måltidene.
  • Spis bevisst og i et avslappet miljø.

Typer mat

Ayurveda har etablert retningslinjer for hva, hvordan og når du skal spise avhengig av kroppstype eller dominerende dosha. Det er detaljerte anbefalinger om hvilke typer mat du må ta med i kostholdet ditt avhengig av om Vata, Pitta eller Kapha dominerer.

Vata

Disse menneskene trenger et nærende kosthold bestående av retter tilberedt ved varm temperatur og som er mildt krydret. De må holde en jevn tidsplan og kostholdet må inneholde følgende:

  • Havregryn og ris
  • Egg, kylling og fisk
  • Fermenterte meieriprodukter
  • Belgfrukter i begrensede mengder
  • Søt, moden og saftig frukt
  • Bløtlagte mandler, valnøtter og frø generelt
  • Sesamolje
  • Gurkemeie, spisskummen, koriander og ingefær som krydder

De bør begrense forbruket av:

  • Rødt kjøtt
  • Harde oster
  • Astringerende tørkede frukter som blåbær, epler og granatepler
  • Rå grønnsaker og sopp

Pitta

Kald, lett krydret mat som er søt, forfriskende og bitter er best for denne typen mennesker. Et vegetarisk kosthold er et godt alternativ for dem og de må inkludere følgende matvarer i kostholdet:

  • Bygg, ris, havre og hvete
  • Kylling og kalkun som kilder til animalsk protein
  • Melk, ghee, smør og usaltet ost
  • Belgfrukter i små mengder (de beste er sorte linser, kikerter og mungbønner)
  • Søt frukt som epler, blåbær og dadler
  • Salater og rå grønnsaker
  • Solsikke- og gresskarfrø (fra tid til annen)
  • Kardemomme, kanel, fennikel og gurkemeie

Den dominerende pitta-personligheten bør unngå følgende:

  • Produkter av animalsk opprinnelse, spesielt skalldyr og egg
  • Røde og gule linser
  • Sur frukt og grønnsaker som tomater, reddiker, chilipepper, rå løk og hvitløk
  • De fleste frø og nøtter fordi de er fete
  • Sterke krydder

Kapha

Det mest anbefalte kostholdet for denne doshaen er en der varm, lett og tørr mat dominerer. Bitre, syrlige og krydrede smaker er også foretrukket. Dermed er dette de beste typene mat for dette kostholdet:

  • Bokhvete og hirse
  • Bakt eller stekt kylling, kanin og sjømat
  • Ghee og geitemelk
  • Røde linser, sorte bønner og mungbønner
  • Mango, fersken, aprikos og pære
  • Grønnsaker som vokser over bakken, spesielt grønne bladgrønnsaker som spinat, bladbete og kål
  • Gresskar og solsikkefrø i små mengder
  • De fleste krydder. Spesielt hvitløk og ingefær

Dosha må også unngå følgende:

  • Søtpoteter, havre og hvete
  • Enhver type meieriprodukter og fett, spesielt stekt mat
  • Altfor søt eller sur frukt
  • Rotgrønnsaker som kålrot, rødbeter eller reddiker
  • Frø og nøtter generelt
  • Alle søtningsmidler og salt
En krukke med ghee.
Ghee er en del av mange ayurvediske kosthold.

Fordeler og ulemper med et ayurvedisk kosthold

Settet med rutiner og mattyper som er en del av et ayurvedisk kosthold fokuserer på å forbedre din generelle helsetilstand. Dette er noen av kostholdets styrker og fordeler:

  • For det første fremmer det en sunn livsstil som inkluderer enkel mat.
  • Plantebasert mat dominerer og har mange positive effekter på forebyggingen av sykdommer
  • Det oppfordrer til å spise oppmerksomt.
  • Det er også en levemåte.
  • Det kan balansere kroppsvekten din via riktig fordøyelse, bedre lipidprofil og lavere risiko for kronisk sykdom.

Det er imidlertid noen ting du må ta hensyn til før du endrer livsstil:

  • Ayurveda er en livsstil, ikke en diett, så det handler ikke bare om mat. Du må derfor følge det som en helhet.
  • Det kan være vanskelig å finne noen av produktene der du bor samt venne seg til smaken deres.
  • Til slutt vil det kreve dedikasjon for å endre måten du lager mat og spiser på.

Noen siste anbefalinger for et ayurvedisk kosthold

Du må konsultere en ayurveda-spesialist før du gjør noen større endringer i ditt nåværende kosthold og livsstil. Dette skyldes at de må bestemme din dosha og etablere eventuelle eksisterende eller mulige ubalanser som trenger behandling.

Gode organisatoriske ferdigheter er avgjørende når det gjelder å holde seg til denne planen. Dermed må alle som følger den bruke litt tid på å tilpasse seg nye vaner og nye smaker.

Det kan interessere deg ...
Skap et balansert kosthold for å gå ned i vekt
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Skap et balansert kosthold for å gå ned i vekt

Fysisk trening og et balansert kosthold er avgjørende for å opprettholde en sunn livsstil og gå ned i vekt til du når en ideell kroppsmasseindeks (...



  • Lad V. Food Guidelines for Basic Constitutional Types. The Ayurvedic Institute. 2018.
  • Lad V. Ayurveda. A brief introduction and guide. The Ayurvedic Institute. 2016.
  • Estrada Ramírez, Nadia Verónica, et al. “Dieta Ayurveda.” (2009).
  • Payyappallimana U, Venkatasubramanian P. Exploring Ayurvedic Knowledge on Food and Health for Providing Innovative Solutions to Contemporary Healthcare. Front Public Health. Marzo 2016.4:57.
  • Rao RV. Ayurveda and the science of aging. Journal of Ayurveda and Integrative Medicine. Diciembre  2018;9(3):225-232.
  • Slavin JL, Lloyd B. Health benefits of fruits and vegetables. Advances in Nutrition. Julio 2012.3(4):506-515.
  • Freidin, Betina, Matías Ballesteros, and Mariano Echeconea. “En búsqueda del equilibrio: salud, bienestar y vida cotidiana entre seguidores del Ayurveda en Buenos Aires.” Documento de trabajo 65 (2013).
  • Gasperi, Patrícia De, Vera Raduns, and Ângela Rosa Ghiorzi. “Ayurveda diet and the nursing consultation: a care proposal.” Ciencia & saude coletiva 13.2 (2008): 495-506.
  • Moreno Leguizamón, Carlos J. “Salud-enfermedad y cuerpo-mente en la medicina ayurvédica de la India y en la biomedicina contemporánea.” Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología 3 (2006): 91-121.