Hva er føniks-effekten?

Motstandsdyktighet refererer til evnen til å komme sterkere ut av motgang. Dette er det vanlige grunnlaget for føniks-effekten.
Hva er føniks-effekten?

Siste oppdatering: 28 november, 2021

De sier at enhver krise også gir muligheter – stillheten etter stormen; regnbuen på slutten av syndfloden. Det er mange måter å uttrykke denne ideen på, og dette er grunnlaget for føniks-effekten.

Spesielt refererer det til det å komme ut av noe og dra nytte av muligheten for vekst, myndiggjøring og personlig forbedring etter å ha vært utsatt for en traumatisk og virkningsfull hendelse. La oss lære mer om det.

Hva er føniks-effekten?

Myten om føniks forteller historien om en fugl med en vakker fjærdrakt som brant i hjel, for så å reise seg fra asken igjen.

Symbolsk sett er føniks-effekten knyttet til ødeleggelse og konstruksjon, og død og gjenfødelse. Føniksens død representerer ikke slutten, men snarere begynnelsen, en ny begynnelse, muligheten for å starte på nytt og gjøre ting annerledes.

I psykologi kan vi betrakte det som et synonym for motstandskraft, spesielt etter situasjoner som har forårsaket en slags traume hos mennesker.

I denne forbindelse understreket Viktor Frankl, nevrolog og psykiater kjent for å være skaperen av logoterapi, at når meningen med lidelsen blir anerkjent, er det mulig å komme sterkere ut av opplevelser av ulykke. Han visste godt hva han snakket om, siden han var en av de overlevende fra nazistenes konsentrasjonsleire.

Føniks-effekten.
Føniks-effekten er å lære å bli gjenfødt etter å ha gått gjennom traumatiske situasjoner.

Noen av verdiene som er gjenspeilet i myten om føniks er relatert til følgende:

  • Viktigheten av tilpasning. Menneskets evne til å akseptere endringer eller til å venne seg til nye situasjoner.
  • Verdien av motgang. Traumatiske situasjoner ville tillate folk å bli kjent med sine styrker, å sette inn nye ressurser, tidligere ukjente fordi de ikke var nødvendige før nå. Når noen når bunnen, er de i stand til å komme sterkere ut av det.
  • Resignasjonen av fakta. Mange mennesker, etter å ha gått gjennom traumatiske opplevelser, forteller oss at de nå har en annen visjon eller et annet perspektiv. Dette betyr at de er i stand til å forstå og se situasjoner fra en annen vinkel. På denne måten endres prioriteringene; noen ting mister betydning, mens andre får ny. Men ingenting blir det samme igjen.
  • Kraften til transformasjon. Dette er evnen til å bevege seg fra en tilstand til en annen, å bli gjenfødt, forvandle en situasjon hvor du synker og er ubehagelig til et stort steg fremover.

Nok en flott artikkel for deg: 7 nøkler for å overvinne frustrasjon

Hvordan takle motgang

Noen anbefalinger for å kunne takle motgang er følgende:

  • Ofte i psykoterapi jobber vi med å akseptere en smertefull situasjon eller krise, for så å tenke på hvordan vi kan lære noe av det.
  • Å akseptere at vanskeligheter er en del av livet. Lære å leve med frustrasjonen som oppstår når vi noen ganger gir alt og fortsatt ikke får de forventede resultatene.
  • Noen ganger krever det vilje og innsats å komme videre. Påvirkningen forårsaket av visse situasjoner påvirker humøret vårt eller ønsket om å fortsette å bevege seg framover. Men for ikke å falle, må du ofte kjempe mot deg selv. Mens du må gi deg selv tid til å sørge eller bearbeide en hendelse, må du da “tvinge” deg selv til å gjenoppta aktivitetene du sluttet med etter den traumatiske hendelsen.
  • Resiliens er ikke bare et individuelt aspekt, men også en sosial ferdighet. Å opprettholde relasjoner til positive, støttende og pleiende mennesker er et flott verktøy for å mestre og utvikle sin egen styrke.
  • Sette forskjellige tanker ut i livet. Vi blir ofte sittende fast med en fast idé om en bestemt situasjon, som om ting bare kan gjøres eller forstås på en bestemt måte. Mesteparten av tiden fører denne stivheten til frustrasjon og ubehag. På den annen side, hvis vi lærer å tenke på andre alternativer, vil vi lære å forsone oss med scenarier som ikke alltid er det vi ønsker. Vi vil imidlertid oppdage at de fortsatt har noe å tilby oss.
  • Få kontakt med den positive siden av livet. Det er viktig å tillate oss selv å oppleve hyggelige situasjoner, nyte hvile og fritid, ta vare på oss selv og lære å slappe av.
  • Til slutt er det nødvendig å akseptere at vi ikke har kontroll over alt og at usikkerhet er den eneste sikkerheten vi har.
En person som løper.
Å akseptere vanskelige tider som en del av livet er en av nøklene til å overvinne motgang.

For å bli gjenfødt må du akseptere og bli kjent med deg selv

Føniks-effekten, eller utviklingen av motstandskraft, krever evnen til å møte frykt, smerte eller angst, og være i stand til å identifisere samtlige av våre ubehag.

Det er det motsatte av å unngå alle de overveldende tankene vi måtte ha. I stedet for å «feie dem under teppet», må vi «eie» dem, gjenkjenne oss selv som sårbare og akseptere oss selv som vi egentlig er. Det betyr også at vi tillater oss selv å lære av våre feil og gjøre dem til et «våpen» for å lykkes.

Ved å gjøre det er det mulig å identifisere ressursene vi har for å bevege oss mot et forbedringsstadium. Det er ikke lett å la seg omfavne av smerte, men vi må bare stole på at det er mulig å gjøre det om til noe positivt.

Det handler selvfølgelig ikke om å idealisere velvære, men om å erkjenne at det er ulike utfordringer gjennom livet. Noen av dem kan være ubehagelige situasjoner, som er uunngåelige i livet. Disse kan imidlertid transformeres hvis vi kanaliserer ressursene våre riktig.

Det kan interessere deg ...
Slik kan du øke lykkefølelsen når du føler deg trist
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Slik kan du øke lykkefølelsen når du føler deg trist

Tristhet er en av de vanligste følelsene for mennesker. Det finnes enkle ting du kan gjøre når du er lei deg som vil øke lykkefølelsen.



  • Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11, 125-146
  • Losada, Analia Veronica, & Latour, María Inés (2012). Resiliencia. Conceptualziaciòn e investigaciones en Argentina. Psiciencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 4(2),84-97.[fecha de Consulta 9 de Noviembre de 2021]. ISSN: 2250-5490. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333127382004