Hva er ytre motivasjon og hvordan kan det påvirke atferd?

Hva er ytre motivasjon og hvordan kan det påvirke atferd?
Maria Fatima Seppi Vinuales

Skrevet og verifisert av psykologen Maria Fatima Seppi Vinuales.

Siste oppdatering: 24 desember, 2022

Motivasjon er drivkraften bak handlingene våre; det er det som får oss til å føle entusiasme for å gjennomføre prosjekter eller sette i gang aktiviteter. Som en psykologisk konstruksjon er motivasjon definert som “settet av prosesser involvert i aktivering, retning og utholdenhet av atferd.”

Det har imidlertid ikke alltid samme opphav. Derfor kan det skilles mellom indre og ytre motivasjon. Forskjellen er i utgangspunktet hva som får personen til å gjøre en bestemt ting. Vil du vite mer om det?

Hva er ytre motivasjon?

Hvis du tenker på å identifisere forskjellene mellom indre og ytre motivasjon, kan du spørre deg selv om opprinnelsen. Det vi snakker om her er om det er internt eller eksternt.

Når det gjelder ytre motivasjon, er det å sette i gang en bestemt aktivitet eller gjennomføre et prosjekt knyttet til ekstern anerkjennelse – dvs. å oppnå en ekstern belønning eller forsterkning.

I kontrast har indre motivasjon å gjøre med de tingene som beveger oss internt. For eksempel kan selvtilfredshet, og behov for selvoppfyllelse være eksempler på blant annet dette.

I sin forskning relaterer Ryan og Deci (1997) tre avgjørende personlige faktorer til indre motivasjon: følelsen av autonomi, oppfatningen av kompetanse og behovet for emosjonell støtte og mellommenneskelige relasjoner. Personen «aktiveres» når han/hun ønsker det, det er under hans/hennes kontroll, og personen har også kapasitet til selvforsterkning.

Når det gjelder ytre motivasjon, på den annen side, aktiveres denne typen motivasjon av noe som ikke er “i en selv”; det avhenger av en annen person eller deres miljø. Det er med andre ord ikke noe de kan kontrollere.

Derfor er ytre motivasjon også assosiert med atferdsmodifikasjonsteknikker, for eksempel operant kondisjonering. I dette tilfellet er målet å få en person til å utføre (eller slutte å utføre) visse handlinger basert på forsterkning eller belønning.

Det er også viktig å tenke på at motivasjon ikke er noe stabilt eller som alltid forblir det samme, men kan endre seg over tid. Kontekstuelle, sosiale, kulturelle og økonomiske faktorer påvirker begge typer, kanskje med større vekt på ytre motivasjon.

Hva verdsettes, hva belønnes, og hva er interessant? Hver gang en bestemt ytelse forsterkes, sender vi implisitte (og ikke så implisitte) meldinger om disse spørsmålene.

Hva er noen eksempler på ytre motivasjon?

ytre motivasjon og lønn
Ytre motivasjon er generelt forbundet med faktorer knyttet til arbeidslivet, som en persons lønn kommer fra.

Ytre motivasjon er tilstede på ulike områder av livet, både arbeid og faglig og relasjonell, blant annet. La oss ta en titt på noen eksempler:

  • Lønn er en av de beste ytre motivasjonene. Vi jobber for lønn slik at vi kan leve, betale regninger og unne oss selv noe godt.
  • Ytre motivasjon brukes også i kundelojalitetsprogrammer. For eksempel er kunden som kjøper mest premiumkunden, eller den som har platinakortet den som har tilgang til større rabatter, fordeler i kommersielle lokaler og umiddelbar oppmerksomhet, blant andre belønninger.
  • På arbeidsplassen finner vi, i tillegg til lønn, ytre motivasjon ved muligheter for forfremmelse. Visse fordeler er også et insentiv til å tiltrekke seg eller beholde talent i organisasjoner.

Hvor effektivt er ytre motivasjon?

Ytre motivasjon er positiv når den brukes riktig. Slik sett handler det ikke om å alltid forsterke en atferd eller gjøre dette på en hvilken som helst måte, men om å velge når og hvordan.

Det er også viktig å huske på at forsterkninger ikke trenger å være materielle (faktisk er disse vanligvis de minst anbefalte) og å velge sosiale eller symbolske i stedet, for eksempel anerkjennelse eller en opplevelse.

Når du bruker en forsterkning eller en belønning, er det en god idé å vurdere dens midlertidighet og om den er umiddelbar, spesielt når den brukes på barn. På denne måten er det mulig å etablere sammenhengen mellom det som blir gjort og belønningen.

Det er viktig å vite at det ikke er nødvendig å belønne hver eneste handling fra andre mennesker. I dette tilfellet slutter forsterkningen å være “den eksepsjonelle” og blir hverdagslig, og mister derfor noe av sin betydning eller interesse.

Vi tror du også kan ha glede av å lese denne artikkelen: Hva er renslighet og hvordan kan du bruke det i hjemmet ditt?

De mulige ulempene med ytre motivasjon

Ytre motivasjon, basert på forsterkere, kan være kontraproduktivt i visse situasjoner. Et av områdene hvor det stilles mest spørsmålstegn ved dets nytte er når det gjelder foreldreskap.

For eksempel sies det ofte at når voksne omsorgspersoner gir belønninger til barn som oppfører seg bra, kan de oppmuntre til en viss avhengighet eller opptatthet av belønningen i stedet for det positive de prøver å fremme (å være respektfull, oppføre seg osv.).

Men det er også viktig å ikke miste av syne at forsterkere må påføres i riktig mål og til rett tid. Å bevege seg til ekstremer har aldri vært nyttig, og i dette tilfellet er ikke problemet selve forsterkeren, men for mye av det.

Det er viktig å utdanne med forsterkninger, men de må være i tråd med oppførselen og være proporsjonale.

På den annen side har det også vært nevnt at ytre motivasjon kan ha motsatt effekt på indre motivasjon ved å redusere den. Når personen er motivert av å “trenge” den ytre belønningen eller forsterkningen, kan personen til og med slutte å gjøre sine handlinger eller slutte å lytte til sin egen intuisjon og sitt indre kompass.

Det vil si at kompasset som veileder personen til å gjøre eller ikke gjøre noe kommer fra utsiden, og ikke fra indre selvtilfredshet eller egeninteresse. Igjen skal det være klart at dette ikke handler om å demonisere ytre motivasjon, men om å lære å utnytte den godt.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Tips for å få en dag full av motivasjon og glede

Stadiene av ytre motivasjon

ytre motivasjon
Etter hvert som tiden går, kan ytre motivasjon endre sine egenskaper hos samme individ.

I sin forskning utviklet Deci og Ryan de forskjellige stadiene av ytre motivasjon ved å forstå at ytre motivasjon er dynamisk og i endring. Dermed kan det være en overgang fra ytre til indre motivasjon.

Derfor kan en som startet motivert av noe eksternt senere utvikle indre motivasjon. De foreslåtte stadiene er som følger:

  1. Ytre motivasjon: Personen motiveres av det han/hun forventer å motta fra sine omgivelser eller utenfra.
  2. Introjisert motivasjon: På dette stadiet, selv om det fortsatt er en interesse for å motta noe, begynner du å oppleve en viss indre tilfredsstillelse. Selv på dette stadiet har du ingen kontroll over det.
  3. Identitetsregulert motivasjon: Her fortsetter personen å utføre en bestemt aktivitet med fokus på belønningen. Imidlertid begynner han/hun å ha mer kontroll over det og større autonomi over sine beslutninger.
  4. Motivasjon ved integrering. Dette er det siste stadiet, der det er en overvekt av indre motivasjon, selv om det ikke fullt ut kan betraktes som sådan. Her kan interessen for å utføre en bestemt aktivitet identifiseres som ens egen, altså som noe internt.

Motivasjon er et grunnlag for å utøve autonomi

Til slutt kan det derfor sies at jobbing med ytre motivasjon kan være et godt verktøy for å oppmuntre folk til å utføre visse aktiviteter. Enten den er indre eller ytre, har motivasjon kraften til å bevege mennesker.

Men som vi allerede har gjort klart, handler det om å vite hvordan man kan utnytte det godt, og det kan også fungere parallelt med indre motivasjon. Det er viktig å ikke miste av syne at et av målene med motivasjon er at personen kan utøve sin autonomi.

Derfor, når vi oppdager at det endelige målet med en aktivitet bare er å oppnå en belønning, må vi kanskje revurdere måten vi motiverer oss selv eller hverandre på.

Det kan interessere deg ...
7 vitenskapsstøttede tips for fysisk motivasjon
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
7 vitenskapsstøttede tips for fysisk motivasjon

Musikk, gruppetrening og fastsatte mål er noen tips til fysisk motivasjon som vitenskapen støtter.




Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.