Hvordan kan du forbedre symptomene på slitasjegikt?

Hvordan kan du forbedre symptomene på slitasjegikt? Bortsett fra medisinske behandlinger og kirurgi, finnes det andre midler i hverdagen. Lær om dem her.
Hvordan kan du forbedre symptomene på slitasjegikt?

Siste oppdatering: 22 april, 2022

Slitasjegikt er en sykdom i bevegelsessystemet som hovedsakelig rammer den voksne befolkningen. Det som skjer er en gradvis degenerasjon av leddbrusken, den ekstracellulære matrisen og det subkondrale beinet. Det kan virke komplekst, men faktum er at symptomene på slitasjegikt fører til tap av livskvalitet for de som har denne tilstanden.

Det er en sykdom som utvikler seg sakte og progressivt. De vanligste tegnene og symptomene er smerte, hevelse, stivhet, synovitt, deformitet og leddstøy.

Hvis du merker at du begynner å kjenne disse symptomene, er det lurt å gå til en spesialist for å få en korrekt diagnose og foreskriving av behandling.

Behandling av slitasjegikt

Behandlingen for slitasjegikt kan deles inn i flere ulike typer:

  • Medisinsk behandling
  • Fysioterapi og rehabilitering
  • Kirurgisk behandling

I tillegg virker det logisk at personer med risiko for denne sykdommen også bør endre livsstilsvanene sine med sikte på å forhindre denne tilstanden. For eksempel er noen risikofaktorer fedme, leddbånd- eller meniskskader, arbeidsaktiviteter, fritidsaktiviteter og hoftesykdommer i barndommen (2).


Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: Juvenil idiopatisk artritt: årsaker og behandlinger

Anbefalinger for å forbedre symptomene på slitasjegikt i ditt daglige liv

Bortsett fra farmakologisk behandling, anbefaler eksperter å utføre visse enkle terapeutiske tiltak i dagliglivet.

1. Bli utdannet om tilstanden

Det er viktig for pasienter med kroniske sykdommer å lære så mye som mulig om sykdommene sine. Spesielt personer med slitasjegikt bør få forklart opprinnelsen til og forløpet av denne tilstanden av en ekspert.

I tillegg er det også en god idé å legge vekt på utviklingen av sykdommen, som vanligvis er treg. Berørte mennesker tror ofte at de vil få funksjonshemminger og misdannelser på kort sikt, og derfor er det greit å forklare at dette ikke alltid er tilfelle.

2. Vekttap for symptomene på slitasjegikt

Når det gjelder slitasjegikt, er fedme en svært viktig risikofaktor. Ved å redusere vekten, selv med en liten prosentandel, kan det oppstå en ganske bemerkelsesverdig reduksjon i smerte. Derfor er det sterkt anbefalt å gå ned i vekt hvis du er over idealvekten.

Hvis du er overvektig eller ikke har en ideell vekt, er det viktig å ta i bruk en sunnere livsstil. Kort sagt kan det å ta i bruk riktig egenomsorg og ta vare på kroppen være avgjørende for de som har slitasjegikt.

3. Trening for symptomer på slitasjegikt

Trening har vist seg å være klart fordelaktig når det gjelder å kontrollere smerte og funksjonalitet i visse leddgikt, som for eksempel knærne. Det anbefales generelt å gå, svømme eller sykle. Aktiviteter som involverer leddoverbelastning og fysisk kontakt bør imidlertid unngås.

Symptomer på slitasjegikt
Trening har vist seg å være klart fordelaktig når det gjelder å kontrollere smerte og funksjonalitet i visse leddgikt, som for eksempel knærne.

På den annen side er det flere gymnastikkøvelser anbefalt av revmatologer. De bør utføres med leddet ubelastet og er spesifikke for hver ledd. Noen mobilitetsøvelser er som følger:

  • Nakkeøvelser: I oppreist stilling, plasser armene på sidene av kroppen. Deretter bør du heve skuldrene uten å bevege hodet, holde dette i et par sekunder og gå tilbake til startposisjonen.
  • Ryggøvelser: Begynn å ligge med ansiktet ned på en matte på gulvet. Da bør du legge hendene på midjen og løfte hodet og baken så mye som mulig oppover. Gå deretter tilbake til utgangsposisjonen.
  • Korsryggøvelser: For å gjøre denne øvelsen, ligg på ryggen med bøyde knær mens du hviler fotsålene på gulvet. Deretter skal baken løftes oppover. Hold denne posisjonen i 1 til 2 sekunder og gå deretter tilbake til startposisjonen.
  • Kneøvelser: Mens du ligger på ryggen, bør du heve benet helt utstrakt og holde det i et par sekunder, og deretter senke det gradvis.
  • Hofteøvelser: For å gjøre denne øvelsen bør du ligge på ryggen med bena utstrakt. Deretter bør du bøye kneet over låret og låret over magen. Denne strekningen bør utføres i henhold til evnene til hver person.

Denne typen leddmobilitetstrening bør utføres 2 til 3 ganger om dagen, hver dag. Mildt ubehag er normalt etter å ha utført øvelsene de første dagene. Men hvis smerten vedvarer, ikke nøl med å konsultere helsepersonell.

5. Varmeterapi

Påføring av lokal varme til de berørte leddene øker blodsirkulasjonen, lindrer smerte og slapper av musklene. Hjemmemedisiner som varmtvannsflasker, varmematter eller varmepakker kan brukes. Du bør imidlertid unngå påføring av kompresser med veldig varmt vann, siden det kan skade huden.

Generelt, i fasen med leddsmerter, kan lokal varme påføres 1 til 2 ganger om dagen i 15 til 20 minutter. På samme måte er besøk til spa og termiske steder 1 til 2 ganger i året i stor grad fordelaktig for å forbedre ubehaget ved slitasjegikt.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: 5 helbredende juicer for smertelindring av revmatoid artritt

6. Hvile og massasje for symptomer forårsaket av slitasjegikt

Slitasjegikt er en sykdom med periodiske smertefaser. I denne perioden er det tilrådelig å ikke kreve for mye av kroppen vår og opprettholde en relativ hviletilstand. Slik sett bør vi unngå å bære tunge gjenstander, stå i lange perioder eller jobbe lange timer.

På den annen side er massasje til stor hjelp for å fremme blodgjennomstrømning og muskelstyrke. De bør utføres av fagfolk og være rettet mot leddbånd, muskler og sener rundt leddet, i stedet for selve leddet.

7. Generelle beskyttende tiltak

Generelt bør personer med slitasjegikt i hofte, kne og korsrygg bruke sko med tykke gummisåler for å absorbere støt mot den kroppsdelen når de går. Flate sko anbefales og høye hæler bør unngås.

I tillegg anbefaler fagfolk å unngå å gå på harde og ujevne overflater. Det er tilrådelig å gå på gress eller sand, da det reduserer den mekaniske kraften til skrittene.

8. Oppretthold riktig holdning

For å ta vare på leddhelsen og redusere symptomene på slitasjegikt bør du unngå å sitte på veldig myke møbler eller lenestoler. I dette tilfellet er stoler med rett rygg best slik at ryggraden og hoftene opprettholder en naturlig posisjon. I tillegg er det lurt å sove på flate senger som ikke er for myke.

9. Instrumenter for støtte for symptomene på slitasjegikt

Bruken av en stokk i den kontralaterale hånden til det berørte leddet, enten kne eller hofte, er nyttig for å redusere overbelastningen, opptil 60% for hoften, noe som betydelig lindrer smerte.

På den annen side, for å lindre smertene i kneet, kan det være nyttig å bruke kilesåler. Andre instrumenter, som en knestøtte, kan også være til hjelp ved for eksempel tibia- eller lårbenssmerter.

Totalt sett er hovedbehandlingen for slitasjegikt vanligvis medisinering, men for å bedre symptomene på slitasjegikt kan det være veldig greit å gjøre disse tiltakene som er beskrevet avhengig av hvilken lidelse som er tilstede.

Det kan interessere deg ...
Er det karpaltunnelsyndrom eller leddgikt?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Er det karpaltunnelsyndrom eller leddgikt?

Karpaltunnelsyndrom og leddgikt er to sykdommer folk pleier å forveksle. Den første er kompresjon av medianusnerven, mens den andre er en lokal bet...



  • Fernández Travieso, J. C. (2013). Osteoporosis y Osteoartritis: incidencia de la inflamación en ambas patologías. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 44(1).
  • Espinoza-Morales, R., & Pérez-Bastidas, M. E. (2005). Enfoque terapéutico actual de la osteoartritis. Reumatología Clínica, 1, S8-S15.
  • Brand, R. A., & Crowninshield, R. D. (1980). The effect of cane use on hip contact force. Clinical orthopaedics and related research, (147), 181-184.
  • Keating, E. M., Faris, P. M., Ritter, M. A., & Kane, J. (1993). Use of lateral heel and sole wedges in the treatment of medial osteoarthritis of the knee. Orthopaedic review, 22(8), 921-924.
  • Geriatricarea, 10 consejos para mejorar la calidad de vida de las personas con artrosis. https://www.geriatricarea.com/2016/11/28/10-consejos-para-mejorar-la-calidad-de-vida-de-las-personas-con-artrosis/