Steinbit: Ernæring, fordeler og mulige risikoer

Steinbit er et av de verste sjømatalternativene du kan inkludere i kostholdet. Vi skal fortelle deg hvorfor du bør unngå det i kostholdet ditt.
Steinbit: Ernæring, fordeler og mulige risikoer
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Saúl Sánchez Arias.

Siste oppdatering: 17 september, 2022

Steinbit er dyr som er hjemmehørende i elvene i Kina og Thailand som har spredt seg over hele verden. Som mat har den ikke en veldig positiv næringsverdi. Faktisk fraråder mange eksperter å inkludere det i kostholdet, selv om det ofte finnes i butikker.

Før du starter, bør det bemerkes at, bortsett fra spesielle tilfeller, anbefales tilstedeværelsen av fisk i kostholdet for å opprettholde god helse. Det er en kilde til proteiner med høy biologisk verdi og kvalitetsfett.

Det finnes imidlertid unntak. Noen varianter kan inneholde tungmetaller eller andre forurensninger, noe som medfører risiko.

Næringsverdien til steinbit

Steinbit kjennetegnes ved å inneholde 18 % protein og bare 3 % fett. De har færre omega-3 og omega-6 fettsyrer sammenlignet med andre marine produkter.

Den inneholder ikke mange kalorier, og derfor ser det ut til å være ideelt å inkludere den i en diett med sikte på å gå ned i vekt.

Blåfisk inkludert steinbit.
Blåfisk, for eksempel, anbefales i kosten, men de større kan inneholde tungmetaller.

Risikoer med å spise steinbit

Blant risikoene med å spise steinbit, er det tilstedeværelsen av kvikksølv. Imidlertid kan disse fiskene også bære på flere typer sykdommer forårsaket av parasitter.

De kan også inneholde skadelige bakterier for mennesker. Selv med en riktig tilberedningsmetode, kan det ikke være noen fullstendig garanti for at det er trygt å spise. Av denne grunn anbefaler mange eksperter oss å ikke spise dem.

Mesteparten av steinbiten på markedet kommer fra oppdrettsanlegg. I dette tilfellet er risikoen mer begrenset, da det er bedre medisinske og hygieniske kontroller.

Men ernæringsprofilen til fisken vil også være lavere. Ved oppdratt får fisk en lavere prosentandel omega-3 fettsyrer. Disse elementene vil være avgjørende for å redusere betennelse i kroppen og anbefales for kostholdet vårt.

Fordeler med steinbit

Blant fordelene med inntak av steinbit kan vi fremheve dens høye proteininnhold og lave kalorier. På grunn av begge egenskapene er det positivt for inkludering i en diett for vekttap.

Proteininntak i seg selv anses som en avgjørende faktor for å redusere forekomsten av patologier som påvirker mager masse, for eksempel sarkopeni. Forskning publisert i BioMed Research International bekrefter dette.

Vi kan også snakke om den lave kostnaden, men det finnes billigere alternativer som er mye sunnere. Dette er spesielt tilfelle med sesongens fisk, som sardiner om sommeren. Disse gir mye høyere kvalitet fett som vil bidra til å holde betennelsesnivået under kontroll.

Et annet alternativ er laks, som også har proteiner med høy biologisk verdi og svært lave nivåer av tungmetaller. I dette tilfellet snakker vi om en matvare med høyt innhold av omega-3 fettsyrer.

Noen sardiner.
Sardiner er et bedre alternativ enn steinbit når det gjelder å inkludere fisk i kostholdet.

Steinbit har lav ernæringsmessig kvalitet

Steinbit har en ganske lav ernæringsmessig kvalitet. Det er risikoer forbundet med forbruket, og det er mange bedre alternativer tilgjengelig for forbrukeren.

De fleste ernæringseksperter fraråder inkludering av dette produktet i kostholdet, selv om det er avlet i fangenskap. Det er billig, men gir ikke rikelig med omega-3-fettsyrer.

Det kan interessere deg ...
Tunge: næringsstoffer, fordeler og risikoer med denne fisken
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Tunge: næringsstoffer, fordeler og risikoer med denne fisken

Å spise tunge er sterkt anbefalt for kostholdet ditt for å forbedre helsen og kan inkluderes regelmessig. Lær mer om det her.



  • Yang, L., Zhang, Y., Wang, F., Luo, Z., Guo, S., & Strähle, U. (2020). Toxicity of mercury: Molecular evidence. Chemosphere245, 125586. https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2019.125586
  • Calder P. C. (2017). Omega-3 fatty acids and inflammatory processes: from molecules to man. Biochemical Society transactions45(5), 1105–1115. https://doi.org/10.1042/BST20160474
  • Martone, A. M., Marzetti, E., Calvani, R., Picca, A., Tosato, M., Santoro, L., Di Giorgio, A., Nesci, A., Sisto, A., Santoliquido, A., & Landi, F. (2017). Exercise and Protein Intake: A Synergistic Approach against Sarcopenia. BioMed research international2017, 2672435. https://doi.org/10.1155/2017/2672435