Å spise peanøttskinn: Alt du trenger å vite

Peanøtter med skallet på er et sunt valg. I stedet for å fjerne det, bør du dra nytte av det og spise det. Her er hvorfor.
Å spise peanøttskinn: Alt du trenger å vite
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 28 august, 2022

Peanøtter er en av de mest appetittvekkende matvarene, og av denne grunn har et stort mangfold av produkter som inneholder dem blitt introdusert på markedet. Det har imidlertid ikke vært lett å oppmuntre folk til å spise peanøttskinn, siden industrien fjerner denne delen av nøtten.

Den vanligste presentasjonsformen er fullstendig skrelt og med mye salt, uavhengig av antioksidantegenskapene til det rødlige skallet. Peanøttskinn er et biprodukt som anses for å være av lav verdi, så det kastes eller brukes til dyrefôr.

Det har imidlertid fordeler. For eksempel gir det fenoliske forbindelser som fremmer helse. I denne artikkelen inviterer vi deg til å lære mer om fordelene med å spise peanøttskinn.

Hva er en peanøtt?

Vitenskapen gir navnet Arachis hypogaea til peanøtten. Selv om den har blitt ansett som en nøtt på grunn av det treaktige skallet, er det faktisk en belgfrukt. Den er relatert til erter, linser, kikerter og bønner, blant andre.

Som et frø av belgfruktgruppen utvikler den seg dekket av en kapsel, kalt en pod, eller skall. I en hel peanøtt utgjør skallet rundt 30 %, frøet rundt 70 % og skallet mellom 3 og 3,6 %.

Den dyrkes på alle kontinenter og er hjemmehørende i Sør-Amerika. Det meste produseres i Asia, Afrika, Sør-Amerika og Nord-Amerika

Det er den sjette viktigste oljefrøavlingen i verden, på grunn av dens rikdom på fett. I følge FNs mat- og landbruksorganisasjon er den viktig på grunn av dens ernæringsmessige verdi, og er nyttig som en kilde til olje og vegetabilsk protein.

Noen peanøtter.

Ernæringsmessige egenskaper

Peanøttkjernen er næringsrik. Den inneholder 44 til 54 % fett. Proteinet er 2,7 ganger høyere enn i storfekjøtt og opptil 16 ganger høyere enn i melk.

Dens biologiske verdi er lavere enn animalsk protein, da den mangler flere essensielle aminosyrer. Imidlertid fordøyes 90 % uten problemer.

Den inneholder også karbohydrater av forskjellige typer, inkludert 3% fiber. Sukrose og stivelse står for de fleste av dem, med lav glykemisk indeks.

Den skiller seg også ut for innholdet av vitamin E, B-kompleks, pantotensyre og folsyre. På den annen side er peanøtter en av de rikeste frøene på niacin, og gir 16 milligram per 100 gram av produktet. Steking øker konsentrasjonen.

Peanøtter gir sink, fosfor, kalium og magnesium. Rikdommen på olje gjør at den brukes til produksjon av peanøttsmør, godteri, snacks og som fortynningsmiddel for kjøttprodukter, supper og desserter.

Bioaktive forbindelser i peanøttskinn

Anslagsvis 35 til 45 gram peanøttskinn produseres per kilo avskallet peanøttkjerne. De fleste varianter har en rosa eller rød farge.

Mange av pigmentene er av flavonoidtypen, for eksempel antocyaniner. Fenolforbindelser finnes også i høyere konsentrasjoner enn i grønn te, som konsentreres når peanøtten stekes eller ristes.

Ifølge flere spesialister har vi blant andre fenolene klorogensyre, koffeinsyre, kumarsyre, ferulsyre og stilbener, for eksempel resveratrol (som også finnes i druer). Alle av dem har antioksidantaktivitet; ikke bare som fanger frie radikaler, men også reduserer deres virkning.

Resveratrol og flavonoider er de mest aktive forbindelsene i peanøtter og forhindrer enkelte sykdommer. De er tilstede i hele peanøtten, fra roten til skinnet, og til og med skallet.

Peanøttskinnekstrakter anses som potensielle kilder til naturlige antioksidanter.

Resveratrol

Resveratrol er en antioksidant polyfenol som ble studert for sin beskyttende rolle mot hjertesykdom, degenerative sykdommer som Alzheimers, systemisk betennelse og kreft.

Resveratrolinnholdet i peanøtter er likt det i druejuice, og blir 3 ganger høyere når peanøtter stekes med skallet. Selv om det er behov for flere studier, avslører noen forfattere at stoffet virker som et kjemopreventivt middel mot flere typer ondartede svulster.

Fenolsyrer og flavonoider

Peanøtter og deres skinn er eksepsjonelle kilder til funksjonelle forbindelser, for eksempel fenolsyrer. Spesielt har de høye nivåer av p-kumarsyre, som øker det totale antioksidantinnholdet med opptil 22%. I tillegg har ristede peanøttskinn høyere antioksidantkapasitet enn ristede peanøtter uten skinn.

Høyt inntak av flavonoider antas også å beskytte mot hjertesykdom og kreft. Typene flavonoider er de samme som finnes i grønn og svart te, epler, rødvin og soyabønner.

Med andre ord, ved å spise peanøtter med skinnet på kan du få i deg flere antioksidanter. Noen studier viser at ved å tilsette mellom 0,5 og 2,5 % av skinnet til et matprodukt, øker antioksidantkapasiteten til maten med 30 %, uten å endre dens smak.

Forsiktig med peanøttforbruk

Til tross for de helsemessige fordelene med peanøtter og deres bruk som en funksjonell ingrediens, reduserer ikke det å innta dem med skinnet deres allergifremkallende kraft. Visse forholdsregler bør tas, spesielt hvis det er første gang du gjør det.

Det ser ut til at arakin- og konarakinproteiner ble funnet ut å være de viktigste allergenene til de forskjellige peanøttkjernene. Disse er konsentrert i frøet og ikke i skinnet. De er relatert til virkningen av immunglobulin E og andre histaminfrigjørende anafylatoksiner.

Allergisymptomer kan omfatte følgende:

  • Oppkast
  • Diaré
  • Anafylaktisk sjokk
  • Urticaria og eksem
  • Bronkospasme og astma
  • Hevelse i lepper, ansikt og svelg

Et annet potensielt problem å være klar over er matforgiftning, da produktet ofte er forurenset med soppen Aspergillus flavus, som kan produsere giftig aflatoksin.

En kvinne som fjerner peanøtter.
Peanøttallergi reduseres ikke hvis skinnet bevares ved inntak av peanøtter. Muligheten for en reaksjon er den samme som om peanøtter ble spist uten skinn.

Bør jeg spise peanøttskinn?

Peanøtter er en stor kilde til næring og er en sunn ingrediens for hele befolkningen. Peanøttskinnet er en ressurs for å få polyfenoler og bidra positivt til helsen.

I denne forbindelse bør markedsføringen av peanøttprodukter med skinnet på fortsatt støttes, da det gir et høyt innhold av antioksidantforbindelser, som resveratrol.

Det anbefales å steke dem i ovnen i 10 minutter for å øke antioksidantene i skinnet. Om mulig bør det stekte skinnet også brukes til å legge til andre preparater, som supper eller smoothier. På denne måten øker vi inntaket av kostfiber.

Det kan interessere deg ...
Honning og nøtter for å fremme helsen til skjoldbruskkjertelen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Honning og nøtter for å fremme helsen til skjoldbruskkjertelen

I denne artikkelen ønsker vi å introdusere et hjemmelaget middel med honning og nøtter for skjoldbruskkjertelen. Les videre!



  • FAO (Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura). 2020. FAO: Perspectivas por sectores principales. Producción de cultivos (en línea). Consultado 29 oct. 2020. Disponible en http://www.fao.org/3/y3557s/y3557s08.htm#TopOfPage.
  • Vollmann, J; Rajcan, I. 2009. Oil Crops y Peanuí. London New York. Primera edición. Springer (ed). 548 p. ISBN 978-0-387-77593-7.   Disponible en: https://www.springer.com/de/book/9780387775937
  • Al-Khayri, JM; Jain, SM; Johnson, DV. 2019. Advances in plant breeding strategies: nut and beverage crops y Peanut (Arachis hypogaea L.) breeding. Primera edición. Cham, Switzerland. Springer Nature Switzerland AG (ed). 573 p. ISBN 978-3-030-23111-8. Disponible en: https://vdoc.pub/documents/advances-in-plant-breeding-strategies-nut-and-beverage-crops-volume-4-4tram5cfov30
  • Arya, S. S., Salve, A. R., & Chauhan, S. (2016). Peanuts as functional food: a review. Journal of food science and technology53(1), 31–41. https://doi.org/10.1007/s13197-015-2007-9
  • Rudolf JL, Resurrección AV. Obtención de resveratrol en granos de maní mediante la aplicación de estrés abiótico. J Química alimentaria agrícola. 2006; 53 :10186–10192. doi: 10.1021/jf0506737.
  • Juan ME, Vinardell MP, Planas JM (2002) La administración oral diaria de dosis altas de trans-resveratrol a ratas durante 28 días no es dañina. The J Nutr 132(2):257–260 . Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11823587
  • Chen SIRTI proyecta contra la toxicidad de amiloide-b dependiente de microglía mediante la inhibición de la señalización de NF-kB. J Biol Chem. 2005; 280 (48):40364–40374. doi: 10.1074/jbc.M509329200. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16183991
  • Gagliano N, Aldini G, Colombo G, Rossi R, Colombo R, Gioia M, Milzani A, Dalle-Donne I. El potencial del resveratrol contra los gliomas humanos. Medicamento contra el cáncer. 2010; 21 : 140-150. doi: 10.1097 / CAD.0b013e32833498f1. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20010425
  • Delmas D, Lançon A, Colin D, Jannin B, Latruffe N (2006) El resveratrol como agente quimiopreventivo: una molécula prometedora para combatir el cáncer. Curr Drug Targets 7(4):423–442. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16611030
  • Lopes RM, Agostini-Costa TDS, Gimenes MA, Silveira D (2011) Composición química y actividades biológicas de especies de Arachis. J Agri Food Chem 59(9):4321–4330. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21425852
  • Francisco ML, Resurrección AV. Componentes funcionales en maní. Crit Rev Food Sci Nutr. 2008; 48 (8):715–746. doi: 10.1080/10408390701640718. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18756396
  • Adriano Costa de Camarg, Carolina Maldonado Martins Vidal, Solange Guidolin Canniatti-Brazaca, Fereidoon Shahidi. Fortification of Cookies with Peanut Skins: Effects on the Composition, Polyphenols, Antioxidant Properties, and Sensory Quality. J. Agric. Food Chem. 2014, 62, 46, 11228–11235. https://doi.org/10.1021/jf503625p
  • Achar PN, et al. Estudios microscópicos sobre granos de maní comerciales infectados con Aspergillus flavus en Georgia. Ecotoxicol Environ Saf. 2009; 72 :2115–2120. doi: 10.1016/j.ecoenv.2009.04.002. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19443032