Barn som har TV-maraton: Hva kan du gjøre?

Barn har også TV-maraton, og denne typen atferd kan påvirke deres utvikling, humør og helse. Vi skal fortelle deg hva TV-maraton handler om.
Barn som har TV-maraton: Hva kan du gjøre?

Siste oppdatering: 12 januar, 2022

Hvem har ikke gitt etter for å se en hel sesong av favorittserien sin på bare et par dager? Både barn, unge og voksne blir fristet til å tilbringe timer etter timer foran skjermen og sluke audiovisuelt innhold. Imidlertid er vi ikke alltid klar over de negative konsekvensene av denne vanen kjent som TV-maraton.

Dette begrepet, som har blitt populært de siste årene, refererer til handlingen med å se serier, videoer eller annet audiovisuelt innhold kontinuerlig. En stadig mer vanlig praksis er å ha et TV-maraton hvor du ser på serien din uten tilstrekkelige pauser.

Selv om denne trenden rammer alle aldersgrupper, er de yngste spesielt utsatt. På grunn av deres kognitive og emosjonelle umodenhet, er det mer sannsynlig at de blir avhengige av TV.

Men i tillegg til dette kan konsekvensene være svært skadelige for deres utviklende sinn og kropper. Så hvordan kan vi forhindre at dette skjer? Vi tar en titt på det nedenfor.

Hva er TV-maraton og hvorfor har vi dem?

Som vi har nevnt, består TV-maraton av å se for store mengder TV eller videoer i løpet av kort tid. Denne praksisen har spredt seg siden ankomsten og populariseringen av strømmeplattformer.

Dette er ikke tilfeldig. Plattformene implementerer godt studerte mekanismer som kommer sammen for å skape dette falske behovet hos seeren:

  • Innhold utgis som en blokk. Dette gjør at vi kan ha en hel sesong (eller til og med en komplett serie) på en enkelt dag, i stedet for å måtte vente en hel uke på premieren på en ny episode.
  • Kontinuerlig sending. Når en slutter, starter den neste automatisk om noen sekunder. Vi trenger ikke bestemme oss for om vi vil fortsette å se, og vi har ikke tid til det.
  • Muligheten for å hoppe over introduksjonen og introen. Disse alternativene forsterker vårt behov for umiddelbarhet. Den menneskelige hjernen er ikke så glad i å vente, og på denne måten kan vi unngå å måtte gjøre det.
  • Mange av titlene rettet mot barnepublikum inkluderer interaktive og lekeaktige elementer. Disse er i stand til å fange og holde på barnas oppmerksomhet i lengre perioder.

Alt det ovennevnte har en direkte innvirkning på hjernen, da det får oss til å handle på impuls. Å se en serie aktiverer hjernens belønningssystem, som skaper hyggelige og behagelige opplevelser og motiverer oss til å fortsette å gjøre den samme aktiviteten.

Hos barn, hvis selvkontrollressurser er mer begrensede, forsterkes denne effekten.

Finn ut om andre alternativer for barn her: 6 tips for å lære barn å lese hjemme

Et barn som ser for mye på TV.

De viktigste konsekvensene av TV-maraton hos barn

Selv om vi tror at TV-maraton er mer typisk for voksne, gjør barn (hvis de ikke er under oppsyn) det også, og de store plattformene vet det godt. Faktisk, ifølge en Nielsen-rapport, fra og med 2020, var 36% av de mest sette programmene på streaming rettet mot barn og unge tenåringer.

Konsekvensene for mindreårige kan være alvorlige. Blant de viktigste er følgende.

Angst, depresjon og post-TV-maraton

Noen undersøkelser har knyttet TV-maraton til økt stress, angst og depresjon hos forbrukere. Det er fortsatt uklart om det er TV-maraton som forårsaker dette, eller tvert imot om disse maratonøktene er konsekvensen av dårlig mental helse (en form for virkelighetsflukt). Uansett er dette svært relevante funn.

På den annen side gjør fokus på audiovisuelt innhold på denne måten at seere (spesielt barn) blir involvert i karakterene og handlingene i serien deres. Ved å ha overdreven empati med dem eller bli knyttet til dem, når programmet avsluttes, kan de oppleve en tomhet eller et følelsesmessig lavpunkt.

Denne typen depresjon kjent som post-TV-maraton påvirker mange mindreårige, og det er relatert til denne typen audiovisuelt forbruk.

Stillesittende og usunne livsstilsvaner

TV-maraton får barn til å bruke lange timer på sofaen foran skjermer, og oppmuntrer dermed til en stillesittende og usunn livsstil. Dette har betydelige konsekvenser for helsen, siden det favoriserer overvekt, lav selvtillit, stress og motløshet, samt påvirker kognitiv ytelse, impulskontroll og øker risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer i fremtiden.

Forsømmelse av andre viktige områder

Til slutt, en av de mest skadelige faktorene er at disse TV-maratonene tar tid unna andre viktige aktiviteter, for eksempel leketid, sosialisering, kvalitetstid med familien eller en god natts søvn.

Å neglisjere disse områdene for å bruke tid på å se på audiovisuelt innhold kan ha en sterk innvirkning på barns riktige utvikling.

Et barn overstadig ser på.

Hvordan forhindre TV-maraton hos barn

Når det gjelder barn, er det klart at nøkkelen til å forhindre for mye skjermbruk er foreldrenes tilsyn. Foreldre må regulere hvor lang tid barna deres tilbringer foran skjermene, begrens dem til en rimelig mengde, og vær forsiktig med hva slags innhold de ser på, og også måten de gjør det på.

Det er viktig å sette noen retningslinjer, for eksempel å slå av fjernsynet under lunsj eller middag, eller ikke endre leggetid på grunn av en serie. På samme måte bør foreldrene foreslå alternativer til barna sine slik at de kan bruke tiden mer produktivt.

Å la dem more seg foran TV-en er et enkelt alternativ, men det er også skadelig. Å drive med familieaktiviteter, organisere aktiviteter og utflukter med andre barn, eller å melde dem på fritidsaktiviteter vil alltid være sunne alternativer.

Kort sagt, det handler om å bli klar over eksistensen av dette problemet og dets alvorlighet og iverksette tiltak for å forhindre det. Vanene vi tilegner oss i barndommen har en tendens til å bli med oss inn i voksen alder.

Hvis du har lagt merke til det samme problemet i livet ditt, hvorfor ikke ta en titt på følgende artikkel:

Det kan interessere deg ...
Virkningen skjermer har på den visuelle helsen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Virkningen skjermer har på den visuelle helsen

Øynene vår tilbringer dagene med å streve for og fokusere, slik de må for å tolke elektroniske enheter. Det kan skade den visuelle helsen.



  • Gangadharbatla, H., Ackerman, C., & Bamford, A. (2019). Antecedents and consequences of binge-watching for college students. First Monday24(12). https://doi.org/10.5210/fm.v24i12.9667
  • Fung-Fallas, M.P., Rojas-Mora, E.J. & Delgado-Castro, L.G. (2020) Impacto del tiempo de pantalla en la salud de niños y adolescentes. Revista Médica Sinergia, 5(6), e370. DOI: https://revistamedicasinergia.com/index.php/rms/article/download/370/866?inline=1
  • Riddle, K., Peebles, A., Davis, C., Xu, F., & Schroeder, E. (2018). The addictive potential of television binge watching: Comparing intentional and unintentional binges. Psychology of Popular Media Culture7(4), 589.