6 sannheter om det å konsumere for mye salt

22 juni, 2020
Vi spiser mye mer salt enn det som er anbefalt hver dag. Vi vet også at det å konsumere for mye salt kan føre til helseproblemer. Det å få i seg for lite av det kan imidlertid også være skadelig. Les videre for å lære mer.
 

Salt, eller natriumklorid, er et sammensatt mineral som vanligvis brukes som et krydder. I flere år har eksperter imidlertid advart om farene ved at mange av oss konsumerer for mye salt.

Når det  gjelder matvarer kjent som “hvit gift”, som også inkluderer hvitt sukker og raffinerte mel, kan et høyt forbruk over lengre tid føre til helseproblemer. Stemmer det som sies om det å spise salt?

Nedenfor diskuterer vi de viktigste sannhetene om det å spise overdrevent mye salt. Ta en titt på følgende anbefalinger.

1. Det å konsumere for mye salt kan føre til høyt blodtrykk

En mann hos legen
Vitenskapelige studier viser at det er en direkte sammenheng mellom det å konsumere for mye salt og en økt risiko for hypertensjon (høyt blodtrykk).

Solide bevis tyder på at salt er en av hovedårsakene til høyt blodtrykk. Det å ha kronisk høyt blodtrykk er også kjent som hypertensjon.

Dette øker igjen risikoen for å få hjerneslag og hjertesykdom, en av hoveddødsårsakene i i-land.

Noen tester utført i land som Storbritannia, Japan og Finland viste at det å redusere saltinntaket på daglig basis førte til en reduksjon i høyt blodtrykk og dødeligheten fra slag.

De samme ekspertene påpekte imidlertid at dette også kunne ha vært fordi forsøkspersonene tok til seg andre sunne vaner samtidig.

 

Ikke gå glipp av: Effektive og naturlige måter å bekjempe høyt blodtrykk på

2. Det å konsumere mye salt kan øke risikoen for magekreft

I dag er magekreft fortsatt en av de ledende krefttypene. Geografiske variasjoner i forekomstratene fikk forskere til å tenke at det kunne være koblinger mellom denne typen kreft og spisevaner.

De viktigste kostholdsfaktorene som er relatert til denne sykdommen inkluderer regelmessig inntak av røkt mat, mat som konserveres i salt og mat som har massevis av nitritter.

Noen epidemiologiske studier har analysert koblingen mellom et for høyt saltinntak og magekreft. En metaanalyse av langvarige studier fant at:

“Det er en sterk negativ sammenheng mellom totalt saltinntak, mat rik på salt og risikoen for gastrisk kreft i befolkningen generelt.”

Noe forskning legger spesiell vekt på hermetisert kjøtt, fisk og grønnsaker i saltlake. Kliniske og epidemiologiske bevis indikerer derfor at det å redusere inntaket av salt og av produkter som er rike på salt, kan føre til fall i tilfeller av magekreft.

3. Nyrepasienter må kontrollere hvor mye salt som er i kostholdet deres

Mennesker med kroniske nyresykdommer må unngå å konsumere salt. Nyresykdommer er knyttet til risikoen for hjertesykdommer og nyresvikt.

Tatt i betraktning at en av nyrens roller er å balansere natriumnivået, er det viktig at disse pasientene modererer saltinntaket sitt. I en gjennomgang av vitenskapelige studier kunne man se forbedringer i høyt blodtrykk og utskillelse av natrium etter bare 24 timer.

 

Risikoen for hevelse ble også redusert, men de langsiktige virkningene av å redusere saltinntaket (som for eksempel et fall i dødelighetsraten eller nyresvikt) kunne ikke bestemmes.

4. Vi spiser for mye salt

Salt
De fleste konsumerer mer salt enn det som er anbefalt hver dag. Vanligvis har vi ingen anelse om saltinnholdet i produktene vi spiser regelmessig.

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler at man inntar rundt 5 gram salt om dagen. Problemet i dag er at en gjennomsnittlig persons saltinntak overstiger anbefalingene fra alle gjeldende retningslinjer betydelig, og dette gjelder både barn og voksne.

I noen land der det har blitt målt, var det gjennomsnittlige inntaket på 8 til 12 gram salt om dagen.

5. Vær forsiktig med salt som ikke kontrolleres

Det meste av saltet vi konsumerer kommer vanligvis ikke fra maten vi lager. Dette utgjør bare omtrent 20 til 25 % av saltinntaket vårt. Salt som finnes i maten vi kjøper er langt verre.

Det meste kommer fra:

  • Ferdiglagde supper og buljonger
  • Buljongterninger
  • Brød, kjeks og frokostblandinger
  • Pølser og annet bearbeidet kjøtt
  • Snacks og saltede nøtter

De beste måtene vi kan redusere saltinntaket i kostholdet vårt på er derfor ved å velge fersk mat der det er mulig, spesielt:

  • Frukt og grønnsaker
 
  • Egg
  • Belgfrukter
  • Tørket frukt
  • Korn
  • Fisk
  • Ferskt magert kjøtt

Ikke gå glipp av: 8 grunner til å unngå bearbeidet mat

6. For lite salt er også farlig

Som med alle ting, bør vi verken få i oss for lite eller for mye. Det beste er å opprettholde en god balanse. Vi vet at vi må være forsiktig så vi ikke konsumerer mye. Vi trenger imidlertid ikke å eliminere det fullstendig, eller å redusere forbruket til et minimum.

Salt er også nødvendig. Takket være natrium er kroppene våre i stand til å opprettholde sunne nivåer av hydrering, samt transportere oksygen og næringsstoffer og produsere nervøs stimulering.

Det å konsumere for lite salt kan også forårsake helseproblemer. Paradoksalt nok øker både høyt og lavt saltinntak risikoen for høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer.

Nå har du kanskje lært noe nytt om salt og er klar over at du trenger det i kosten, men ikke i store mengder. Kontakt legen din dersom du har spørsmål.

 
  • Braam B. et al. Understanding the two faces of low-salt intake. Current Hypertension Reports. Junio 2017.
  • D’Elia L. et al. Dietary salt intake and risk of gastric cancer. Cancer treatment and research. 2014. 159:83-95.
  • McMahon EJ. et al. Ingesta de sal dietética modificada para pacientes con nefropatías crónicas. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2015. (2), art n. CD010070.
  • Ritz E., Mehls O. Salt restriciton in kidney disease – a missed therapeutic opportunity? Pediatric Nephrology . 2009. 24 (1): 9-17.
  • Xiao Qin W. et al. Review of salt consumption and stomach cancer risk: Epidemiological and biological evidence. World Jornal of Gastroenterology. Mayo 2009. 15(18):2204-2213.