Arytmi og saltinntak: hvordan er de relatert?

Noen mennesker som er disponert for arytmi kan få helsen negativt påvirket hvis de har et kosthold med mye salt eller natrium.
Arytmi og saltinntak: hvordan er de relatert?

Siste oppdatering: 04 august, 2022

Overdrevent saltinntak anses som skadelig fordi det øker risikoen for arytmi og andre blodtrykksrelaterte problemer. Dette forverres imidlertid ved inntak av høyt bearbeidet salt av dårlig kvalitet og hos personer som er genetisk disponert for disse lidelsene. Vi skal ta en titt på sammenhengen mellom arytmi og saltinntak i dagens artikkel.

Til tross for farene ved bruk av for mye salt, er natrium et essensielt mineral for å kontrollere flere fysiologiske prosesser. Det er ikke bare viktig for riktig overføring av nerveimpulser, men også for forebygging av type 2 diabetes. På grunn av dette er ideen ikke å eliminere det fullstendig fra kostholdet, men ganske enkelt å moderere inntaket. La oss se nærmere på dette temaet.

Hvilke matvarer inneholder mye salt?

Generelt er matvarene med høyest saltinnhold industrielle ultrabearbeidede matvarer. Disse produktene er produsert for å være veldig smakfulle, noe som fører til ønsket om å spise for mye av dem. Dette vil sannsynligvis føre til at vi opplever mange forskjellige helseproblemer, spesielt inflammatoriske.

Faktum er at de ikke bare inneholder mye natrium, men også enkle sukkerarter og transfett i store mengder. Det bør imidlertid tas i betraktning at salt er tilstede i nesten alle produkter som inntas på regelmessig basis.

Dette betyr imidlertid ikke at salt er helseskadelig. Tvert imot, det er nødvendig. Vi må imidlertid sørge for at det inntas i tilstrekkelige mengder. Saltet som finnes i fersk mat utgjør vanligvis ikke et problem på mellomlang sikt. I tillegg er det ikke raffinert, så vi vil i det tilfellet snakke om salt av høy kvalitet.

Vi kan til og med fremheve at noen nyere studier anbefaler et totalt natriuminntak på ca. 5 gram per dag, godt over de gjeldende anbefalingene fra de viktigste internasjonale organisasjonene.

Det har vist seg at denne dosen er effektiv for å redusere dødelighet uansett årsak og for å forbedre funksjonen til organismens fysiologi. Likevel er det også nøkkelen til å øke kaliuminntaket vårt.

Matvarer som inneholder salt.
Ultrabearbeidet mat har vanligvis et høyt saltinnhold. Det er derfor tilrådelig å moderere inntaket.

Du kan være interessert i denne artikkelen: Overdrevent inntak av sukker og salt: Hva er verst for helsa di?

Forholdet mellom salt og arytmi

Selv om salt er et uunnværlig element for livet, har forbruket i overdrevne mengder en tendens til å føre til ineffektivitet internt. Spesielt kan endring av fysiologien til natriumkanaler føre til arytmi, som det fremgår av forskning publisert i tidsskriftet Advances and Pharmacology.

Dette betyr imidlertid ikke nødvendigvis at utilstrekkelig salt- eller natriuminntak vil føre til dette problemet. Det er mange spekulasjoner om dette.

Det mange forfattere hevder er at inntak av store mengder salt – i en sammenheng med dårlige livsstilsvaner – faktisk kan ha en negativ effekt på funksjonen til det kardiovaskulære systemet.

Hvis kaliuminntaket ikke er tilstrekkelig, eller hvis vi snakker om situasjoner med en stillesittende livsstil, kan negative helsekonsekvenser oppleves. Imidlertid er det også tider når salt- og natriuminntaket må økes.

Et eksempel er idrettsutøvere som er aktive under varme og fuktige forhold. Her er det nødvendig å kompensere for natrium tapt gjennom svette, så det er tilrådelig å sikre et betydelig inntak ved måltidene. Ellers øker risikoen for hyponatremi og helseproblemer.

Kostholdsstrategier for å forebygge kardiovaskulære sykdommer

Bortsett fra å optimalisere saltinntaket, er det andre strategier som kan være effektive for å forbedre funksjonen til det kardiovaskulære systemet. For eksempel er det viktig å unngå høykaloridietter i sammenheng med en stillesittende livsstil. Overvekt øker risikoen for hjertesykdommer betraktelig.

I tillegg bør giftige vaner som alkoholforbruk og røyking unngås. Disse elementene kan forårsake arteriell stivhet på mellomlang sikt, noe som øker risikoen for å lide av høyt blodtrykk.

Forbruket av antioksidanter er også gunstig, da det bidrar til å nøytralisere dannelsen av frie radikaler og deres påfølgende oppsamling i vevet. Til syvende og sist bør utøvelsen av fysisk aktivitet ikke neglisjeres.

Denne vanen øker hjerteeffektiviteten og øker kapasiteten til å pumpe blod. Det reduserer også betennelsesnivåer og forhindrer endringer som blodplateaggregering.

Nok en flott artikkel vi er sikre på at du vil like: Hva er arytmi og hvordan oppstår det?

Hva er riktig mengde salt?

Når det gjelder maksimalt saltforbruk, er det for tiden ganske mye uenighet. De mest klassiske forfatterne mener at det ville være optimalt å holde det daglige natriuminntaket under 2 gram, mens nyere bevis hevder at opptil 5 gram per dag er trygt.

Det ekspertene er i alle fall enige om er behovet for å opprettholde en balanse mellom natrium- og kaliuminntak, siden de har motsatt effekt på blodtrykkskontrollen.

Tilsvarende kan disse anbefalingene endres hos idrettsutøvere eller for personer som bor på steder der temperaturen er veldig høy. I disse sammenhengene er det lurt å tilpasse dietten individuelt for å unngå problemer med elektrolyttbalansen.

En saltkjeller.
Moderat saltforbruk bidrar til at kroppen fungerer som den skal. Imidlertid er overdrevent saltinntak knyttet til økt risiko for arytmi.

Saltinntak kan ha sammenheng med utviklingen av arytmi

Selv om det er mangel på bevis, mener noen forskere at høyt saltinntak kan øke risikoen for arytmi, spesielt hos disponerte individer. Det er også grunn til å assosiere det med utviklingen av ulike kardiovaskulære lidelser.

Imidlertid er natrium et viktig element for kroppen. Det må derfor inngå i det daglige kostholdet i tilstrekkelige mengder. Ideelt sett bør matvarer som ultrabearbeidet industrimat unngås, siden mengden av salt og andre tilsetningsstoffer er ganske høye.

Det kan interessere deg ...
Hvilke typer salt er de sunneste for oss?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvilke typer salt er de sunneste for oss?

Det viktig å vite hvilke typer salt vi skal bruke. Husk at både krydder og aromatiske urter kan være gode alternativer for salt.



  • Mente, A., O’Donnell, M., Rangarajan, S., McQueen, M., Dagenais, G., Wielgosz, A., Lear, S., Ah, S., Wei, L., Diaz, R., Avezum, A., Lopez-Jaramillo, P., Lanas, F., Mony, P., Szuba, A., Iqbal, R., Yusuf, R., Mohammadifard, N., Khatib, R., Yusoff, K., … Yusuf, S. (2018). Urinary sodium excretion, blood pressure, cardiovascular disease, and mortality: a community-level prospective epidemiological cohort study. Lancet (London, England)392(10146), 496–506. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)31376-X
  • Miller, D., Wang, L., & Zhong, J. (2014). Sodium channels, cardiac arrhythmia, and therapeutic strategy. Advances in pharmacology (San Diego, Calif.)70, 367–392. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-417197-8.00012-2
  • Alpert, M. A., Omran, J., & Bostick, B. P. (2016). Effects of Obesity on Cardiovascular Hemodynamics, Cardiac Morphology, and Ventricular Function. Current obesity reports5(4), 424–434. https://doi.org/10.1007/s13679-016-0235-6