Overgangsalder og søvnforstyrrelser: Hva er koblingen?

En god natts søvn påvirker en persons livskvalitet. Derfor er søvnforstyrrelser viktig å ta tak i under overgangsalderen.
Overgangsalder og søvnforstyrrelser: Hva er koblingen?
Maryel Alvarado Nieto

Skrevet og verifisert av legen Maryel Alvarado Nieto.

Siste oppdatering: 29 januar, 2023

Overgangsalder er et normalt stadium i en kvinnes liv, som utgjør opphør av menstruasjonssykluser og slutten av fruktbarhet. I overgangsalderen dukker det opp noen vanlige symptomer, som søvnforstyrrelser. Derfor vil denne artikkelen dekke mulige årsaker og tilhørende risikofaktorer.

Det er viktig å definere overgangsalder, da det er noen forvirringer i konseptet. Begrepet refererer til permanent opphør av menstruasjon og det er kun mulig å gjenkjenne det 12 måneder etter siste menstruasjon.

Det oppstår naturlig rundt 50-årsalderen. Under denne overgangen i en kvinnes liv oppstår ofte søvnproblemer.

Hva er søvn, og hvorfor er det så viktig?

Søvn er en normal tilstand der både oppfatninger og responser på ytre stimuli blir redusert, men selv om det kan virke som inaktivitet, er sannheten at det er et avgjørende øyeblikk for riktig funksjon av organismen.

Aktiveringen av ulike nevrongrupper under søvn gjør det mulig å konsolidere minnet, regulere temperatur og immunitet, samt kontrollere frigjøringen av visse nevrotransmittere.

Faser av normal søvn

Generelt sett er søvn delt inn i to distinkte faser: REM og NREM. Denne nomenklaturen inkluderer raske øyebevegelser ( Rapid Eye Movements) eller på deres fravær, i hvilket tilfelle en N for negasjon legges til.

I sin tur er NREM-fasen delt inn i fire stadier. Blant dem er dyp søvn, som regnes som den gjenopprettende komponenten ved å sove.

En søvnsyklus begynner med en periode med døsighet (stadium I av NREM-fasen). Bølgene observert i et elektroencefalogram (EEG) endres gradvis etter hvert som de forskjellige stadiene går.

Etter dette går personen inn i perioden med raske øyebevegelser, og fullfører dermed en søvnsyklus, som gjentas igjen. Det er viktig å merke seg at fasene har forskjellig varighet gjennom natten.

Endringer i søvnmønsteret hos kvinner i overgangsalderen

Søvnmønsteret som anses som normalt omfatter 8 timer nattlig hvile, delt inn i 4 eller 5 søvnsykluser. Derfor utgjør de resterende 16 timene av døgnet våkenperioden. Denne vekslingen mellom å sove og være våken er kjent som døgnrytmen for søvn og våkenhet.

Hos eldre mennesker er det vanlig å observere kortere perioder med dyp søvn og reduserte REM-faser, med langvarig latens. Dette fører til en reduksjon i den totale varigheten av søvn, i tillegg til hyppige oppvåkninger.

Av denne grunn mener noen at i overgangsalderen er søvnforstyrrelser en del av kvinners daglige liv.
Ondas cerebrales en el sueño.
Hjernebølger endres etter hvert som søvnen skrider frem.

Menopausale endringer relatert til søvnforstyrrelser

Slutten av reproduktivt liv innebærer forekomsten av forskjellige endringer gradvis, til eggløsningen forsvinner helt. Disse endringene påvirker forskjellige kroppsfunksjoner, og forårsaker de karakteristiske symptomene for denne perioden.

I overgangsalderen ser søvnforstyrrelser ut til å ha en nevroendokrin opprinnelse. Det er nødvendig å kjenne til mekanismene som er involvert.

Hormonelle endringer i overgangsalderen

Den mest kjente endringen i overgangsalderen er ovariesvikt, dvs. organets manglende evne til å produsere kjønnshormoner (østrogen og progesteron). Blant de normale effektene av kjønnshormoner i eggstokkene er reguleringen av frigjøringen av gonadotropiner (FSH og LH) av hypofysen.

Disse molekylene er i sin tur ansvarlige for å stimulere eggstokkene til å produsere kjønnshormoner, men siden de blir redusert, oppstår ikke den undertrykkende effekten på hypofysen, noe som fører til at FSH og LH øker betraktelig.

Noen forfattere sier at FSH kan øke 10 til 20 ganger av den normale verdien og LH omtrent 3 ganger. På den annen side er inhibin (et annet stoff produsert av eggstokken) nå anerkjent som et hormon som undertrykker produksjonen av disse gonadotropinene. Fordi eggstokkene blir atrofiske ved overgangsalder, blokkerer heller ikke inhibin hypofysefrigjøring.

Nevrotransmittere og overgangsalder

Stoffene som er ansvarlige for å regulere nervesystemet er kjent som nevrotransmittere. Med overgangsalder påvirkes også disse molekylene.

Først av alt er noradrenalin involvert i frigjøringen av GnRH (et hypotalamisk stoff som er ansvarlig for å stimulere produksjonen av gonadotropiner i hypofysen). Utskillelsen av noradrenalin øker i overgangsalderen, noe som forårsaker en økt frigjøring av GnRH. Og derfor også av gonadotropiner.

Dette ser ut til å spille en viktig rolle i endringen av søvnsyklusen i overgangsalderen. Siden REM-fasen er assosiert med GnRH-frigjøring. Derfor er kvinner mer utsatt i denne perioden for oppvåkning under hvile.

På den annen side er dyp søvn (NREM-fase) relatert til frigjøring av serotonin. Denne nevrotransmitteren reduseres i overgangsalderen, noe som fører til redusert evne til å oppnå dyp og avslappende søvn.

Årsaker til søvnforstyrrelser i overgangsalderen

Selv om mer enn 40 % av kvinnene opplever søvnforstyrrelser etter overgangsalderen, er litteraturen om emnet knapp. Faktisk hevder noen forfattere at vanskelighetene med å få en god natts søvn hos disse kvinnene er sekundære til andre lidelser. Derfor foreslår de at den underliggende årsaken bør håndteres for å forbedre søvnkvaliteten.

Vasomotoriske symptomer

De fleste kvinner opplever en overgang til overgangsalderen som strekker seg over flere år før overgangsalderen setter inn. Og den kan fortsette i noen år til.

Denne perioden kalles klimakteri og er kjent for symptomene den gir, spesielt de populære hetetoktene. Kvinner rapporterer en følelse av varme som kommer i form av plutselige bølger, som påvirker ansiktet og overkroppen, og fører til svette.

Hetetokter varer vanligvis noen minutter. Fordi de kan dukke opp om natten, regnes de som en vanlig årsak til søvnforstyrrelser.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: 10 naturlige remedier mot hetetokter

Følelsesmessieg forstyrrelser

Angst og depresjon ser også ut til å være relatert til søvnproblemer i overgangsalderen. Dette er grunnen til at affektive lidelser anses som en risikofaktor.

I tillegg er det kjent at med aldringsprosessen er det økt risiko for humørsvingninger, noe som gjør sammenhengen mellom følelser og søvn mer kompleks å belyse. Derfor er det nødvendig med mye forskning i denne forbindelse.

Estrés en la menopausia.
Klimakteriet oppleves med en viss bekymring og økt stress. Endringer i humør påvirker hvilen.

Andre risikofaktorer knyttet til søvnforstyrrelser i overgangsalderen

Kvinner i klimakteriet kan ha andre underliggende patologier som endrer søvn, for eksempel følgende:

Forekomsten av smertefulle kroniske sykdommer, som leddgikt og karpaltunnelsyndrom bør heller ikke undervurderes. Eller underliggende søvnforstyrrelser, som rastløse bein og obstruktiv søvnapné.

Nokturi er vanlig i overgangsalderen. Dette er behovet for å våkne om natten for å urinere.

Hva kan gjøres for å forbedre nattehvilen i overgangsalderen?

Selv om overgangsalder er assosiert med søvnforstyrrelser, kan noen livsstilsendringer tas for å redusere effekten. På samme måte er det studier som foreslår bruk av alternative terapier til hormonerstatning for å behandle symptomer.

Men hvis endringene vedvarer, er det nødvendig å dra til legen for en skikkelig vurdering. Blant de generelle anbefalingene er følgende:

  • Reduser koffeinforbruket.
  • Hold rommet kjølig og mørkt.
  • Spis middag minst to timer før du legger deg.
  • Slutt med giftige vaner, som alkohol og tobakk.
  • Ta en varm dusj før du legger deg.
  • Prøv å legge deg og våkne til samme tid hver dag.
  • Utfør regelmessig fysisk trening, men lenge før leggetid.

På den annen side er det nødvendig å gi søvnforstyrrelser den oppmerksomheten de fortjener, siden en avslappende hvile er avgjørende for riktig funksjon av kroppen. Dette gjelder for de i overgangsalder og alle andre aldre.

Det kan interessere deg ...
5 myter om overgangsalderen du bør vite om
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
5 myter om overgangsalderen du bør vite om

Overgangsalderen er et stadium som skaper bekymring hos mange kvinner, siden det er flere myter om dette problemet. Vi skal vise deg hva de er.


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.


  • Domarus, A.; Farreras, P.; Rozman, C.; Cardelach, F.; Nicolás, J; Cervera, R.; Farreras Rozman. Medicina Interna; 19na Edición; Elsevier; 2020.
  • Hoffman, B.; Schorge, J.; Schaffer, J.; Halvorson, L.; Bradshaw, K.; Cunningham, G.; Williams. Ginecología; Segunda Edición; Mc Graw Hill Education; 2014.
  • González-Merlo, J.; González, E.; González, J.; Ginecología, Novena Edición; Elsevier Masson; 2014.
  • Acosta, G.; Trastornos del Sueño Durante la Menopausia; Sociedad Iberoamericana de Información Científica; 13 (2): 27 – 29; 2005.
  • Escobar, F.; Chica, H.; Cuevas, F.; Trastornos del Sueño Relacionados con el Climaterio Femenino y su Tratamiento; Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología; 59 (2): 131 -139; 2008.
  • Peralta, L.; Perturbación del Sueño y Climaterio; Revista Científica Dominio de las Ciencias; 3 (4): 662 – 671; 2017.
  • Martín, L.; Algunos Síntomas de la Menopausia y su Manejo; Trabajo de Fin de Grado; Universidad Complutense. Facultad de Farmacia; 2019.
  • Lampio, L.; Polo, P.; Polo, O.; Kauko, T.; Aittokallio, J.; Saaresaranta, T.; Efectos de la Menopausia y Síntomas Depresivos en el Sueño Mantenimiento de Insomnio por Sudores Nocturnos y Fogajes Parece Ser el Mayor Tipo de Insomnio en las Mujeres Posmenopáusicas; Revista Colombiana de Menopausia; 21 (1): 35 – 36; 2015.
  • Navarrete, R.; Bases Anatómicas y Fisiológicas del Sueño; Revista Ecuatoriana de Neurología; 15 (2 – 3); 2007.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.